Erhvervslivets illusion om fremskridt
En af de mest ubehagelige sandheder i erhvervslivets bæredygtighedsverden er, at mange virksomheder bidrager til problemet ved at skabe en illusion af fremskridt.
Selvom mange virksomheder præsenterer grønne projekter, langsigtede løfter og krav om større gennemsigtighed, har disse tiltag ikke ændret markedets fundamentale drivkræfter. Så længe det er økonomisk fordelagtigt at skade naturen og samfundet, vil virksomheder fortsætte med at udnytte dem.
En rapport fra University of Cambridge Institute for Sustainability (UCIS): "Survival of the Fittest: From ESG to Competitive Sustainability", der udkom i september, understreger, at vi er nået til et kritisk punkt, hvor det ikke længere er nok at signalere hensigter om bæredygtighed.
Hvis virksomheder reelt ønsker at beskytte deres langsigtede succes, skal de spille en aktiv rolle i at forme de markeder, de opererer i, i stedet for blot at tilpasse sig.
"The only thing worse than no progress is the illusion of progress"
I dag anerkender mange virksomheder de langsigtede omkostninger og risici ved ikke at handle på bæredygtighed. Problemet er dog, at markedet straffer dem, når de tager lederskab og bærer omkostningerne ved at omstille sig.
Det skaber et paradoks: Selvom vi er enige om, at vi bør gennemgå en bæredygtig omstilling, kan det stadig betale sig at drive forretning på måder, der er skadelige for miljøet og samfundet.
Denne markedsfejl er dybt indlejret i erhvervslivet, og rapporten fra UCIS påpeger, at de gængse metoder som rapportering og gennemsigtighed ikke er tilstrækkelige.
Rapportering og gennemsigtighed er en god begyndelse, men de er utilstrækkelige som drivere af den nødvendige omstilling. For størstedelen af erhvervslivet er kortsigtede økonomiske gevinster stadig vigtigere end langsigtet bæredygtighed, og det er en central udfordring, som hverken rapportering eller gennemsigtighed kan løse.
Bevæg dig væk fra ESG
Nu har EU vedtaget CSRD, som mange virksomheder er i gang med at forberede sig på. CSRD er vedtaget på baggrund af den overbevisning, at rapportering og opstilling af mål ville drive markedsændringer.
Men på trods af både CSRD og andre rapporteringsreguleringer såsom årsregnskabslovens §99a, der blev implementeret i 2009 og skærpet i 2018, står vi i en virkelighed, hvor markederne ikke har leveret de ønskede resultater.
Udrulningen af de nødvendige løsninger er ikke sket hurtigt nok til at imødegå den stigende hastighed af de problemer, vi står over for.
Og forandringen vil forsat udeblive, hvis ikke arbejdet med rapporteringen ikke udmønter sig til specifikke, forretningsnære strategier, der adresserer kerneproblemerne.
Derfor opfordrer rapporten fra UCIS erhvervslivet til at erkende, at vi er på vej mod en økonomisk overgang, der er uundgåelig. For at sikre virksomheders langsigtede succes er det nødvendigt at omfavne denne overgang og konkurrere på bæredygtighed.
Det betyder, at erhvervslivet må flytte sit fokus fra egne, individuelle handlinger til at skabe systemiske ændringer i hele markeder. Det kræver også, at man tør nytænke sin eksistensberettigelse. Og det kræver, at erhvervslivet erkender, at det ikke handler om at være bedst i verden, men bedst for verden.
Det kan data og rapportering alene ikke sikre, men der skal noget mere til: samfundsambitioner.
Fremtiden kalder på samfundsambitioner
Fremtidens succesfulde virksomheder har taget grundlæggende stilling til, hvad de tror på, og hvilken rolle de vil spille i samfundet.
De taler højt om forandringen, de ønsker at skabe, og de engagerer og mobiliserer omverden i deres arbejde. Med andre ord definerer fremtidens succesfulde virksomheder samfundsambitioner.
En samfundsambition sætter modigt, overbevisende og respektfuldt retningen for, hvilken samfundskontrakt virksomheden ønsker at indgå med omverden.
De bruger kerneforretningen til aktivt og synligt at bidrage til at løse problemer i verden, og de tør stille sig selv svære spørgsmål, sætte høje ambitioner og oversætte de ambitioner til konkrete handlinger.
Måske du selv kunne prøve at stille disse spørgsmål i din virksomhed:
- Hvorfor driver vi egentlig vores forretning?
- Vil det være bedre for planeten, hvis vores virksomhed vækser?
- Har vi en samfundsambition, der er med til at løse nogle af de mange problemer verden står overfor?
- Taler vi højt om det, vi ønsker at bidrage med, så vi kan engagere vores interessenter og løfte i fællesskab?