Stor interesse for Code of care
Godt 130 erhvervsledere deltog da foreningen Code of Care blev stiftet.
Virksomheder skal tage et større ansvar for at hjælpe socialt udsatte ind på arbejdsmarkedet. Det er budskabet fra foreningen Code of Care, som blev stiftet i Nupark, Holstebro i torsdags.
Her var hele 130 repræsentanter fra virksomheder mødt op for at høre mere om foreningen, som via medlemmer, ambassadører, bestyrelse og et advisoryboard vil arbejde for at fremme social ansvarlighed i erhvervslivet.
Initiativtager til foreningen er direktør i virksomheden Creative Company, Peter Nørgaard, som har et ønske om et anderledes samspil mellem virksomhederne og det omgivende samfund.
Det kunne være fantastisk, hvis Holstebro i omverdenen bliver kendt som stedet med de omsorgsfulde virksomheder, hvor vi tager hånd om hinanden, og hvor vi bruger fællesskabet på arbejdspladserne til at løse både menneskelige og samfundsmæssige problemer, siger han til Dagbladet Holstebro Struer.
Han peger på, at Code of Care i al sin enkelhed bygger på mere omsorg og mindre egoisme.
Det er dyrt for samfundet, at mennesker har ondt i livet. Vi kan som virksomheder ikke bare skubbe ansvaret over på politikerne og det offentlige. I stedet skal vi hjælpe politikerne med at løse underskuddene på budgetterne, siger Peter Nørgaard, der mener, at virksomheder kan hjælpe meget ved bare at ansætte to procent af medarbejderne på særlige vilkår.
Projektet får store roser med på vejen af professor Steen Hildebrandt fra Institut for Ledelse på Aarhus Universitet.
Det er et meget, meget vigtigt initiativ, som kommer på det helt rigtige tidspunkt. Samtidig må erhvervslivet indse, at de virksomheder, der ikke tager socialt ansvar på den her måde, får problemer på bundlinjen fremover, siger Steen Hildebrandt.
Læs mere om foreningen på http://codeofcare.dk/
-LA