Verdensmålsværktøjet der kommer hele vejen rundt
SDG Action Manager er måske det nærmeste, man kommer et autoriseret bud på en måde at få gang i verdensmålsarbejdet. To danske organisationer har testet det og fået bedre overblik.
Ingen ved, om de i FN’s Global Compacts hovedkontor i New York var blevet trætte af at høre om, at der ikke fandtes nogle gode værktøjer. Eller om det udelukkende var fordi, de kunne se på tallene i hundredvis af undersøgelser, at virksomhederne verden over ikke var kommet langt nok og godt nok i gang med at integrere verdensmålene i deres arbejde.
Resultatet var i hvert fald, at i januar 2020 lancerede verdens største netværk for bæredygtig virksomhed et nyt værktøj: SDG Action Manager.
Det er en gratis onlineplatform, som giver et 360-graders status og input til mulige forbedringer på en virksomheds arbejde med verdensmålene. Den er udviklet af B-corp bevægelsen’s B Lab og Global Compact i fællesskab og bygger på dels den impact assessment, som B Corp-bevægelsen bruger til at guide og vurdere virksomheder, der gerne vil certificeres som B Corp og dels de 10 principper som er Global Compacts fundament. Og så er verdensmålene lagt oveni.
Værktøjet indeholder udvalgte spørgsmål fra B Labs B Impact Assessment, der relaterer sig til FN’s Verdensmål, suppleret af performance- målinger fra UN Global Compacts 10 principper og input fra eksperter i ansvarlig virksomhedsførelse, civilsamfundet, FN og forskning. Blandt andre er Dansk Institut for Menneskerettigheder kommet med input til SDG Action Manager.
Ved lanceringen på World Economic Forums årlige topmøde i Davos i januar måned, sagde Lise Kingo, CEO for FN’s Global Compact:
”Selvom der bliver skabt rigtige fremskridt af erhvervslivet, så er der også en klar erkendelse af, at handlingerne ikke kan måle sig med udfordringens størrelse. Virksomhederne har en vigtig rolle at spille i at vi kan leve op til løftet om fælles, vedvarende fremgang for alle. Med udgangspunkt I vores princip-baserede tilgang, har vi udviklet SDG Action Manager, så vi bedre kan mobilisere den private sektor og få os tilbage på sporet mod 2030.”
Hvordan gør man?
Man starter med et baseline-modul og forsætter derfra til en gennemgang fra Verdensmål 1 (Afskaf fattigdom) til Verdensmål 16 (Fred, retfærdighed og stærke institutioner). På grund af dens tværgående natur er Verdensmål 17 (Partnerskaber for handling) inkorporeret i alle moduler.
”Virksomheder er ikke forpligtet til at udfylde alle moduler. Man starter med baseline-målingen, hvorefter man selv prioriterer sin verdensmålsindsats med fokus på de specifikke Verdensmål, hvor ens virksomhed har størst impact-forbedringspotentiale,” forklarer Steffen Kallehauge, som arbejder med værktøjet i den danske udgave af B Corp-bevægelsen.
SDG Action Manager måler på virksomheders forretningsmodel, drift, supply chain og risikoområder. For at hjælpe virksomheder med at forbedre sin performance, måler værktøjet på både kvalitative og kvantitative data, og giver dig en foreløbig vurdering af, hvor din virksomhed står. Dels i forhold til målene og dels i forhold til andre virksomheder, som har benyttet værktøjet.
Den officielle kampagne for SDG Action Manager, fortæller at virksomheder kan bruge værktøjet til at:
- Finde sit udgangspunkt: fordi man får en måling på, hvilke specifikke verdensmål virksomhederne har den største indflydelse på – både positivt og negativt.
- Sætte mål og måle på forbedringer: Værktøjerne gør det muligt for virksomheder at måle, sætte mål og visualisere deres performance. En handy mulighed, når man tænker på, at der kun er 10 år tilbage til at indfri verdensmålene.
