CSR-podcast kombinerer hobby og arbejde
Direktør for møbelforretningen 3R Kontor, Steffen Max Høgh, har gang i en stribe podcasts om CSR, som først og fremmest er et personligt projekt, hvor arbejde og interesse smelter sammen.
”Det er mit eget lille CSR-projekt, som jeg selv har finansieret, og jeg tjener ikke noget på det. Men jeg ser dels en mulighed for at sprede noget viden, og derudover også for en personlig udvikling, der kan komme vores virksomhed til gode”.
Sådan siger direktør for møbelforretningen 3R Kontor, Steffen Max Høgh, om den podcastserie, han for tiden har gang i ved siden af arbejdet som direktør i virksomheden, hvor 40 procent af medarbejderne tidligere socialt udsatte, hvilket driften har gavn af.
Netop 3R Kontors indgangsvinkel til ansvarlig forretningsførelse – at der ikke er nogen modsætning mellem CSR og solide sorte tal på bundlinjen – er også en del af udgangspunktet for striben af udsendelser. Et perspektiv, der ligeledes er afspejlet i den CSR-rapport for 2017, som selskabet netop har udgivet.
”Inddragelsen af social ansvarlighed i en organisation er et emne, der berører både store og små virksomheder, det offentlige, politikere, NGO’er osv., og derfor er det noget, jeg rigtig gerne vil snakke med folk om, for at udbrede vores erfaringer og høre om andres”, siger Steffen Max Høgh.
Den første udgave af podcasten udkom i starten af marts med professor ved CBS, Esben Rahbek Gjerdrum Pedersen, som gæst, og siden har folk som Dennis Friis Thaagaard fra Sustainor, Novozymes’ bæredygtighedschef, Claus Stig Pedersen, og Nille Skalts fra B Corp Danmark været forbi det lille studie.
”Det er folk, jeg følger i forvejen”, siger Steffen Max Høgh om de forskellige fagfolk, han har talt med, og fremhæver tidligere miljøminister Ida Auken som en af de kommende besøgende.
Handler også om branding
Udover at belyse en række emner inden for CSR, så anerkender Steffen Max Høgh, at podcastinitiativet også har et kommercielt aspekt. Ikke noget, der kan måles finansielt – i kroner og øre er projektet ren udgift – men snarere i nogle afledte effekter for 3R Kontor.
Jeg vil gerne snakke med folk for at udbrede vores erfaringer og høre om deres
Steffen Max Høgh
”Det handler da også om branding af virksomheden; at få noget omtale og skabe noget netværk. Men først og fremmest er det et hobbyprojekt, som jeg klemmer ind ved siden af det daglige arbejde. Jeg er godt klar over, at jeg er en glad amatør, der taler med kloge mennesker, men det er noget, jeg føler for, og som jeg håber vil have en gavnlig effekt”, siger han.
Og den mission ser indtil videre ud til at lykkes ganske fint. Steffen Max Høgh beretter i hvert fald om en yderst positiv modtagelse af udsendelserne og omkring 3.000 downloads af de ni episoder, der var i kassen, da CSR.dk snakkede med ham.
Det er dog ikke umiddelbart noget, der ændrer på perspektiverne for projektet, der stadig har en udløbsdato, som nærmer sig.
Læs også: Nyt værktøj beregner værdien af at få udsatte i job
”Jeg forestiller mig ikke, at det kommer til at vokse udover den ramme, jeg lagde fra starten, som hedder 20 udsendelser og slut. Men måske kan det blive forstadiet til en bog, som jeg pønser på at skrive, så også den vej rundt kan al snakken komme til at gøre gavn”, slutter Steffen Max Høgh.