Virksomheder planter træer og donerer overskud på Black Friday
Sofacompany og flere andre danske virksomheder har i år valgt at boycotte Black Friday for at sætte fokus på bæredygtighed. Målet er, at forbrugerne skal begynde at stille højere krav til de brands, de køber ind hos.
Shopping-mani, tilbudsjagt og rødglødende dankort. Sådan kan slutningen af november opsummeres, når det amerikanske fænomen Black Friday igen i år ruller ind over Danmark.
Men på Sofacompany.com og i firmaets 21 fysiske showrooms i Europa må kunderne spejde langt efter nedsatte sofaer.
I oktober lancerede Sofacompany et samarbejde med organisationen Trees for the Future, hvor virksomheden planter fem træer i Kenya for hvert solgt møbel. I protest mod Black Friday øger de nu antallet til 50 træer frem til 1. december.
Allerede inden udgangen af 2020 har virksomheden sat sig for at plante 250.000 træer, og initiativet gælder samtlige af Sofacompanys markeder.
Stop overflødig shopping og kunstigt opskruede priser
Hos den danske møbelvirksomhed er man opmærksom på, at det kan klinge hult at plante træer, hvis det kræver, at kunderne skal shoppe først.
Men ifølge Henrik Andersen, administrerende direktør i Sofacompany, ville effekten ville være meget mindre, hvis de to ting ikke hang sammen:
”Hvis danskerne ved, at de bidrager til at gøre verden til et bare lidt bedre sted, når de køber et møbel hos os, så tror vi, at det kan skabe nogle ringe i vandet, hvor danskerne stiller langt højere krav til de brands, de lægger penge hos”, siger han og fortsætter:
”Det går stærkt hos Sofacompany. Vi asfalterer, mens vi kører, når det gælder bæredygtighed. Og vi er ikke bange for at sige højt, at vi er langt fra målet om at blive førende på området inden for få år. Netop derfor føler vi os også forpligtede til at gå imod fænomener som Black Friday og kunstigt opskruede priser med tilsvarende kunstige rabatter”.
Flere er med på boycot
Sofacompany er ikke den eneste virksomhed, der i år dropper Black Friday for at skabe fokus på bæredygtighed.
For eksempel har Ikea Danmark valgt at opfordre til genbrug frem for forbrugsfest ved på deres hjemmeside at linke til Ikea-møbler til salg på Den Blå Avis. Også tøjfirmaet ELSK melder sig ind i klimakampen ved at donere 100 procent af fredagens omsætning til organisationer, som arbejder med miljøbeskyttelse. Tøjfirmaet Mads Nørgaard vælger for fjerde gang st lukke sin webshop på dagen.
Et sidste eksempel er, at brancheforeningen Wear netop i dag, hvor alle taler om forbrug og Black Friday, sender et magasin på gaden om ansvarlighed i modebranchen.
Boycot giver goodwill
Og der kan være gode grunde til, at der i år er gået trend i at modsætte sig det amerikanske tilbudskoncept:
”Der er som bekendt stor fokus på klimaet i disse tider. Derfor kan det potentielt give virksomheder en goodwill at droppe Black Friday og i stedet vise, at man har fokus på klimaet”, forklarer professor Lars Thøger Christensen, ekspert i markedskommunikation fra Copenhagen Business School til dr.dk.
Læs også: Folkekirkens Nødhjælp vender Black Friday på hovedet
”Samtidig flyder nettet over med en hel masse tilbud i den her uge. Hvis man vil skille sig ud af det støjhav, kan det være en god strategi at trodse strømmen for at få opmærksomhed”, siger han.
-SMP