Storkøkkener køber økologi for en milliard kroner
Køkkener i blandt andet institutioner, restauranter og kantiner købte økologiske madvarer for knap en milliard kroner i 2013. Det viser netop offentliggjorte tal fra Danmarks Statistik.
Det samlede salg af madvarer til foodservice, som er blandt andet er køkkener i institutioner, restauranter, kantiner, caféer og udbringning, udgjorde i 2013 i alt 18,4 milliarder kroner.
Heraf udgør økologiske madvarer 981 millioner kroner, hvilket svarer til fem procent. Det viser en ny opgørelse fra Danmarks Statistik.
Inden for detailhandel (supermarkeder og varehuse) lander andelen af økologiske varer på otte procent, mens fordelingen af de økologiske varegrupper stort set er ens inden for foodservice og detailhandel.
Læs også: Fremtidsønskerne for dansk økologi er høje
Dog skiller varegrupperne kød, fjerkræ og fisk sig ud, da andelen i detailhandel næsten er dobbelt så høj som inden for foodservicesektoren. Kød er imidlertid den varegruppe, der fylder mindst i det økologiske salg til både detailhandel og foodservice.
Mejerivarer er den varegruppe, der udgør den største andel af økologiske varer til foodservice med 41 procent. Særligt mælk og fløde vejer tungt med 28 procent af salget til foodservice, mens det kun udgør 19 procent af salget til detailhandlen.
-KLZ