Stigende forventningspres rammer detailbranchen
Detailbranchen mærker et stigende pres fra forbrugerne, der begynder at lægge vægt på, at forhandlere og producenter udviser samfundsansvar.
I en tid, hvor fokusset på bæredygtighed og CSR er eksploderet, føler især danske detailvirksomheder et stigende forventningspres, når det kommer til at udvise samfundsansvar.
Læs også: Detailhandlere øger bæredygtigheden i forsyningskæden
Det viser en analyse udarbejdet af Dansk Erhverv, skriver Branchebladet Tøj. Analysens data er indsamlet fra Dansk Erhvervs medlemmer, og 779 virksomheder har deltaget.
Her fremgår det, at hele 51 procent af de detailvirksomheder, der deltager i analysen, føler et forventningspres. Tallet ligger dermed langt over det samlede gennemsnit på tværs af virksomhederne – her ligger andelen på 34 procent.
Dansk Erhverv mener, at årsagen til, at det netop er detailvirksomheder, der mærker et stigende forventningspres, skyldes, at de primært henvender sig til forbrugerne – en gruppe, der i særlig høj grad er begyndt at blive opmærksomme på, hvordan de bedst kan undgå at belaste miljøet, og som er begyndt at stille højere krav til det, de køber.
Store gevinster at hente
”Detailbranchen er et knudepunkt for danskernes hverdag og binder tusindvis af virksomheder og forbrugere sammen. Det er derfor naturligt, at mange fokuserer på detailhandlen, når danskernes bæredygtige adfærd kommer på tale”, skriver Dansk Erhverv i rapporten.
Selvom virksomhederne føler et vist forventningspres, kan de dog stadig se fordelene og potentialet i det at udvise samfundsansvar.
Særligt, når det kommer til branding og omdømme, hvor 65 procent af detailvirksomhederne mener, at der er en gevinst at hente.
Derudover mener 58 procent af detailvirksomhederne, at de ved at udvise samfundsansvar kan opnå goodwill hos samarbejdspartnere og politikere.
Læs også: Danskerne stiller øgede krav om ansvarlighed i erhvervslivet
Desværre kan kun 28 procent af alle deltagende virksomheder skrive under på, at der er direkte økonomiske gevinster at hente ved at drive virksomheden mere ansvarligt.
- SMF