The Body Shop-salg kan være vendepunkt for ansvarlig forretning

Kosmetikkæden The Body Shop er blevet solgt til det brasilianske skønhedsbrand Natura i en handel, der ifølge førstnævntes CSR-chef kan repræsentere et skifte i retning af mere etisk drift og en retur til selskabets ”aktivistiske rødder”.

The Body Shops godt 3000 butikker på verdensplan kommer nu ind under paraplyen hos Natura..

03.10.2017

CSR.dk

I starten af september kunne L’Oreal annoncere, at man havde færdiggjort salget af The Body Shop til den brasilianske kosmetikgigant Natura Cosméticos SA. Dermed er godt 10 års fransk ejerskab af brandet, der blev grundlagt i Sydengland i 1976, slut, og det har skabt glæde på direktionsgangen.

Læs også: Ti råd til bæredygtige forretningsmodeller

Det siger koncernens CSR-chef, Director of International Corporate Responsibility and Campaigns, Christopher Davis, i et interview med Ethical Corporation, der har snakket med Davis om betydningen af handlen, som mediet i øvrigt værdisætter til 1 mia. euro (7,5 mia. kr.).

CSR.dk mødte selv Davis på sidste års Sustainable Brands-konference i København til en snak om den ambitiøse strategi The Body Shop lancerede i februar 2016, og som vi tidligere har både omtalt og uddybet her på sitet.

Det er netop på den baggrund at han ser skiftet i ejerskab som mere end ’bare’ en handel mellem to mastodonter på det internationale kosmetikmarked. Davis peger således på bl.a. Naturas målsætninger omkring bæredygtig udvikling som noget, der er ”tættere på The Body Shops DNA”.

”Jeg blev ansat under Anita (Roddick, The Body Shops grundlægger, red.) for over 14 år siden, og jeg har set mange forandringer, men helt oprigtigt har jeg ikke set eller følt den mængde glæde og spænding, som fylder stedet i dag. Det føles fantastisk”, siger Davis til Ethical Corporation, og fremhæver fornemmelsen blandt de ansatte af, at brandet vil være i stand til at vende tilbage til sine ”aktivistiske rødder” efter 10 ”udfordrende” år under L’Oreals vinger.

Øget prioritering af ansvarlig adfærd
I såvel skønhedsindustrien som i den internationale forretningsverden generelt, håber og tror Chris Davis, at handlen kan være begyndelsen på et fundamentalt skifte i retning af, at virksomhedsledelser prioriterer ansvarlig adfærd og ditto forretningsmodeller højere end kortsigtede økonomiske gevinster.

”Det her kan være et vigtigt vendepunkt i forhold til, hvordan vi ser behovet for at virksomheder opfører sig ordentligt. Folk har altid udfordret idéen om selskaber vokser med det gode for øje, og når et selskab kommer ud og siger at vil være gode, dedikerede omkring det og se på den langsigtede indtjening, så bliver man altid lidt skeptisk”, siger han til edie.net.

Davis erkender selv at det var begyndt at gå ned ad bakke for The Body Shop under det franske ejerskab, med et faldende salg, der til dels kan tilskrives en udvanding af selskabets miljøvenlige image. På den baggrund understreger han også, at han sammen med sine nye kolleger er ivrig for at skabe en ny CSR-strategi, der kan underbygge stærke finansielle resultater.

Læs også: The Body Shop vil bygge biobroer

Natura ejer i forvejen det australske skønhedsmærke Aesop, og sammen driver de tre brands virksomhed i 69 lande, har mere end 17.000 ansatte, 3200 butikker, et omfattende netværk af franchisetagere, og en salgsstyrke på 1,8 millioner uafhængige repræsentanter.

