03.04.2018 | Klima, miljø og energi
Stigende efterspørgsel på bæredygtige tæpper
Hos en af Europas største gulvtæppe producenter oplever man stor interesse for bæredygtige produkter. Og efterspørgslen er stigende, mener den administrerende direktør hos Egetæpper.
Bæredygtige tæpper hitter. Stadig flere kunder vægter miljøet, når de shopper hos Egetæpper. Arkivfoto.
Forbrugerne tager socialt ansvar, når de handler hos tæppegiganten Egetæpper. De seneste par år er efterspørgslen på miljørigtige produkter vokset støt, og særligt i de nordiske lande er interessen for bæredygtighed stor. Også i lande som Schweiz, Tyskland og USA oplever man fremgang, skriver Herning Folkeblad.
Læs også: Modegiganter lancerer bæredygtighedsagenda for topchefer
Bæredygtighed har længe været en mærkesag for Egetæpper, der flere gange er blevet kåret som en af de bedste i Danmark til CSR. Og det afspejler sig i deres produkter, hvor mange af dem kan genbruges.
”Det er en verden med knappe ressourcer, og vi ved at vi driver lidt rovdrift på de ressourcer, og det tror jeg, at der er flere og flere, der bliver opmærksomme både på nationalt- og virksomhedsniveau,” siger administrerende direktør i tæppeproducenten, Svend Aage Færch Nielsen, til Herning Folkeblad.
Og Egetæpper har store ambitioner for fremtiden, hvor de håber, at endnu mere af deres salg er bæredygtigt.
Læs også: Plastikposen er bedst for miljøet
I dag forholder det sig sådan, at tæppefliser kan genbruges en gang, mens vægtæpperne ikke kan. Ifølge Svend Aage Færch Nielsen kræver det en indsats i hele branchen, hvis det skal ændres.
”Det er ikke nok, at hver enkelt virksomhed selv finder på en løsning,” uddyber Svend Aage Færch Nielsen overfor avisen.
- EST
Klima, miljø og energi

Ny UV-teknologi skal nedbringe madspild i husholdninger
Madspild er et globalt problem, hvor verdens husstande står for over halvdelen af det totale madspild. Det skal et nyt bakteriedræbende UV- produkt være med til at nedbringe og forlænge madvarernes liv i køleskabet med op til 300 procent.
Strategi & ledelse

Non-profitordning udvikler beregner forud for producentansvar
Grundet omkostningsusikkerheder har Emballageretur udviklet et prisværktøj, som kan give virksomheder klarhed over, hvad det kommende producentansvar kommer til at koste.
Klima, miljø og energi

Nestlé rangerer øverst i kaffebæredygtighed
Nestlé lander øverst i et nyt indeks, der rangerer virksomheders sociale, grønne og økonomiske facetter af kaffeproduktion.
Klima, miljø og energi

Rapport: Seks ud af ni grænser er overskredet
I et opdaterende studie kan forskere nu vise, at seks ud af ni grænser for klima og miljø er overskredet som følge af menneskelig påvirkning.
Samfund

Kammeradvokaten: Domstol afgør snart, om Danmark dømmes for manglende klimahandling
Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol er i øjeblikket i gang med at behandle tre sager, som kan have betydning for, om sundt klima er en menneskerettighed.
Strategi & ledelse

Cirkulær økonomi er et opgør med mainstream
Hvis ens cirkulære løsninger ikke radikalt ændrer måden at drive virksomhed på, er det ikke cirkulære løsninger. Til gengæld er det bydende nødvendigt at finde netop disse.