12.01.2021 | Supply chain
Undersøgelse viser at 69 procent af forbrugerne gerne vil vide, hvordan deres tøj blev fremstillet
Stor britisk undersøgelse viser, at de europæiske forbrugere i stigende grad går op i bæredygtighed, når de shopper tøj, sko og accessories.
En ny undersøgelse udarbejdet af Fashion Revolution har taget pulsen på forbrugerens krav til bæredygtighed, når de shopper tøj, sko og accessories.
De 5000 adspurgte personer i alderen 16-75 år er spredt ud over Europas største markeder: Tyskland, Frankrig, Italien, Spanien og England.
Formålet med undersøgelsen var at kortlægge forbrugernes shopping-adfærd igennem de sidste 12 måneder og finde ud af hvilken information forbrugerne ønsker, at tøjmærkerne deler, når det kommer til sociale og miljømæssige påvirkninger, samt for at forstå hvilke roller forbrugere mener, at regeringer og love skal spille for at sikre, at tøj produceres bæredygtigt.
I 2018 blev samme undersøgelse foretaget, og det er derfor nu muligt at se udviklingen fra 2018 til 2020.
• 75 procent af de adspurgte var enige om, at tøjmærkerne skulle gøre mere for at forbedre livet for de kvinder, der arbejder med produktionen af tøjet. I 2018 var tallet 72 procent
• 69 procent af de adspurgte vil gerne vide, hvordan deres tøj blev fremstillet sammenlignet med 59 procent i 2018.
• 70 procent af de adspurgte er enige om, at regeringer har en rolle at spille for at sikre, at tøj produceres bæredygtigt.
• 62 procent af de adspurgte siger, at de bruger deres tøj i mindst et par år. For briterne er det tilfældet for 71 procent sammenlignet med kun 39 procent af italienerne.
• Otte procent af de adspurgte i alderen 16-24 siger, at de kun bruger tøj, der er 'på mode' sammenlignet med fire procent af respondenterne i alle lande.
• 53 procent af de adspurgte videregiver deres uønskede tøj til andre eller til genbrug.
• Vask ved 30 °C eller lavere kan reducere tøjets CO2-aftryk markant, men alligevel gør kun 40 procent af respondenterne dette.
• 37 procent af de adspurgte sagde, at det er vigtigt, at det tøj de køber produceres uden brug af skadelige kemikalier.
• At købe tøj fremstillet uden at skade dyr var vigtigt for 29 procent af respondenterne.
• Størstedelen af de adspurgte synes, det er vigtigt, at tøjmærker har etiske (72 procent) og miljømæssige (80 procent) certificeringer.
• 39 procent af de adspurgte siger, at de specifikt har været på udkig efter tøj på udsalg.
• 19 procent af de adspurgte har specifikt været på udkig efter tøj lavet på en miljømæssigt forsvarlig måde.
• Kun 14 procent af de adspurgte forsøgte at købe brugt tøj i stedet for nyt.
• 31 procent af de adspurgte har specifikt været på udkig efter tøj, der er designet til at kunne holde i lang tid.
- MTN
Endnu ingen kommentarer - du kan starte debatten nedenfor.
Deltag i debatten
Du skal være registreret bruger og logget ind, for at kunne oprette kommentarer.
Kommunikation

En stærk bæredygtighedsrapport skal ikke blot publiceres, den skal også kommunikeres, lyder det fra to eksperter
Der bør kobles en kommunikationsplan på en bæredygtighedsrapport for at udnytte rapportens fulde potentiale.
Klima, miljø og energi

Covid-19 sænkede CO2-udledninger drastisk, men nu er verden på vej tilbage til sin sædvanlige praksis
Coronakrisen udløste et historisk stort fald i CO2-udledninger, men nu viser ny data at en kraftig stigning allerede er på vej tilbage.
Medarbejder

Stor interesse for lederkursus i håndtering af seksuelle krænkelser
Flere end 3.000 ledere har allerede tilmeldt sig Ledernes uddannelse indenfor håndtering og forebyggelse af sexisme på arbejdspladsen.
Klima, miljø og energi

Danske pionerer viser vej til genanvendelse af tekstil
Cirkulær økonomi er et buzzword i tekstilbranchen, og der afsættes enorme ressourcer til nye løsninger, der skal tage hånd om de kæmpe mængder beklædning, der hvert år smides ud.
Strategi & ledelse

Virksomheder der sætter videnskabsbaserede mål opnår hurtigere CO2-reduktioner
Selvom de globale udledninger stiger, konkluderer ny rapport, at de virksomheder, der sætter videnskabsbaserede mål arbejder både hurtigere og mere effektivt med at reducere CO2.
Kommunikation

Døde havskildpadder skal sende affald det rigtige sted hen i EU
Cigaretter, tamponer, vådservietter og en række andre produkter skal i fremtiden påføres et nyt mærke, som skal gøre forbrugeren opmærksom på, at produktet indeholder plastik, og at det ikke må smides ud så det ender i naturen.