Svensk Sjöfart lancerer bæredygtig forskningsstrategi
I de kommende år skal den svenske søfart øge sit fokus på bæredygtighed. Det fremgår af Svensk Sjöfarts nye forskningsstrategi, som vil skabe stærk konkurrencekraft, øget velfærd og sikkerhed, ingen udledning og social bæredygtighed.
Den 10. april lancerede Svensk Sjöfart, der er brancheforeningen for rederier, shippingselskaber og skibsejere i Sverige, sin nye forskningsstrategi for 2019-2023 under navnet Hållbar Sjöfart.
Læs også: IMO vil reducere drivhusgasser hurtigere
Ifølge Svensk Sjöfart har strategien, som navnet antyder, fokus på bæredygtig søfart og sigter efter at skabe stærk konkurrencekraft, øget velfærd og sikkerhed, ingen udledning og social bæredygtighed.
”Svensk Sjöfarts medlemmer har længe satset på forsknings- og innovationsspørgsmål og var eksempelvis med til at starte det nationale maritime kompetencecenter Lighthouse og dets regionale forgængere. 90 procent af alt transport foregår til søs, og søfarten beskæftiger ca. 100.000 personer i Sverige – en satsning på bæredygtig søfart er derfor ikke bare en satsning på søfart i sig selv – det er en satsning på AB Sverige (svensk erhvervsliv, red.)”, siger Rikard Engström, CEO i Svensk Sjöfart og fortsætter:
”Dermed er det vigtigt at både branchen, akademiet og myndighederne arbejder aktivt med disse spørgsmål. Den svenske søfartssektor har længe været i fremgang, når det handler om bæredygtighed, og det kommer vi fortsat til at være gennem et aktivt engagement i forskning, innovation og udvikling”, siger han.
Digitalisering skaber gode forudsætninger
Svensk Sjöfarts forsknings- og innovationsansvarlige, Suzanne Green, mener, at strategien både peger på udfordringer og løsninger i forskningen og innovationen.
”I strategien har vi taget udgangspunkt i de globale bæredygtighedsmål, nationale mål samt rederiernes behov og udfordringer. De områder, som prioriteres, er alle tværvidenskabelige og knytter sig til konkurrencekraft og bæredygtighed, ligesom at de har tekniske, økonomiske, juridiske og politiske dimensioner”, siger Suzanne Green og uddyber:
Læs også: Mærsk: Nul CO2 i 2050 er et helt nyt game
”Digitalisering skaber eksempelvis gode forudsætninger for nye forretningsmodeller og arbejdsformer – men kan også anvendes til at udvikle beslutninger til at fremme energieffektiviseringen”, siger hun.
- JMA