Servicedesign kan forvandle dårlig samvittighed til god forretning

Vores behov for at betale os fra skyldfølelse når vi forbruger, er stigende. Vi vælger buræg fra, køber CO2-kvoter på flyveture og leder efter tydelige bæredygtighedsoplysninger på produkter. En ny undersøgelse fra Unilever viser, at 33% af forbrugere køber en service, fordi den sender positive sociale- eller miljømæssige signaler. Det er altså ikke længere nok, at en service er god – hvis servicen skal skille sig ud, skal den også være socialt forpligtende, så købet kan lette vores samvittighed.

20.12.2017

CSR.dk

Hvis forbrugerne skal vindes, kræver det at virksomheder tage etik og socialt ansvar med ind i kampen. Noget, der efter min mening bør være grundlaget for enhver virksomheds eksistens. Og med de tendenser, vi ser i dag, stiller forbrugerne så høje krav, at socialt ansvar er uundgåeligt. Derfor skal virksomheder finde nye løsninger eller forbedre deres services for at imødekomme målgruppens behov for etik, bæredygtighed og socialt ansvar. Her spiller mit eget felt, servicedesign, en nøglerolle og populariteten på området er stigende. På få år har nonprofitorganisationen Service Design Network (SDN), som jeg er formand for, fået 33.000 følgere på sociale medier og afholdt konferencer over hele verden. Samtidig har et stigende antal virksomheder i dag interne servicedesignafdelinger eller har servicedesignkonsulenter tilknyttet.

Servicedesign: Brugeroplevelser på forbrugernes præmisser
Servicedesign handler om at udvikle serviceydelser på en måde, der giver kunder såvel som brugere den bedst mulige oplevelse og virksomheden en effektiv behandlingsproces.

Værktøjet kan hjælpe med at oversætte de stigende krav til social ansvarlighed ved at identificere problemer i de nuværende serviceprocesser, tilbyde løsninger og designe services, så de stemmer overens med de krav, forbrugerne har. Med servicedesign kommer altså muligheden for at se den samlede proces gennem forbrugernes øjne og dermed også muligheden for at forbedre købs- eller brugsoplevelsen. Og hvis en forbruger oplever en god service, vil det smitte af på virksomheden og brandet. 

I servicedesign arbejder man med brugerrejser og touchpoints. Touchpoints er de punkter, hvor en virksomhed er i berøring med (for)brugeren eller kunden, og servicedesign sørger for, at punkterne samlet set tegner et retvisende billede af virksomheden og dens kerneværdier.

Succesen ligger i at integrere CSR i brugernes oplevelse
Målet er at få virksomhedens CSR-politik og -værdier til at blive en del af kontakten med kunderne. Eksempelvis som Nike der skabte FuelBox – en automat, hvor forbrugeren kan bruge FuelBand point. Pointene bliver optjent via motion og kan herefter veksles til Nike produkter. Dermed opfordrer Nike til et sundere liv ved at skabe en brugeroplevelse med motion som omdrejningspunkt. Nøglen er altså at designe en kundeoplevelse, der rækker ud over det produkt og den service, der sælges.

Et andet eksempel er energileverandøren Mobisol, der netop har anvendt servicedesign til at genopfinde deres solenergiforsyning til lavindkomstkunder i en lang række afrikanske lande. De har kombineret teknologi, kundekendskab og procesforståelse til en forretningsmodel, der har revolutioneret det sydlige Saharas energisektor. Med et hjemmeforsyningssystem leverer Mobisol strøm til den enkelte husstand, og betalingen foregår via mobiltelefon. Løsningen har reduceret CO2-udledningen i regionen med 35.000 tons om året og har sikret, at 225.000 børn har lys til at studere om aftenen, og mere end 25.000 nye iværksættere har startet virksomheder.

Fordi der netop nu ligger en stor efterspørgsel på social- og miljømæssig ansvarlighed, kan jeg kun opfordre til at udnytte servicedesign til at optimere og skabe produkter og kundeoplevelser, der viser virksomhedens CSR-værdier. Servicedesign kan hjælpe virksomheder med at vækste gennem en forståelse af kundernes ønsker og behov. Det vil ikke kun gøre bundlinjen bedre, men også gøre verden.

