Skal firmajulegaven gøre en forskel?
Med Afrikakurven kan virksomheder både give medarbejderne en lækker julegave og gøre en stor forskel for udsatte mennesker i Afrika.
Fem virksomheder med fokus på socialt iværksætteri er gået sammen om den samfundsansvarlige firmagave ’Afrikakurven’. I kurven er der gourmetkaffe, økologisk vin og chokolade - delikatesser der alle er med til at gøre en stor forskel for lokalbefolkningen i fire afrikanske lande.
Selve kurven fra Hammershus Fairtrade er lavet af kvinder i Ghana. Gourmetkaffen fra 'NGUVU' er med til at sikre kvindelige småbønder i Kenya ordentlig løn og faglig udvikling. Kaffebønnerne er pakket ind i farverige stofposer, der er lavet af kvinder i Afrikas største slum, der ligger i Kenyas hovedstad Nairobi. Det er med til at give kvinderne den nødvendige indkomst, så de kan sikre, at børnene får mad, rent vand og behandling hos lægen. Kvindernes børn får desuden betalt skolegang.
Gourmetkaffen fra 'Impact Roasters' er med til at sikre rent vand til skolebørn i Etiopien, den lækre chokolade fra 'Social Foodies' skaber jobs i Sydafrika mens den økologiske vin fra 'Vin med Hjerte' støtter lokale vinbønder i Sydafrika og står bag drikkevandsprojekter.
Støtter op om FN’s Verdensmål
Når virksomhederne køber Afrikakurven, støtter de aktivt op om FN’s Verdensmål. Især mål 1 ’Afskaf fattigdom’, mål 4 ’Kvalitetsuddannelse’, mål 5 ’ Ligestilling mellem kønnene’, mål 6 ’Rent vand og sanitet’ og mål 8 ’Anstændige jobs og økonomisk vækst’.
Sidste år fik omkring 2000 medarbejdere 'Afrikakurven' fordelt på 16 virksomheder, herunder Ferring Pharmaceuticals.
”Vi vil gerne tage et socialt ansvar. Samtidig vil vi også give medarbejderne en god gave som tak for årets store indsats. Gennem dette initiativ kunne vi gøre begge dele”, fortæller Stefan Nielsen, HR-direktør i Ferring Pharmaceuticals.
Læs mere om den samfundsansvarlige julegave på www.afrikakurven.dk