The Body Shops julekampagne giver udsatte piger en uddannelse
I Brasilien og Indonesien er der mange kvinder, som ikke har en uddannelse, og som derfor ikke er på arbejdsmarkedet.
The Body Shop har indgået et samarbejde med Plan International om målrettet at styrke disse unge piger og kvinder. Målet er, at give 1500 piger en uddannelse og kompetenceudvikling, som i sidste ende hjælper dem med at få det arbejde, de drømmer om.
Hver gang du handler hos The Body Shop i november og december 2019, giver virksomheden et bidrag til Plan International.
Drøm stort
The Body Shop har en vision om, at de vil hjælpe piger frem i verden. Og samarbejdet med Plan International handler om, at piger gerne må drømme store drømme.
Piger og kvinder får således viden om deres rettigheder, så de kan tro på, at de har potentiale.
Får hjælp til at hjælpe andre
The Body Shop og Plan Internationals projekt i Brasilien er målrettet udsatte piger og kvinder i byen Sao Luis i den nordlige del af landet. Projektet går ud på at klæde dem på til at få en mere markant stemme i samfundet.
Der er to retninger, hvoraf den ene dækker over, at udsatte piger får uddannelse og jobs inden for den socialpædagogiske sektor – de får hjælp til at hjælpe andre.
Den anden retning har til formål at give piger og kvinder undervisning i ledelse, så de kan mestre værktøjer til i fremtiden at give deres lederegenskaber videre til andre.
Kvinder med egen virksomhed
Projektet i Indonesien har fokus på at få stereotyper nedbrudt, så det ikke er en selvfølge, at kvinder skal blive i hjemmet. Det er i to af de fattigste områder i det østlige Indonesien, at projektet vil implementeres.
I stedet for at kvinderne er arbejdsløse og går hjemme, får de arbejde i ansvarlige landbrug og lærer samtidig om bæredygtighed.
Som led i en langsigtet indgriben, vil projektet uddanne unge mænd og kvinder til at kunne åbne deres egen virksomhed. På den måde vil der i fremtiden være mange flere, som får et arbejde og dermed en markant højere levestandard.
Det er altså både mænd og kvinder, som vil drage nytte af The Body Shop og Plan Internationals projekt i Indonesien – dog skal mindst 80 procent af modtagerne være kvinder.
Projekterne i begge lande vil med en holistisk tilgang styrke piger og kvinders færdigheder bredt, og de vil forløbe over 18 måneder med begyndelse fra januar 2020.