15.08.2019 | Supply chain
Skal firmajulegaven skabe jobs i Afrika?
Indhold fra partner Hvad er dette?
Fem sociale iværksættere er gået sammen om Afrikakurven, så virksomheder kan give medarbejderne en julegave, der styrker udsatte mennesker i Ghana, Kenya, Etiopien og Sydafrika
Det er ikke nok, at firmajulegaven smager godt. Den skal også gøre godt. Fem sociale iværksættere er gået sammen om Afrikakurven, der har til formål at kombinere firmajulegaven med samfundsansvar.
”Vi har sammensat en gavekurv, der skaber jobs til mange udsatte mennesker i Afrika. På den måde kan virksomhederne give medarbejderne en lækker julegave og samtidig skabe udvikling i Afrika”, fortæller Rune Sandholt, der er én af de sociale iværksættere, som står bag Afrikakurven.
Selve kurven er for eksempel lavet af kvinder i Ghana, så de er sikret et job og en indtægt. Kaffebønnerne i kurven er leveret af kvindelige småbønder i Kenya, der er sikret en ordentlig løn og faglig udvikling. Kaffebønnerne er desuden pakket ind i farverige stofposer lavet af kvinder i Nairobis slum. Det giver dem en tiltrængt indtægt, så de kan skaffe mad og rent vand til deres børn.
Virksomheder har taget verdensmålene til sig
Virksomhederne har taget godt imod det samfundsansvarlige gavekoncept. Sidste år fik omkring 3000 medarbejdere Afrikakurven.
”Et stigende antal virksomheder har fokus på samfundsansvar – også når det gælder indkøb af julegaver. Jeg tror især, at det skyldes FN’s 17 Verdensmål for bæredygtig udvikling, der viser, hvordan vi sammen kan løse de store udfordringer, som verden står over for i dag. Det er virkelig positivt, at mange virksomheder har taget verdensmålene til sig, da det er nøglen til, at vi for alvor kan sætte skub i udviklingen og få omsat mål til handling”, siger Rune Sandholt.
Bag om Afrikakurven
Selve kurven fra ’Hammershus Fairtrade’ er lavet af kvinder i Ghana. Gourmet-kaffen fra ’NGUVU’ er med til at sikre kvindelige småbønder i Kenya ordentlig løn og faglig udvikling. Kaffebønnerne er desuden pakket ind i farverige stofposer lavet af kvinder i Nairobis slum. På den måde kan de få en indtægt, så de kan forsørge deres børn. Gourmet-kaffen fra ’Impact Roasters’ er blandt andet med til at sikre rent vand til skolebørn i Etiopien. Chokoladen fra ’Social Foodies’ skaber jobs i Sydafrika, mens den økologiske vin fra ’Vin med Hjerte’ støtter lokale vinbønder i Sydafrika og står bag drikkevandsprojekter.
Læs mere på www.afrikakurven.dk
Supply chain

Virtuelle mødepakker gør en forskel
Mødepakken kan ikke blot være med til at skabe den gode, fælles stemning, vi kender fra eftermiddagspauserne i mødelokalet. Den kan også med til at skabe arbejde og ordentlige arbejdsforhold i Afrika.
Indhold fra partner
Supply chain
Kvindelige kaffebønder i Kenya får flere kaffetræer
Den danske kaffevirksomhed NGUVU donerer omkring 5000 kaffetræer til kvindelige kaffebønder i Kenya, så kvinderne kan styrke deres små kaffeforretninger.
Indhold fra partner
Supply chain
Firmajulegaven skabte jobs til udsatte i Afrika
En række sociale iværksættere er gået sammen om firmajulegaven ’Afrikakurven’, så virksomheder kan give medarbejderne en smagfuld julegave og samtidig bidrage til at skabe udvikling i Afrika.
Indhold fra partner
Supply chain

Frugtkasseleverandør udvider med kaffe
Fresh.Land, der sælger frugt og grønt direkte fra producenten, vil nu også sælge kaffebønner direkte fra kvindelige kaffebønder i Kenya. På den måde sikrer Fresh.Land, at kvinderne får en ordentlig løn og faglig udvikling, så de kan optimere farmene.
Indhold fra partner
Supply chain
Virtuelle mødepakker der gavner
Selvom vi sidder hver for sig under møder og konferencer, så kan vi stadig samles om en dejlig kop kaffe og lækker chokolade, der skaber arbejde og ordentlige arbejdsforhold i Afrika.
Indhold fra partner
Supply chain
Firmajulegaven skaber jobs til udsatte i Afrika
En række sociale iværksættere er gået sammen om firmajulegaven ’Afrikakurven’, så virksomheder kan give medarbejderne en smagfuld julegave og samtidig bidrage til at skabe udvikling i Afrika.
Indhold fra partner