18.02.2015  |  Strategi & ledelse

Storkøkkener køber økologi for en milliard kroner

Køkkener i blandt andet institutioner, restauranter og kantiner købte økologiske madvarer for knap en milliard kroner i 2013. Det viser netop offentliggjorte tal fra Danmarks Statistik.

Det samlede salg af madvarer til foodservice, som er blandt andet er køkkener i institutioner, restauranter, kantiner, caféer og udbringning, udgjorde i 2013 i alt 18,4 milliarder kroner.

Heraf udgør økologiske madvarer 981 millioner kroner, hvilket svarer til fem procent. Det viser en ny opgørelse fra Danmarks Statistik.

Inden for detailhandel (supermarkeder og varehuse) lander andelen af økologiske varer på otte procent, mens fordelingen af de økologiske varegrupper stort set er ens inden for foodservice og detailhandel.

Læs også: Fremtidsønskerne for dansk økologi er høje

Dog skiller varegrupperne kød, fjerkræ og fisk sig ud, da andelen i detailhandel næsten er dobbelt så høj som inden for foodservicesektoren. Kød er imidlertid den varegruppe, der fylder mindst i det økologiske salg til både detailhandel og foodservice.

Mejerivarer er den varegruppe, der udgør den største andel af økologiske varer til foodservice med 41 procent. Særligt mælk og fløde vejer tungt med 28 procent af salget til foodservice, mens det kun udgør 19 procent af salget til detailhandlen.

-KLZ

Mere fra Katrine

Katrine Zachariassen

Journalistisk medarbejder

Uddannelse: Kandidat i dansk og kommunikation ved Roskilde Universitet 2013-2016.Bachelor i dansk og kommunikation ved Roskilde Universitet 2010-2013.

Se profil  

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere