Skagerak tilbyder kunder at leje havemøbler
Som en del af en større bæredygtigheds-rejse tilbyder den danske designvirksomhed Skagerak nu møbler på abonnement i næsten hele Europa.
Lige i tide til foråret bliver Skageraks udlejningsinitiativ tilgængeligt i næsten hele Europa med det formål at forlænge produkternes levetid.
Det skriver Scandinavian MIND.
Har du overvejet at leje dine havemøbler? Det mener designfirmaet Skagerak, at man bør. Det gør det muligt for kunden at skifte møbler regelmæssigt på en mere ansvarlig måde - for at være sikker på, at de passer til haven, eller for at undgå udfordringen med vinteropbevaring.
Skagerak blev grundlagt i Danmark i 1976 og blev B Corp certificeret i 2017, da man også lancerede sit tilbagekøbsinitiativ, Reclassic, hvor man købte sine brugte møbler tilbage, restaurerede dem og satte dem til salg igen.
Global impact manager Mia Møgelgaard forklarer, at deres lejeinitiativ 'Skagerak Rent' først blev introduceret i Danmark for to år siden og i foråret 2022 er udvidet til hele Europa, og at det er et vigtigt skridt for at minimere sit negative fodaftryk.
Læs også: Secondhandmode rammer børsen i Sverige
"Vi ønsker at inspirere forbrugerne til at være brugere: at forlænge levetiden på alt, hvad de bruger, og at sætte ting i omløb. Vi ønsker, at vores møbler holder hele livet og bliver givet videre til et nyt kapitel i en igangværende historie. Skagerak Rent giver folk mulighed for at opleve glæderne ved vores møbler uden at eje dem. På denne måde kan vores produkter genbruges igen og igen," siger hun.
Du kan leje møblerne i minimum tre måneder og så længe du vil, ved at betale et månedligt gebyr, der inkluderer forsikring. Møblerne bliver leveret direkte til dig, og når du ønsker at afslutte din lejeperiode, kommer virksomheden og henter møblerne igen.
Kunderne kan enten leje hele møbelsæt ad gangen eller sammensætte deres eget sæt fra flere forskellige kollektioner. Når lejeperioden slutter, restaurerer Skagerak møblerne, så de er klar til den næste familie. På den måde holdes den bæredygtige bane kørende.
"Vi har også oprettet en pleje- og reparationsside online, hvor vi vejleder vores kunder om den bedst mulige pleje og vedligeholdelse af vores produkter med håb om at inspirere folk til at forlænge deres produkters levetid. Som en globalt opererende virksomhed har vi et ansvar for at levere mere ansvarlige løsninger," afslutter Møgelgaard.
- MTN