02.10.2019 | Strategi & ledelse
Verdensmålene fylder fire: Sådan arbejder de nordiske virksomheder med dem
Indhold fra partner Hvad er dette?
Verdensmålene er blevet mere integrerede i strategierne hos de nordiske Global Compact-virksomheder. Men målene er stadig svære at måle på og arbejde med. Det er nogle af konklusionerne i vores nye rapport udgivet i samarbejde med Nordisk Ministerråd
For fire år siden tog 193 medlemsnationer en historisk beslutning om at indføre 17 verdensmål. Målene blev sat i verden for at hjælpe os frem mod en bæredygtig verden i 2030. En verden fri for ekstrem fattigdom, med bedre uddannelse og mindre ulighed og med færre drivhusgasser i atmosfæren, for at nævne bare nogle af målene.
Det var ikke første gang, at FN-nationerne satte bæredygtighedsmål for verden. De forhenværende Millennium Development Goals (MDG’erne) satte kursen fra 2000 til 2015 med ambitioner for blandt andet reduktion af fattigdom, drastisk nedsættelse af børnedødelighed og uddannelse af børn. Men der var politisk stemning for at lave en endnu mere ambitiøs plan frem mod 2030, og flere skulle sidde med om bordet for at definere vejen – herunder private virksomheder.
Norden er langt med verdensmålene
I Norden er vi sammenlignet med andre lande kommet godt fra start med verdensmålene. I den seneste Sustainable Development Report fra Bertelsmann Stiftung – lavet i samarbejde med FN’s Sustainable Development Solutions Network – ligger Danmark, Sverige og Finland således i top tre over de lande, som er længst i opnåelsen af målene. Men hvor langt er de nordiske virksomheder med verdensmålene her fire år efter de kom til verden?
Det undersøgte vi i samarbejde med de nordiske Global Compact netværk og Nordisk Ministerråd. En forkortet version af undersøgelsen blev udgivet før sommeren, men nu er vi klar med den lange rapport. Herunder kan du læse de vigtigste punkter.
Status på nordiske Global Compact-medlemmers arbejde med verdensmålene
Stor opbakning fra topledelsen til verdensmålene
Kun 14 procent af de nordiske Global Compact-virksomheder oplever finansielle udfordringer forbundet med at arbejde med verdensmålene, og ni ud af ti af virksomhederne har støtte fra deres topledelse i arbejdet med målene. Samtidig oplever over 90 procent ikke udvælgelsen af mål som en udfordring. Det vidner om, at 2030-rammeværket er blevet en vigtig brik internt for de fleste Global Compact-virksomheder.
Svært at rapportere og finde KPI’er på målene
Dog oplever virksomhederne også en del udfordringer med at arbejde med målene. Knap halvdelen af de adspurgte virksomheder finder det vanskeligt at formulere indikatorer og KPI’er for opnåelsen af verdensmålene, og 43 procent har problemer med at oversætte målene til en forretningskontekst. 28 procent oplever udfordringer med at definere og skabe håndgribelige bidrag til målene.
Læs hele artiklen via Global Compact Network Denmarks hjemmeside.
Strategi & ledelse

Lyt til de unge eller gå glip af god arbejdskraft
Hvad vil det sige at have et job med mening? Og hvordan kan virksomheder skabe en vision, som deres medarbejdere kan identificere sig med? Det er nogle af de spørgsmål, Global Compact i samarbejde med Tuborgfondet undersøger med kampagnen Impact Stories.
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi

Verdensmål i Værdikæden
Verdensmål i Værdikæden er et projekt, som skal finde nye løsninger på den danske restaurationsbranches største bæredygtighedsudfordringer. Målet er at styrke konkurrenceevnen for de danske virksomheder, som leverer løsningerne, og hæve bæredygtighedsambitionerne hos både restauranter og leverandører.
Indhold fra partner
Medarbejder

United Nations Global Compact : issues new report to help companies advance human rights
New publication provides practical solutions to businesses for embedding social sustainability into corporate strategies
Indhold fra partner
Medarbejder

Nyt udviklingsforløb skal ruste unge medarbejdere til nutidens udfordringer
Young SDG Innovators Programme (YSIP) klæder unge medarbejdere på med værktøjer til at forretningsudvikle og innovere med afsæt i verdensmålene. Programmet er gratis at deltage for Global Compact medlemsvirksomheder. Ansøgningsfrist d. 31. august 2019.
Indhold fra partner
Kommunikation

COP-rapportering: refleksioner og gode råd fra de dygtigste SMV’er
For to måneder siden løb seks mindre virksomheder med hæderen for at have lavet en særligt god bæredygtighedsrapport. Her er deres refleksioner og råd omkring den årlige rapportering.
Indhold fra partner
Strategi & ledelse

SMV’ernes frivillige rapportering om samfundsansvar hyldes
Med SMV COP 2019 hylder Global Compact Network Denmark og FSR – danske revisorer den gode rapportering om samfundsansvar blandt de danske SMV’er. Målet er at inspirere og motivere andre SMV’er til at komme i gang med rapporteringen.
Indhold fra partner