- Blive en del af bevægelsen: B Lab og UN Global Compact inviterer til at blive en del af en global bevægelse af pioner-virksomheder, der arbejder på at skabe en bedre verden for planet og mennesker i 2030.
Spørgsmålet er, om det virker? Holder det, hvad det lover? To danske virksomheder har i løbet af de seneste måneder testet SDG Action Manager for at få overblik og retning på deres indsats.
Find frem til det, der giver mest mening
Arbejdet med verdensmål behøver på ingen måde gå i stå, selvom en stor del af samfundet gør det. Under coronakrisen arbejdede Erhvervshus Fyn, et af Danmarks regionale erhvervsfremmehuse, på at udvikle nye værditilbud, som kan understøtte fynske virksomheders arbejde med bæredygtighed og omstilling.
”Hos Erhvervshus Fyn er det en klar prioritet at få verdensmålene ind i virksomhedernes forretning, for det er det, der driver virksomhederne til at prioritere det arbejde. Det gælder for alle, men især i de mindre virksomheder, at hvis et område ikke bliver en del af deres kerneforretning, så svinger indsatsen, så man ikke får nok ud af det. Det har vi kunnet se tidligere med f.eks. miljøledelse. Hvis det har ligget som et appendiks ude i virksomhederne, så får de ikke nok igen for de ressourcer, de har investeret. Så vi er optaget af, at arbejdet med bæredygtighed og verdensmål skal ind på en anden måde,” forklarer Christina Melvang, som er forretningschef i Erhvervshus Fyn.
Det kræver gode værktøjer, og SDG Action Manager er et af de værktøjer, Erhvervshus Fyn har kigget på.
”Verdensmålene er svære at forstå med de mange mål og undermål, og virksomhederne har berettiget vanskeligt ved at finde ud af, hvordan de skal komme i gang. Derfor har vi haft brug for et værktøj til at lave en baseline, der fortæller, hvor virksomheden er henne lige nu, og hvad der giver mest mening for netop den virksomhed. Og det kan SDG Action Manager,” siger Christina Melvang.
Giver inspiration
Den formodning blev bekræftet, da Erhvervshus Fyn testede SDG Action Manager på både egen forretning, og på otte semi-fiktive virksomheder, i en workshop for omkring 35 personer. Hvilket faktisk gør det til den største træningssession i værktøjet i verden ind til videre.
Testen viste, at Erhvervshus Fyn arbejder med temmelig mange af målene, men også at mål otte klart ligger tættest på erhvervshusenes centrale opgave: at hjælpe med at skabe jobs og arbejde med produktivitetsforbedringer gennem teknologi og grøn omstilling.
”Vi kunne se, at man med SDG Action Manager kommer ned i dybden af verdensmålene og finder ud af, hvad det egentlig handler om. Der kan modvirke tendensen til verdensmålsbingo, hvor man bare bruger overskrifterne, men uden at være sikker på, hvad det handler om,” siger Christina Melvang.
”Når man bruger Action Manageren, har vi oplevet, at man også bliver udfordret på undermålene. Det har været interessant. Fordi værktøjet beder dig fortælle, hvad du helt konkret gør. Det betyder samtidig, at værktøjet giver inspiration til, hvad man kunne gøre,” fortsætter hun.
Den anden side af oplevelsen for Erhvervshus Fyn var, at Action Manageren er et omfattende værktøj, som man skal passe på ikke at drukne i. Det kan man gøre ved at prioritere.
”Vi har valgt at fokusere på vores ydre indflydelse. Vores egne forhold er på ingen måde glemt, men det er vigtigst at arbejde med vores kerneforretning: at skubbe til og bakke op om udviklingen i de fynske virksomheder.
Hvis vi kan være med til at en virksomhed omstiller, eller udvikler helt nye produkter – så kan det virkelig batte noget, slutter Christina Melvang.