-AK

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole

Sponseret

Bæredygtighedskommunikation uden greenwashing

Miljømærkning Danmark

Sponseret

Lanceringswebinar: Svanemærkets nye krav til rengøringsservice og vinduespolering

Relateret indhold

Sustainable Business Solutions bliver en del af Beierholm

16.12.2024Sustainable Business Solutions ApS

Sponseret

25.11.2024CSR.dk

Stærk compliance er grundlaget for at ”go beyond”

21.11.2024CSR.dk

Slagsmålet mellem Ben & Jerry’s og deres ejere Unilever blusser op på ny

19.11.2024Plastic Change

Sponseret

167 organisationer i opfordring til verdens ledere: Plastikproduktionen skal ned!

18.11.2024CSR.dk

Ny millionbevilling skal gøre flere danske virksomheder klimaklar

14.11.2024BSR

Sponseret

The Silent G: Six Questions Every Leadership Team Should Ask About Sustainability Governance

04.11.2024CSR.dk

Ny rapport giver status på den grønne investeringsbølge

22.10.2024CSR.dk

Kommuner og regioner har investeret borgernes penge i atomvåben og andre våben

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
CBS Executive Fonden
Kursus
SERVICE EXCELLENCE LEADERSHIP ACADEMY

Tidligere SECA-uddannelse! En executive diplomuddannelse med fokus på dit personlige lederskab, forretningsudvikling og kundedreven innovation. Service Excellence Leadership Academy har til formål at udvikle ledere og servicevirksomheder ved at udvide den enkelte deltagers ledelses- og forretningsmæssige kompetence samt ved at udvikle netværk og styrke konkurrence- og innovationsevnen.

Dato

04.12.2024

Sted

Porcelænshaven 22, 2000 Frederiksberg

Sustainable Business Solutions ApS
Webinar
Klimarapportering scope 1 og 2

Er din virksomhed klar til at indsamle data og beregne scope 1 og 2, så I kan være i overensstemmelse med de nyeste rapporteringsstandarder? Klimarapportering er i stigende grad et krav fra både investorer, kunder og myndigheder, og en korrekt rapportering af klimaregnskabets scope 1 og 2-emissioner er et centralt skridt mod at forstå og reducere jeres samlede klimapåvirkning.

Dato

07.01.2025

Tid

08:15

Sted

Live online (Zoom)

Erhvervsakademi Aarhus
Efteruddannelse
ESG-rapportering

Er du ansvarlig for at redegøre for virksomhedens arbejde med bæredygtighed og ansvarlige virksomhedsdrift? Så er kurset i ESG-rapportering det oplagte for dig. ESG-rapportering er jeres måde som virksomhed til at redegøre for arbejdet med bæredygtighed og samfundsansvar. ESG-rapportering er et nødvendigt tiltag I bør forholde jer til, da det kan påvirke jeres omdømme over for fx investorer, kunder og leverandører.

Dato

07.01.2025

Tid

09:00

Sted

Erhvervsakademi Aarhus, Ringvej Syd 104, 8260 Viby J

Bureau Veritas
Seminar
Seminar: Science-based update on control of Food Safety Hazards

Are you a food safety auditor or responsible for managing food safety in your business? Join us for a comprehensive seminar designed to keep you at the forefront of food safety standards and practices.

Dato

08.01.2025

Tid

08:45

Sted

Middelfart / MS Teams

Dansk Industri
Webinar
Webinar: ESG i Værdikæder - Kom i gang med værdikædeoptegning

Dette webinar stiller skarpt på, hvordan virksomheder kan kortlægge deres værdikæde med et praktisk print-ud værktøj. Få overblik over leverandører, produktion og kunder, og få indsigt i, hvordan du kan arbejde med bæredygtighed i din virksomhed.

Dato

09.01.2025

Tid

09:00

Bureau Veritas
Webinar
BV Talks - Om Bæredygtighed

BV Talks er en helt ny webinarrække, hvor du kan høre engagerede fagpersoner med noget på hjerte fortælle om deres passion og dele ud af erfaringer, visioner og måske endda praktiske løsninger.

Dato

09.01.2025

Tid

14:00

Sted

Online på MS Teams