Skal firmajulegaven skabe jobs i Afrika?
Fem sociale iværksættere er gået sammen om Afrikakurven, så virksomheder kan give medarbejderne en julegave, der styrker udsatte mennesker i Ghana, Kenya, Etiopien og Sydafrika
Det er ikke nok, at firmajulegaven smager godt. Den skal også gøre godt. Fem sociale iværksættere er gået sammen om Afrikakurven, der har til formål at kombinere firmajulegaven med samfundsansvar.
”Vi har sammensat en gavekurv, der skaber jobs til mange udsatte mennesker i Afrika. På den måde kan virksomhederne give medarbejderne en lækker julegave og samtidig skabe udvikling i Afrika”, fortæller Rune Sandholt, der er én af de sociale iværksættere, som står bag Afrikakurven.
Selve kurven er for eksempel lavet af kvinder i Ghana, så de er sikret et job og en indtægt. Kaffebønnerne i kurven er leveret af kvindelige småbønder i Kenya, der er sikret en ordentlig løn og faglig udvikling. Kaffebønnerne er desuden pakket ind i farverige stofposer lavet af kvinder i Nairobis slum. Det giver dem en tiltrængt indtægt, så de kan skaffe mad og rent vand til deres børn.
Virksomheder har taget verdensmålene til sig
Virksomhederne har taget godt imod det samfundsansvarlige gavekoncept. Sidste år fik omkring 3000 medarbejdere Afrikakurven.
”Et stigende antal virksomheder har fokus på samfundsansvar – også når det gælder indkøb af julegaver. Jeg tror især, at det skyldes FN’s 17 Verdensmål for bæredygtig udvikling, der viser, hvordan vi sammen kan løse de store udfordringer, som verden står over for i dag. Det er virkelig positivt, at mange virksomheder har taget verdensmålene til sig, da det er nøglen til, at vi for alvor kan sætte skub i udviklingen og få omsat mål til handling”, siger Rune Sandholt.
Bag om Afrikakurven
Selve kurven fra ’Hammershus Fairtrade’ er lavet af kvinder i Ghana. Gourmet-kaffen fra ’NGUVU’ er med til at sikre kvindelige småbønder i Kenya ordentlig løn og faglig udvikling. Kaffebønnerne er desuden pakket ind i farverige stofposer lavet af kvinder i Nairobis slum. På den måde kan de få en indtægt, så de kan forsørge deres børn. Gourmet-kaffen fra ’Impact Roasters’ er blandt andet med til at sikre rent vand til skolebørn i Etiopien. Chokoladen fra ’Social Foodies’ skaber jobs i Sydafrika, mens den økologiske vin fra ’Vin med Hjerte’ støtter lokale vinbønder i Sydafrika og står bag drikkevandsprojekter.
Læs mere på www.afrikakurven.dk