Tænketank: Vi skal skifte mentalitet, hvis verdensmålene skal nås
Det kræver en helt ny mentalitet og måde at se fremtiden på, hvis FN’s 17 verdensmål skal nås. Det mener tænketanken Sustainia, der netop har udgivet boget ’Repaint the future!’. Formålet er, at gøre op med samfundets fremherskende frygt og mistillid, der overskygger menneskets muligheder for at handle.
Tænketanken Sustainia har mandag i denne uge udgivet bogen ’Repaint the future!’, der omformer FN’s 17 verdensmål for en mere bæredygtig verden til ti personlige mål og mentaliteter.
Formålet med bogen er at gøre op med den fremherskende frygt i samfundet, der skyldes alt fra klimaforandringer og flygtningestrømme til terror. Frygten og mistilliden gør nemlig befolkningen handlingslammede, mener tænketanken, og dermed starter en ond cirkel.
”Nu to år efter at FN’s verdensmål blev vedtaget af 193 lande, har de færreste en idé om, hvad de går ud på. De er heller ikke skrevet til almindelige mennesker. Den optimisme og den tro på fremtiden, de skulle udløse, er derfor udeblevet. I stedet oplever vi en udbredt frygt og mistillid. Hvis ikke den mentalitet ændres, forbliver verdensmålene blot smukke uopfyldte intentioner”, siger Erik Rasmussen, direktør i og stifter af Sustainia. Han fortsætter:
”Det er den udfordring, Sustainia har taget op ved at udgive en bog, der omskriver intentionerne i verdensmålene til et sprog og en tænkning, der giver mening for almindelige mennesker. Der skal skabes en ny mentalitet, hvis målene skal blive til virkelighed”.
Med de ti konkrete, personlige mål forsøger Sustainia altså at sammenfatte mentale og adfærdsmæssige ændringer, vi hver især må foretage, for at opfylde de 17 verdensmål og dermed få en mere bæredygtig verden. Målene er indbyrdes afhængige og gensidigt forstærkende, og kredser om de centrale begivenheder, som præger verdenssamfundet i dag – blandt andet flygtningekrisen, falske nyheder og ressourcespild.
Læs også: Hvor mange procent af DIN omsætning bidrager til verdensmålene?
”Vi ser ’Repaint the future!’ som en global folkeoplysningskampagne, der søger at involvere og påvirke de mennesker, hvis adfærd afgør, hvor bæredygtig verden bliver – og hvor hurtigt”, siger Erik Rasmussen.
Repaint the future! kan købes her.
-CHM