"Vi kan blive endnu bedre"
CSR-chef i BRF Kredit Lene Hjorth er aktuel på konferencen "Forretningsdrevet CSR" i starten af decdember, hvor hun taler om "at komme rigtigt fra land med CSR-arbejdet". Csr.dk har stillet hende fem spørgsmål om BRF Kredits CSR-strategi.
Hvordan hænger CSR og BRF Kredits kerneydelse ’at finansiere huse’ sammen?
Huset og de mennesker, der bor i dem – hvad enten det er ejere, lejere eller andelshavere – er omdrejningspunktet for alle BRF Kredits CSR-aktiviteter. Udfordringerne er ofte i ’huse’ i det almene byggeri; derfor foregår de fleste af vores aktiviteter dér. Det giver rigtig god mening i forhold til BRF Kredits kerneydelse.
I hjælper kunderne med at undgå tvangsauktion. Er det blevet sværere at indgå de aftaler?
Antallet af tvangsauktioner toppede for et par år siden under finanskrisen. Det er heldigvis ikke lige så slemt i dag. Noget af det mest tragiske for mennesker er at miste deres hjem. Vi kigger samlet på en families situation. Vi lægger ikke kun budget, men rådgiver også om, at det er billige at have ét trådløst netværk end fire USB-stik. Og vi gør opmærksom på, at smarte sms-lån simpelthen er for dyre.
I forærer jeres gamle computere til boligforeninger for at afhjælpe it-analfabetismen. Hvad har det med CSR at gøre?
Vi giver brugte computere nyt liv og installerer nyt software i samarbejde med Microsoft. Især i almene boligbyggerier bor der mange mennesker, som ikke har computere, og i øvrigt slet ikke har de it-færdigheder, der kræves af moderne mennesker. Det er ganske alvorligt i dag, fordi kommunerne forventer, at borgerne kan kommunikere med kommunen via computer, og fordi arbejdspladserne taget det for givet, at de ansatte er i stand til at betjene en computer.
I ønsker at inddrage egne medarbejderne i at mindske virksomhedens energiforbrug. Hvilke udfordringer har det givet?
Vi har kørt nogle kampagner internt om at sortere affald i forskellige affaldsspande, og vores kantine drives med omtanke. Vi har reduceret vores forbrug. Men jeg må dog indrømme, at vi bestemt ikke er i front på det område. Vi kan blive endnu bedre!
Hvordan finder en virksomhed, som er kommet ud af den rette CSR-kurs, ind på sporet igen?
Arbejd strategisk med CSR dér, hvor det giver mening i forhold til virksomhedens mission og kerneydelser. CSR er et supplement til traditionel markedsføring og pressearbejde. CSR giver mulighed for at få en ny, dybere og varig kunderelation i stedet for, at man kun tænker økonomisk. Når vi for eksempel har en kontakt med vores kunder, som administrerer sociale boliger, og som vi samtidig kører et computer-projekt med, så har vi en fælles opgave, som giver mening, og som samtidig er en god historie om et usædvanligt partnerskab.
Lene Hjorth optrådte på konferencen ”Forretningsdrevet CSR – strategisk og praktisk integrering i virksomheden” den 7. - 8. december 2011 i København. Konferencen var arrangeret af erhvervsmagasinet CSR og fyi.