11.08.2017 | Klima, miljø og energi
Verdens første soldrevne tog er på skinnerne i Indien
På en 20 km lang strækning i millionbyen Delhi kører der nu, som det første sted i verden, en stribe togsæt udelukkende drevet af strøm hentet fra solpaneler på vognenes tage.
Det soldrevede tog var selvfølgelig pyntet efter alle kunstens regler til den første afgang d. 14. juli. Foto: BCCL/Times Group of India
I midten af juli rullede et tog ud fra stationen Safdarjung i den sydvestlige del af den indiske millionby New Delhi, hvilket ikke sig selv er usædvanligt. Det der skilte toget ud fra de øvrige på den travle station, befandt sig på taget af de seks vogne, der udgjorde togsættet.
Læs også: Hollandske tog skal køre udelukkende på vind
Her har Indian Railways (IR) nemlig installeret 16 solpaneler pr. vogn, som sammenlagt producerer energi nok til at drive hele toget på en 20 km lang strækning til Farukh Nagar længere sydvestpå. Dermed er toget verdens første af sin slags, der indsættes i kommerciel drift, skriver Economic Times India.
Teknisk set er toget en såkaldt DEMU (diesel electrical multiple unit), hvilket betyder at det også har en dieselmotor som backup, men i praksis vil det køre på ren solenergi. Panelerne, der koster i omegnen af 50.000 kr. pr. vogn, producerer optimalt 300 W hver, og er forbundet til et batteri, der kan holde toget kørende i 72 timer.
I alt har IR indsat omkring 50 af disse vogne i regulær rutefart i Delhi og omegn, i første omgang på kortere pendlerruter, men på sigt skal de også bruges på langdistanceture, skriver Global Construction Review.
Gevinster for både økonomi og miljø
Sammenlagt har IR planer om at installere 1 GW solenergi og 130 MW vindkraft over de næste fem år, hvoraf halvdelen skal bruges til at drive selskabets stationer, og den anden halvdel er udset til selve togdriften. Det går i øvrigt godt i spænd med Indiens overordnede mål for solenergi.
Ifølge CEO for Indian Railways Organisation for Alternative fuel, Ravinder Gupta, vil disse planer kunne spare IR for næsten 700 mio. kr. om året, når de er fuldt implementerede.
Også for miljøet er der pæne gevinster i udsigt. I løbet af en periode på 25 år, kan IR ifølge Gupta spare 525.000 liter diesel pr. togsæt, hvilket vil betyde et mindsket CO2-udslip på 1350 ton for hvert tog i samme periode.
Læs også: Verdens første CO2-neutrale lufthavn ligger i Indien
Endelig har IR også planer om at gøre sine mange ejendomme mere bæredygtige ved bl.a. at skifte til LED-belysning, opsamle regnvand og plante 50 mio. træer.
-AK
Supply chain

Kunstig intelligens sikrer tech-startup millioninvestering
En kunstig intelligens, der kan minimere ressourcespild ved at sortere og analysere affald, resulterer i en millioninvestering i virksomheden Aris Robotics.
Klima, miljø og energi

Aktører mangler rammer for investering i biodiversitet
15 erhvervsorganisationer efterspørger regler og definitioner for, hvordan man kan investere hensigtsmæssigt i projekter med fyldestgørende krav for biodiversitet.
Klima, miljø og energi

En halv milliard kroner til ny havnaturfond skal understøtte naturgenopretning på havet
Med en ny havnaturfond vil et bredt politisk flertal skabe viden om miljø og natureffekterne af udbygningen af vindenergi på havet og til naturgenopretning i havet. "Den nye havnaturfond er et vigtigt skridt i retning af at skabe en bedre balance i vores havmiljø,” mener miljøministeren.
Klima, miljø og energi

Rapport: Massiv eksport af brint kræver politiske handling nu
Grøn brint kan blive Danmarks næste vindeventyr – CIP Fondens nye rapport viser hvordan.
Klima, miljø og energi

SAS sælger billetter til deres første elektriske flyvetur
Det danske flyselskab sælger snart billetter til deres første flyvning med elektrisk fly i 2028.
Klima, miljø og energi

IEA: Investering i solenergi overstiger nu olie
Ifølge det Internationale Energiagentur (IEA) forventer man for første gang nogensinde, at de globale investeringer i solenergi vil overgå olie.