30.01.2019 | Strategi & ledelse
Tre ord enhver leder bør kende
Indhold fra partner Hvad er dette?
Du behøver ikke at befinde dig i toppen for at være leder. Alle kan tage ansvar for noget og få det til at ske. Uanset om du befinder dig i en topposition eller ej, kan du sagtens opfordre dem, der omgiver dig til at være den bedste udgave af sig selv.
Der er noget, du bliver nødt til at forstå, hvis du skal være succesfuld med at lede. Og nej, det har intet at gøre med, at du skal være super selvsikker, og artiklen her er heller ikke en guide til, hvordan du danner venskaber og har indflydelse på folk. Den handler om, at du skal vide, hvad du egentlig vil opnå, når du står frem og begynder at lede.
For ser du – moderne virksomhedsledelse opfordrer os til at være objektive og nøgterne, og derfor opsætter man mål og KPI’er, der lyder meget seriøse. Det er som regel et eller andet arbitrært tal, som er 5% højere end det var sidst, og det måler på noget, vi i realiteten godt ved, vi ikke behøver at måle på. Og lad os med det samme få det på det rene: Mål og KPI’er er management – ikke lederskab.
Forskellen er simpel. Lederskab fokuserer på det egentlige resultat af det, vi foretager os. Det handler om resultatet af vores handlinger – ikke mængden af de handlinger, vi foretager os.
Spændende, ikke? Og hvad med de tre ord, du bør kende, og som lokkede dig til at læse artiklen? Det er nogle af de mest gennemtrængende ord, der findes. Du ser og hører dem hver gang, du går på arbejde: Virksomhed, organisation og erhverv.
Men ved du i virkeligheden, hvad de betyder? Svarene indeholder nøglen til at forløse dit fulde potentiale ofor at blive en rigtig leder:
Virksomhed
Virksomhed – eller kompagni – stammer fra latin. Det er delt op i to dele. ”Com”, som betyder ’sammen med’ og ”panis”, som er latin for ’brød’. Med andre ord betyder det ”dem, du deler brød med”.
En virksomhed skal være et sted, hvor mennesker sidder ned og deler mad. Det er sådan, virksomhedskulturen skal føles. I sidste ende deler du en substantiel del af dit liv med de mennesker, du arbejder sammen med, og de deler det med dig. Som leder behøver du ikke være bedste ven med alle, men du burde tage et personligt ansvar for, at de har det godt. At tale med dem og lytte til dem over et måltid er en meget simpel måde at gøre det på.
Hey, forresten – vidste du, at de franske arbejdere, som byggede Frihedsgudinden havde en to timer lang frokostpause hver dag? De satte et bord frem, lagde dug på, hvorefter alle fik frokost og rødvin. Det er sådan, man gør det!
Organisation
Fra midten af det 15. århundrede(!) har organisation betydet ”mennesker forenet om et fælles formål”. Indrømmet – i de dage bestod formålet mestendels af at plyndre et eller andet fjerntliggende område, men pointen består; der var et formål med det hele.
Det er som om, at formål og “purpose” får sneget sig ind alle steder i øjeblikket, men det eneste vi behøver at tage med er, at der bliver nødt til at være en større idé med at lave det, man laver. Der skal være en klar grund til, at vi skal have så travlt med vores arbejde. Vi må have en ambition på samfundets vegne.
En sand leder formår at koble arbejdet op til en samfundsambition og vise dem omkring sig, hvordan deres arbejde tilføjer til en større forandring end nogen kunne klare alene.
Erhverv
Det kommer vel ikke som nogen overraskelse, at ’angst’ er en del af erhvervets etymologi. Der er som forventet også ord som ’flid’ og ’beskæftigelse’, men angsten er en ubestridelig del af ordets historie. Og det rejser spørgsmålet: ”Hvis det at arbejde handler om at være flittig og beskæftige sig med noget, er det noget så noget, der er værd at bekymre sig om?”
Det handler om personligt lederskab og lederskab af selvet. Har du taget den modige vej om at forfølge noget, der er det værd – eller bekymrer du dig om noget, der slet ikke er værd at bekymre sig om? I øjeblikket synes vi kun, at der er én ting, der er værre end arbejde: At ligge syg i sengen. I England viser en undersøgelse, at 37% synes, deres arbejde er ”meaningsless bullshit jobs” – og mon ikke tallet er nogenlunde det samme i Danmark?
Uanset hvad viser det, at vi skal skabe langt mere plads til at tage personligt lederskab end det, vi har set indtil nu.
Strategi & ledelse

B Corps forpligter sig til at være udledningsneutrale i hele værdikæden
Sammen 500+ B Corps fra hele verden, har 12 danske virksomheder forpligtet sig til at være udledningsneutrale i hele værdikæden i 2030. Forpligtelsen om at accelerere reduktionen af drivhusgasse mod udledningsneutralitet kommer i forbindelse med COP25.
Indhold fra partner
Kommunikation

Invitation: Are you leading the beat?
Kom med, når den danske B Corp-bevægelse d. 23.-24. september samles med andre europæiske B Corps og To B’s i de smukke omgivelser i Amsterdams Muziekgebouw til det årlige B Corp Summit.
Indhold fra partner
Strategi & ledelse

Impact Business Models - Hvordan skaber du et positivt aftryk med din forretningsmodel?
The B Impact Assessment er det værktøj, B Corps bruger for at måle impact. Evalueringen måler virksomheders impact ud fra to forskellige perspektiver: Impactful Operations og Impact Business Models.
Indhold fra partner
Strategi & ledelse

10 gode grunde til at blive B Corp
Det er ikke længere et valg for virksomheder, om de skal tage et samfundsansvar. Det er en forventning, et vilkår, som virksomheder må forholde sig til.
Indhold fra partner
Samfund

Hvordan tøjler virksomheder kapitalismens vilde kræfter, når de slippes løs på Black Friday?
Årets største shoppedag, Black Friday, er igen over os. Det er en dag, der i den grad splitter vandene både blandt virksomheder og befolkningen. Nogle lukker forretningen på denne sorte dag i forbrugets tegn, mens andre vælger alternative veje.
Indhold fra partner
Strategi & ledelse

Greta Thunberg vækker os til live – hvad med din virksomhed, gør den?
Purpose er blevet normen. Flere og flere brands markerer standpunkter og investerer i kampagner med samfundsmæssigt sigte. Tager skridtet op på talerstolen og taler om deres indignation. Men virker det? Lægger vi overhovedet mærke til det?
Indhold fra partner