Dansk Standard

Sponseret

DSB anvender ISO 14001 til at skabe struktur på deres arbejde med bæredygtighed

Rambøll A/S

Sponseret

Final Call: ESRS Deep-dive webinar

Relateret indhold

11.03.2025CSR.dk

Eksplosion i greenwashingsager: Ventetiden stiger

11.02.2025Compass Group Danmark A/S

Sponseret

Mavens Hule 2025 søger fremtidens fødevareiværksættere

04.02.2025SustainImpact ApS

Sponseret

Governance - nøglen til bæredygtig forretningsværdi.

17.01.2025Kinnarps A/S

Sponseret

Kinnarps testlaboratorie

14.01.2025SustainImpact ApS

Sponseret

Compliance? Skab engagement med DMA.

07.01.2025SustainImpact ApS

Sponseret

Rykker SMVbestyrelserne på ESG?

Sustainable Business Solutions bliver en del af Beierholm

16.12.2024Sustainable Business Solutions ApS

Sponseret

25.11.2024CSR.dk

Stærk compliance er grundlaget for at ”go beyond”

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
ESG Implementation Partner
Webinar
Danmarks første CSRD-rapport

Tryg Forsikring var de første i Danmark til at udgive en CSRD-rapport. Nu deler Louise Rosenmeier, Senior ESG Manager i Tryg, ud af deres vigtigste erfaringer – både de gode og de svære.

Dato

06.03.2025

Tid

10:00

Sted

Online

Erhvervsakademi Aarhus
Uddannelse
ESG-rapportering for praktikere

Erhvervsakademi Aarhus udbyder i samarbejde med rådgivnings- og revisionsvirksomheden BDO et kompetencegivende uddannelsesforløb, der hjælper dig med at forstå bæredygtighed og navigere i EU's nye lovkrav inden for ESG-rapportering.

Dato

10.03.2025

Tid

08:30

Sted

Erhvervsakademi Aarhus, Ringvej Syd 104, 8260 Viby J

CEMAsys
Webinar
WEBINAR: How the EU Omnibus affects Corporate Sustainability Reporting

Join Konstantin, our CSRD expert and product specialist, as he unpacks the latest regulatory updates and explains why ESG reporting remains crucial despite the adjustments. Learn what’s changing, what stays the same, and how to stay ahead in the evolving compliance landscape. The session includes a Q&A, giving you the opportunity to ask your most pressing questions directly to Konstantin.

Dato

10.03.2025

Tid

14:00

Sted

Online

Bureau Veritas
Seminar
ISO 45001 Inspirationsseminar

ISO 45001 Inspirationsseminaret giver dig en grundlæggende forståelse for kravelementerne i ISO 45001 standarden samt betingelserne i Arbejdstilsynets bekendtgørelse nr. 1409, og hvad det vil sige at være certificeret efter ISO 45001 standarden samt Arbejdstilsynets bekendtgørelse nr. 1409.

Dato

17.03.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

Aros Business Academy
Efteruddannelse
Opstart: Mini MBA i Sustainability Management

Mini MBA i Sustainability Management er for dig, der ønsker en ambitiøs uddannelse i bæredygtighed. Du bliver undervist af førende eksperter inden for bæredygtighed og SDG’er - heriblandt Steen Hildebrandt, som har været med til at skabe uddannelsen.

Dato

17.03.2025

Tid

09:00

Sted

Copenhagen Marriott Hotel

Sustainable Business Solutions ApS
Kursus
Sustainability Management i praksis - Forår 2025 Aarhus

Sustainability Management i praksis er en eksklusiv, konkret og handlingsorienteret uddannelse til dig, der har ansvar for ESG og bæredygtighed. Du får overblik og indblik, der gør dig klar til at sætte mål og eksekvere på dem med det samme.

Dato

18.03.2025

Tid

09:00

Sted

Aarhus