Et overskueligt værktøj
I marts måned 2020 gik de seks Sinatur-hoteller i Danmark fra travlhed og høj belægning til dage fulde af afbestillinger for til sidst at konkludere, at det bedste – også for forretningen – var at lukke hotellerne. Inklusive restauranter, konference- og mødefaciliteter. Det gav lidt tid til overs. Som bl.a. er blevet brugt på at kigge virksomhedens verdensmålsindsats igennem ved hjælp af SDG Action Manager.
”Bæredygtighed er en stærk del af vores kædes fundament og har været det nærmest siden hotellerne startede. Så vi er egentlig altid gået lidt uden om verdensmålene, fordi vi allerede havde et andet sprog for det arbejde, syntes vi,” forklarer Kari Brandsgård, som er leder af hotellet Haraldskær ved Vejle og talsperson for Sinaturhotellerne, når det handler om bæredygtighed.
”Men vi kan se, at verdensmålene er det sprog, vores kunder bruger, og de spørger efter vores indsats. Så vi syntes, at når nu vi havde tiden, så ville det være fint at finde ud af, hvor gode vi egentlig er, hvor vi ligger henne i forhold til andre, og hvor vi kan blive bedre ikke mindst,” fortsætter hun.
Mere bevidste om forbedringsmuligheder
Helt konkret har arbejdet med SDG Action Manager har givet Sinatur, en chance for at få et databaseret overblik over, hvordan de præsterer på de forskellige mål.
”På den måde har det øget vores bevidsthed om, hvor vi kan blive bedre og udvikle os. Og så gør det verdensmålene lidt mere håndgribelige. De kan godt virke meget overvældende, men når man begynder at arbejde med SDG Action Manager, så bliver det hele lidt mere håndfast,” siger Kari Brandsgård.
”Og så var det faktisk mere overskueligt, end jeg havde frygtet. Måske hjælper det at vi allerede har været igennem B Corp assessment, så hverken sprog eller metode er fremmed. Men vi synes det er en god måde at komme i gang og får en idé om, hvad man gør godt og hvor man kan blive bedre,” siger Kari Brandsgård.
”For mål 8, om anstændige jobs, fik vi f.eks. en score, der viste, at vi ligger forholdsvis godt. Men vi fandt også ud af, at der var nogle ting, vi ikke har bygget ind i vores formelle systemer og redskaber, fordi vi driver virksomhed i en skandinavisk kontekst, og derfor har det som en del af lovgivning osv.,” fortæller Kari Brandsgård.
”Så nu skal vi have føjet nogle ting til vores personalehåndbog,” fortsætter hun.
Det er ting såsom forbud mod diskrimination og sexuel chikane. For selvom det ikke er noget, Sinatur-hotellerne slås med, understreger Kari Brandsgård, så findes det jo i samfundet og dermed potentielt også på Sinaturs hoteller.
Gøre plads til dem på sidelinjen
Når ens virksomhed bliver vurderet i SDG Action Manager, sker det med udgangspunkt i delmålene. For spørgsmålet om anstændige jobs, er det f.eks. at sørge for, at ”alle mænd og kvinder har et produktivt og anstændigt job med lige løn for lige arbejde – det gælder også for unge og personer med handicap.”
For Sinatur betyder det at hjælpe med at udvide adgangen til arbejdsmarkedet for dem, der ellers ikke så nemt kan komme til.
”Vi synes, at vi har et stort ansvar over for det samfund, vi er en del af, og det gælder også at give plads til dem, der er havnet lidt på sidelinjen af arbejdsmarkedet. Det kan være unge, der ikke rigtig har fået en uddannelse, eller voksne, som på et tidspunkt har truffet valg der viste sig ikke at være så gode. Vi har et rigtig godt samarbejde med vores lokale jobcentre på alle vores seks hoteller,” siger Kari Brandsgård.