SMV'er tager samfundsansvar alvorligt trods krisen
Ny undersøgelse viser, at næsten 80 procent af de små og mellemstore virksomheder arbejder med samfundsansvar - også under lankonjunkturen. De fleste er drevet af et moralsk samfundsansvar.
Krisen betyder ikke, at små og mellemstore virksomheder tager samfundsansvar mindre alvorligt end i opgangstiderne. Det viser en ny undersøgelse, 'Muligheder og barrierer for samfundsansvar i små og mellemstore virksomheder', som Epinion har udarbejdet for Erhvervsstyrelsen.
I følge undersøgelsen, som er gennemført blandt 347 danske små og mellemstore virksomheder (SMV'ere) med mellem 10 og 200 ansatte, svarer 79 procent af virksomhederne, at de arbejder med samfundsansvar; 21 procent gør det ikke. Kun 23 procent af de adspurgte mener, at samfundsansvar kan betale sig økonomisk.
Læs også: Finanskrisen bremser CSR-initiativer
Grundlæggende god opførsel
Det handler om en grundholdning til, hvordan man skal opføre sig i verden (
) Kald det miljø, andre kalder det sund fornuft", udtaler en direktør til rapporten.
Undersøgelsens formål er at afdække barrierer for virksomhedernes arbejde med samfundsansvar.
<p>"Det er blevet tydeligt via undersøgelsen, at det ikke kun er de forretningsmæssige drivkræfter, der betyder noget"</p>
CSR-eksperten Anne Mette Christiansen, Deloitte.
23 procent af dem, der arbejder med samfundsansvar, gør det, fordi de vurderer, det kan betale sig. Resten handler af moralske årsager eller for at få et bedre omdømme og tiltrække nye kunder og samarbejdspartnere. Virksomhederne er altså primært drevet af værdier i deres arbejde med samfundsansvar.
Læs også om Anne Mette Christiansens CSR-pris
Den værdimæssige drivkraft
CSR-eksperten Anne Mette Christiansen, der er partner i Deloitte, siger om undersøgelsen:
Vi undervurderer alt for ofte den værdimæssige drivkraft, særligt hos de mindre virksomheder. Det er interessant, at undersøgelsen viser, at netop det at gøre det rigtige er den vigtigste drivkraft for de mindre virksomheder".
Anne Mette Christiansen vil som rådgiver gerne understøtte og hjælpe virksomhederne med at strukturere CSR-arbejdet, men "Det er blevet tydeligt via undersøgelsen, at det ikke kun er de forretningsmæssige drivkræfter, der betyder noget", siger hun.
Halvdelen oplever barrierer
Omkring halvdelen af virksomhederne oplever ikke barrierer i deres arbejde med samfundsmæssigt ansvar. Den anden halvdel oplever, at mangel på tid og ressourcer samt bureaukrati, krav om dokumentation og kontrol er barrierer for at arbejde samfundsansvarligt.
Det interessante er, at så mange virksomheder allerede arbejder med samfundsansvar. Det kan godt være, at de ikke kalder det CSR, men i stedet taler om at passe på miljøet, tage sig af medarbejderne, eller involvere sig i lokalsamfundet. Selvfølgelig er dokumentation, struktur og dokumentation altid relevant for CSR-indsatsen, men om det kaldes CSR er ikke afgørende. Det er jo indsatsen, der gør en forskel, siger Anne Mette Christiansen.