Tesco-kunder bruger 1,5 mia. færre indkøbsposer
Et år efter de tynde engangsplastikposer begyndte at koste penge, er salget faldet med 1,5 milliard, oplyser den britiske supermarkedskæde Tesco.
England indførte i oktober sidste år en afgift på fem pence (knap 50 ører) på de tynde, indkøbsplastikposer til engangsbrug, der førhen var gratis.
Det har nu, et år efter, medført at kunderne hos den britiske supermarkedskæde Tesco snupper 72 procent færre poser med fra butikkerne, skriver edie.net. Det svarer til 1,5 milliarder færre poser.
Efter gebyret blev en realitet sidste år, faldt Englands samlede antal af engangsplastikposer, der blev taget med fra supermarkederne, fra syv milliarder og til lidt over en halv milliard på bare seks måneder.
’Bags of Help’
Afgiften på plastikbæreposerne har haft en dobbelt, positiv effekt. Ud over at salget, og dermed den producerede mængde af plastik, er faldet, bruger detailkæderne pengene fra salget på at involvere sig i sociale og klimamæssige udviklingsprojekter.
Tesco selv har brugt de indtjente penge på 1.170 forskellige projekter, som led i kædens ’Bags of Help’-tiltag.
”Takket være Bags of Help er næsten 12 millioner pund indtil videre blevet brugt på lokale, miljømæssige projekter såsom parker, sportsfaciliteter, skolelegepladser og offentlige haver. Alle projekterne er blevet valgt af vores kunder. I fremtiden vil vi fortsat hjælpe vores kunder med at gøre endnu mere for deres lokalområder”, siger Georg Gordon, kommunikationsdirektør i Tesco UK & ROI.
Læs også: Frankrig forbyder plastikservice
Et år efter afgiftens realitet har også den tyske discountkæde Lidl valgt at tage et ekstra skridt i kampen mod plastik. I sidste uge meddelte selskabet således, at man helt vil fjerne de tynde plastikposer fra butikkerne i England, Scotland og Wales. Initiativet forventes at resultere i en besparelse på 63 millioner plastikposer – svarende til 760 tons plastik – om året.
Lidls meddelelse kommer få måneder efter Frankrig helt forbød engangsplastikposerne i supermarkeder.
-CHM