Advice: Vestas er Danmarks mest bæredygtige virksomhed
Vindmøllegiganten Vestas topper igen konsulentvirksomheden Advices top-10 over de mest bæredygtige virksomheder i Danmark. Rangeringen er en del af organisationens Bæredygtighedsbarometer 2020, som også fortæller om en opfattelse af bæredygtighed, som er blevet markant smallere siden sidste år.
Konsulentbureauet Advice lancerede i går, d. 10. marts, sit Bæredygtighedsbarometer 2020, som bl.a. indeholder en rangering af de mest bæredygtige virksomheder i Danmark, som forbrugerne opfatter dem. Når det gælder topplaceringerne, er der ikke meget nyt i forhold til sidste år.
Læs også: Fire danske virksomheder ligger i top på klimaindsats
For anden gang i træk indtager vindmøllegiganten Vestas således duksepladsen på listen foran Ørsted, Coop og Arla Foods i en top-4, der er fuldstændig identisk med 2019-udgaven. Det sætter man selvsagt pris på hos den store producent, understregede vicedirektør Morten Dyrholm ved overrækkelsen af hæderen.
Samtidig pegede han på, at Vestas i de kommende år vil gøre endnu mere for også at blive bæredygtige i sig selv, på linje med eksempelvis Ørsted, der vil være CO2-neutrale i 2025. Det mål har Vestas for nylig sat for 2030, mens man vil producere cirkulært i 2040.
”Vi er naturligvis glade for denne her udmærkelse, selvom jeg næsten har lidt dårlig samvittighed over at snuppe den foran Ørsted. Vi har nok gemt os lidt bag vores bæredygtige produkter i nogle år, men med de her seneste udmeldinger vil vi gerne sætte to streger under, at det vigtigt for os, at vi ikke bare laver vindmøller, der skaber grøn energi, men at vi også laver dem på en bæredygtig måde”, sagde han.
Fra Advices side peger man på, at en del af forklaringen på Vestas placering skal findes i Danmarks position som et af verdens førende lande inden for vindmølleproduktion – en position Vestas har været med til at skabe. Dermed er de en central aktør i omstillingen af det danske energisystem til vedvarende energi, hvilket forbrugerne tydeligvis værdsætter.
”Førstepladsen til Vestas vidner om, hvor meget vi i Danmark forbinder bæredygtighed med energi. Fordi vi i Danmark er langt med ligestilling mellem kønnene, rent drikkevand, uddannelser til alle og heller ikke kæmper med hungersnød, er det klimaudfordringerne som følge af vores store energiforbrug, der fylder, når danskerne tænker på bæredygtighed”, siger Martin Vith Ankerstjerne, der er direktør i Advice.
God kommunikation er ikke nok
Det udsagn bliver bakket op af årets Bæredygtighedsbarometer. Udover at give deres top-3 over de virksomheder, de ser som mest bæredygtige herhjemme, er de små 2000 repræsentativt udvalgte respondenter nemlig også blevet bedt om at definere deres syn på bæredygtighed. Resultatet vidner om en opfattelse, der er blevet smallere.
Klima, miljø og natur fylder således klart mest i bevidstheden blandt de adspurgte. Ikke alene er andelen, der kobler disse områder med bæredygtighed, vokset til næsten 90 procent, emner som arbejdsforhold, menneskerettigheder og ligestilling er alle sammen faldet markant i forhold til sidste år og kommer ikke over 36 procent.
Generelt er der i det hele taget en tendens til, at danskerne er blevet mere kritiske i forhold til de danske virksomheders indsats på de forskellige bæredygtighedsområder. I 2019 svarede næsten 75 procent af de adspurgte, at de var enige i, at danske virksomheder er førende i forhold til bæredygtighed. I år er det faldet til under 40 procent.
Så selvom knap halvdelen af deltagerne i undersøgelsen mener, at virksomhederne er gode til at kommunikere om deres strategier, så skal der efterhånden mere til.
Læs også: Kommunikationsfolk skal vise virksomheder vejen til bæredygtighed
”Det er ikke længere nok at en virksomhed gør det godt, når det handler om at fortælle om sit CSR-arbejde og lignende, der skal handling bag ordene. Bæredygtigheden skal integreres i forretningen, og der skal investeres i den, så der kommer bæredygtige produkter ud på den anden side”, som Martin Vith Ankerstjerne sagde ved lanceringen.