TNT tester CO2-venlige storbyløsninger
Det er en del af TNT Express klimastrategi at opfinde nye miljøvenlige transportmodeller. Derfor tester virksomheden lige nu en række grønne logistikløsninger til storbyer.
Transportgiganten TNT Express har iværksat en række pilotforsøg rundt om i Europa. ’City Logistics’-forsøgene afprøver fem alternative supply chain-løsninger skræddersyet til transport i travle storbyer. Blandt andet Bruxelles, Milano, Arnhem, Utrecht og Nijmegen.
”De nye transportløsninger vi tester, har hver deres design. De er altså tilpasset de logistikudfordringer og muligheder, som de forskellige byer og kunder byder os. Med ”City Logistics” afdækker vi, hvordan vi kan nytænke logistik i storbyer og dermed reducere CO2-udledning og trafikbelastning fra transport i byernes gader,” siger Frank Jørgensen, administrerende direktør i TNT Express Danmark.
Fem løsninger
TNT Express tester følgende løsninger: TNT Bundling, City Distribution Centre (CDC), Innight City Distribution, Mobile Depot and TNT High Street.
TNT Bundling samler leverancer fra flere TNT-enheder (f.eks. TNT ParcelService, Express og Innight) i ét depot i udkanten af en by. Herfra sker slut-leverancen til kunder i byens centrum. I hollandske Arnhem og Nijmegen har TNT haft stor succes med ’Bundling’ siden forsøgene startede sidste år.
City Distributions Center hjælper tredjeparts transportører, som har et begrænset antal leverancer i byen. TNT indsamler gods på et depot uden for byen (City Distribution Center) og klarer, som underleverandør, transporten ind i byen. Konceptet er, ifølge TNT, testet med succes i Utrecht og er planlagt til at blive rullet ud i London, hvor syv CDC’er skal supportere leverancer ind til London City.
Innight City Distribution flytter fragt fra dagtimerne til om natten. I praksis sker det ved at lægge en del af dagtransport i byerne over i TNTs Innight-netværk, som sørger for, at pakker er leveret sikkert på adressen inden klokken syv om morgenen. Fordelen er ved nattransport er, at når gaderne er fri for trafik, så klarer en bil langt flere stop. TNTs egne tal viser, at to biler om natten kan klare det samme, som tre biler i dagtimerne. Det giver altså en åbenlys gevinst – også miljømæssigt.
Mobile Depot løsningerne indsætter mobile depoter i TNTs Express’ eksisterende vejnetværk. De mobile depoter bliver forberedt på TNT-centraler uden for byen og derefter kørt ind til selve bykernen. Herfra klares slut-transporten ud til kunderne af ’grønne køretøjer’ f.eks. små elkøretøjer eller elektriske tricykler, som der er tilfældet i Paris og Bruxelles i dag.
TNT High Street er løsninger til nøglekunder blandt de store modebutikker, som ofte har adresse i de samme områder i en by. ’High Street’-modellen samler mange forsendelser til bunke, hvorefter slut-leverancen ud til butikkerne sker med elkøretøjer. Det reducerer antallet af kørsler og begrænser også udledningen af CO2. TNT Express har testet denne løsning sammen med Gucci i Milano.
TNT Express har i forbindelse med pilotforsøgene fået støtte fra EU's Straightsol-program. Et program, som understøtter udviklingen af smartere fragtløsninger i netop byer.