22.09.2017 | Supply chain
Bayer og Ferring støtter kvindelige småbønder i Kenya
Indhold fra partner Hvad er dette?
De to medicinalvirksomheder, der begge har kontor i Ørestaden, støtter op om kvindelige småbønder i Kenya gennem deres daglige kaffeforbrug.
Kvinder udgør 70 procent af kaffeindustrien i Kenya. Alligevel er det mændene, der skummer fløden og tager det meste af overskuddet, når kaffebønnerne skal sælges.
”Det er kvinderne, der laver det hårde arbejde. Men de er afhængige af en række mellemmænd, der ofte tager det meste af profitten. Det betyder, at de kvindelige småbønder skal arbejde endnu hårdere for at have en chance for at forsørge dem selv og deres børn. Det vil vi gerne lave om på”, fortæller Rune Sandholt, der for to år siden stiftede NGUVU, som har til formål at styrke udsatte kvinder i Kenya.
NGUVU handler direkte med de kvindelige småbønder, så de får flere penge mellem hænderne. Derudover er NGUVU med til at sikre, at kvinderne får faglig udvikling, rådgivning i forhold til sundhed samt hjælp til familieplanlægning.
Bayer og Ferring støtter op
Det samfundsansvarlige kaffekoncept er målrettet danske virksomheder, der ønsker at støtte de kvindelige småbønder gennem medarbejdernes daglige kaffeforbrug. Medicinalvirksomhederne Bayer og Ferring er nogle af de første virksomheder, der har valgt at købe kaffebønnerne fra kvinderne i Kenya.
”Ved at vælge kaffebønnerne fra NGUVU kan vi både få lækker kaffe og gøre en forskel for udsatte kvinder i Kenya. Det er et stærkt koncept, som vi gerne vil støtte op om. Når vi fortæller historierne bag kaffebønnerne og viser, hvilken værdi vi skaber for de kvindelige småbønder og deres børn, så er det med til at skabe ekstra stolthed blandt medarbejderne”, siger Signe Lindsten, Kommunikationschef hos Bayer.
Kan sikre børnene skolegang
Dorcus Murunga er en af de kvindelige småbønder i Kenya, der har gavn af initiativet. Dorcus har sin egen lille plantage på omkring 2,75 hektar, hvor hun dyrker kaffebønner, kartofler og har to køer til mælkeproduktion. Indtil videre har hun ikke været i stand til at tjene nok penge til at forsørge sine fire børn.
”Jeg er glad for, at jeg nu får en højere pris for mine kaffebønner, så jeg udover mad og drikke også kan sikre skolegang og lægehjælp til mine børn. På sigt håber jeg, at jeg kan styrke min egen forretning, så jeg ikke også behøver at arbejde for andre bønder for at få det til at hænge sammen”, siger Dorcus.
Om NGUVU
NGUVU har til formål at styrke udsatte kvinder i Kenya, så de kan forsørge sig selv og deres børn. Udover kaffekonceptet til virksomheder, så står NGUVU bag det samfundsansvarlige firmagavekoncept ’Afrikakurven’ samt et smykkeprojekt med designer Helle Vestergaard Poulsen, der står bag ANNI LU.
Læs mere om initiativerne på www.nguvu.dk
Supply chain

Verdensmålspris for at styrke kvinder i Kenya
Rune Sandholt arbejder for at styrke kvindelige kaffebønder i Kenya, der har været fastholdt i gæld og fattigdom. En indsats som nu giver ham Verdensmålsprisen som årets Ildsjæl.
Indhold fra partner
Supply chain

Virksomheders kaffeforbrug hjælper kvindelige kaffebønder ud af ekstrem fattigdom
Når virksomheder fylder NGUVU-kaffebønner i kaffemaskinerne er de med til at løfte kvindelige kaffebønder i Kenya ud af ekstrem fattigdom. Gennem bedre betaling og optimering af kaffefarmene har NGUVU øget kvindernes indkomst med 243 procent.
Indhold fra partner
Supply chain
Kaffeindsats bærer frugt
Danske NGUVU plantede for et par år siden en masse nye kaffetræer i Kenya, som blev givet til kvindelige kaffebønder fanget i fattigdom. Nu er de første træer så store, at de er begyndt at give kaffebær, hvilket er med til at øge kvindernes indtægt.
Indhold fra partner
Supply chain

Firmajulegaven skaber udvikling i Afrika
Mange virksomheder er netop nu i gang med at udvælge årets julegave til medarbejderne. Novozymes har besluttet, at julegaven igen i år skal være med til at skabe arbejde og ordentlige arbejdsforhold i Afrika.
Indhold fra partner
Supply chain
Dansk kaffekoncept vokser i Kenya
Den danske virksomhed NGUVU er i gang med at få kvindelige kaffebønder i Kenya ud af gæld og ekstrem fattigdom. Snart er 200 kvinder med i kaffekonceptet – takket være en stigende interesse hos danske kaffedrikkere.
Indhold fra partner
Supply chain
Kenyanske skoleelever får adgang til håndvaske, toiletter og bad
Kaffeleverandøren NGUVU udvider samarbejdet med Zibra A/S. Denne gang er de gået sammen om at forbedre forholdene på samarbejdsskolen i Meru, så de 365 elever får bedre adgang til håndvaske, toiletter og bad.
Indhold fra partner