Sustain Report og de syv små greenwashing-synder

Bæredygtighed, grøn kommunikation og greenwashing er tilbagevendende emner på netmediet Sustain Report, der skriver kritisk – og til tider endog meget kritisk – om virksomheder, der gør sig grønnere end de er og bruger ord som ”bæredygtig” i flæng. Men hvorfor har disse emner så stor fokus hos Sustain Report?

Foto: Steffen Max Høgh

Bæredygtighed, grøn kommunikation og greenwashing er tilbagevendende emner på netmediet Sustain Report, der skriver kritisk – og til tider endog meget kritisk – om virksomheder, der gør sig grønnere end de er og bruger ord som ”bæredygtig” i flæng. Men hvorfor har disse emner så stor fokus hos Sustain Report?

Det får du et rigtigt godt indblik i, når du lytter til samtalen mellem redaktør og journalist på Sustain Report Henrik Munksgaard og vært Steffen Max Høgh fra Bæredygtig Business. De to kommer forbi mange emner, men hovedfokus er Henriks liste over ”synder” når det gælder ”grøn” kommunikation. Steffen synes der mangler et punkt 8, så det har vi tilføjet herunder:

De syv greenwashing-synder:

  1. Kun kigge på et lille hjørne af sin forretning og så fremhæve det som et argument for, at virksomheden er blevet meget grønnere
  2. ”Vi er på en rejse” – virksomhederne skal kommunikere resultater i stedet for ambitioner og målsætninger
  3. Mærker og certifikater – Henrik opfordrer til at kigge på, hvad det egentlig er, der bliver målt på og hvorvidt det er tredjepartscertificeret. Du kan i øvrigt med fordel lytte til episoden kaldet ”38 mærker du kan stole på”
  4. ”Cirkulært” – princippet er godt, men det bliver brugt i flæng. Hvis noget skal være cirkulært, skal det være lavet af genanvendte produkter OG så skal det samtidig være genanvendeligt
  5. LCA’er og EPD’er - Livscyklusvurderinger og miljøvaredeklarationer. Fint at sige, at man har dem, men i bund og grund handler det jo om indholdet i dem. At have en LCA i sig selv, er ikke nødvendigvis et argument for, at noget er grønt
  6. Klimakompensering. Henrik Munksgaard mener, der kan være klimaværdi i visse projekter, men opfordrer i stedet virksomhederne til at tage fat i kerneproduktionen og reducere klimabelastningen der
  7. Det visuelle. ”Blå himmel, grønne farver, børnetegninger” etc. Det gør ikke virksomhedens produkt grønnere, at du visuelt kommunikerer det, som om det er grønt

Og endelig er der det punkt, som Steffen synes skal med på Henriks liste:

  • ”Det talte ord”. For eksempel salgsorganisationer, der lovpriser det, de skal sælge, når de taler om det. Det er ikke så farligt, som når kommunikationen er nedskrevet, men det gør det ikke bedre.

Lyt til podcasten her eller på din foretrukne podcast platform, og bliv klogere på Sustain Report og deres kritiske tilgang til f.eks. Løvens Hule på DR og til

21.11.2024SustainBusiness

Sponseret

Det Digitale Produktpas og DMA med Louise Klüwer

08.10.2024SustainBusiness

Sponseret

Fra diesel til grøn energi på Molslinjen

29.08.2024SustainBusiness

Sponseret

Krisekommunikation med Thomas Mandrup

29.07.2024SustainBusiness

Sponseret

IDG’erne er gode for SMV’erne

29.04.2024SustainBusiness

Sponseret

Bæredygtighedsbarometer 2024 for SMV’er

09.04.2024SustainBusiness

Sponseret

Sustainable Finance i Danske Bank