CSR-profil: Mads Nygaard, Louis Nielsen

Optikerkæden Louis Nielsen har arbejdet i Tanzania siden oktober 2010 med eget CSR-projekt. Virksomhedens direktør Mads Nygaard involverer sig personligt i projektet, og de medarbejdere, der løbende bliver udvalgt til at være med i projektet, er stolte over det.

12.02.2013

CSR.dk

Mads Nygaard er direktør i Louis Nielsen og mener, at finanskrisen får kunderne til at gøre noget for andre..

15.000 danskere donerede kort før jul deres brugte briller til den indsamling, optikerkæden Louis Nielsen står bag. Brillerne tilpasses og gives til fattige folk på landet i Tanzania. Det specielle ved projektet er, at donoren kan følge sin brille fra indlevering i en butik i Danmark til udlevering til en bestemt person i Tanzania.

Hvorfor begyndte dit firma at interessere sig for CSR?
I skyggen af finanskrisen synes jeg, vi oplever, at mennesker – og det vil også sige vores kunder – er begyndt at interessere sig mere for, hvad man kan gøre for andre. Og knap så meget for hvordan man kan nå at forbruge mest muligt selv, hvilket nok var meget fremherskende i årene op til finanskrisen. Vi vil gerne være, hvor vores kunder er og afspejle de strømninger, der rør sig blandt dem; så for godt tre år siden var tidspunktet inde, hvor vi i Louis Nielsen begyndte at arbejde bevidst med det, som andre kalder CSR. Jeg synes, CSR lyder så formelt og foretrækker egentlig at se vores aktiviteter som en naturlig måde at give noget tilbage til det samfund og den verden, vi er en del af.

<p>"I det omfang en virksomhed gør ting for at få en pæn CSR-profil og for at kunne aflægge et flot CSR regnskab, så mener jeg, at det er uholdbart"</p>

Mads Nygaard, adm. direktør Louis Nielsen

Hvad tiltrækker dig ved at arbejde med CSR?
At vi med forholdsvis simple midler kan gøre en forskel inden for det felt, vi som virksomhed beskæftiger os med rent professionelt. For troværdighedens skyld er det meget vigtigt for mig, at det, vi vælger at arbejde med, har direkte relation til vores professionelle virke. Jeg har svært ved at se, hvordan man som virksomhed kan lave CSR uden for virksomhedens naturlige virkefelt – med troværdigheden i behold.

Læs også: 15.000 danskere donerer briller til Tanzania

Hvad motiverer dig i dit arbejde med CSR?
Det er meget simpelt: Gå ind på vores Tanzania-projekts hjemmeside, eksempelvis via vores facebook-side www.facebook.com/louisnielsen, og se billeder af nogle af de tusindvis af mennesker, som indtil videre har fået hjælp via vores projekt. Børn, som ikke tidligere har kunnet følge med i skolen. Voksne, som har haft svært ved at passe deres arbejde og dagligdag. Ældre, som i årevis har været ude af stand til at læse avisen – eller hvad de nu læser. Alt sammen fordi de aldrig har haft mulighed for at få lavet en synsprøve og få et par briller. Så kom vi forbi med udstyr og et læs briller, som vores kunder har været så venlige at donere til formålet, og med ét slag er livet ændret til det bedre for disse mennesker. Nogle gange en lille forbedring af livskvaliteten. Andre gange som at gå fra nat til dag, fordi vi taler om mennesker, der hidtil ikke har været i stand til at se noget som helst. Det er ikke svært at finde motivationen heri!

Hvad er de væsentligste udfordringer som CEO i Louis Nielsen lige nu i forhold til CSR?
Det er vel at få identificeret et rigtig godt projekt i Danmark. Et projekt, som naturligvis også skal udspringe af de ting, vi som virksomhed arbejder med. Det er ikke helt simpelt, for her i Danmark er det heldigvis sådan, at langt de fleste ikke har problemer med at få hjælp til et godt syn, hvis de har behov for det.

I det hele taget er det ikke vanskeligt at skabe begejstring og sympati for projektet

Mads Nygaard, adm. direktør Louis Nielsen

Hvordan får du medarbejdere og samarbejdspartnere til at tage CSR alvorligt?
Gennem involvering og engagement. Vores medarbejdere bliver jo løbende udvalgt til at lave arbejdet i Tanzania, og det er også dem, der tager slæbet med at håndtere og klargøre de tusindvis af briller, der kommer ind, når vi samler briller ind. Vi har også eksempler på samarbejdspartnere, som har givet bidrag til arbejdet. I det hele taget er det ikke vanskeligt at skabe begejstring og sympati for projektet. Det er noget, som de fleste har lyst til at være en del af, hvis de kan få chancen for det.

Læs også: CSR-profilen: Positionen som rollemodel forpligter

Hvordan kommer du igennem med dine synspunkter i forhold til bestyrelse?
Det er egentlig ikke en problemstilling hos os. Vi er en del af verdens største privatejede optikerkæde, Specsavers, og i Specsavers har det været en integreret del af værdierne siden grundlæggelsen, at vi involverer os i det samfund, vi er en del af og bidrager med de ting, som vi nu kan, og som er naturligt for os som virksomhed. Så man kan vel sige, at jeg først ville have en udfordring, hvis jeg forsøgte at overbevise vores bestyrelse om, at CSR ikke er noget, vi skal beskæftige os med!

Blå bog

Navn:
Mads Nygaard

Nuværende job:
Adm. direktør i optikerkæden Louis Nielsen siden 2006

Tidligere job:
Var Louis Nielsens første optikerelev overhovedet, siden butikschef, marketingchef, udviklingschef m.v. Har aldrig arbejdet andre steder end i Louis Nielsen

Fritidsinteresser:
Familien, cykling, løb, vin

Civilstatus: Gift

Hvordan synes du, CSR har ændret sig i den periode, du har arbejdet med det?
Jeg synes, at der er kommet en rigtig god bevidsthed om vigtigheden af at arbejde med CSR. Mange har nogle gange travlt med at se hullerne i osten og pege på alle manglerne rundt omkring i Danmark og verden. Jeg ser sådan på det, at for hvert eneste ærlige og oprigtige gode CSR-initiativ, der bliver taget, så gør vi det en smule bedre, end vi gjorde i går. Det er måske ikke perfekt, men det er bedre end i går, og vi er på rette kurs.

Hvilke udfordringer ser du generelt for CSR i fremtiden?
Jeg tror, at det på den lange bane bliver afgørende at værne om ærligheden og troværdigheden i det, man laver. Ellers holder det ikke i længden. I det omfang en virksomhed gør ting for at få en pæn CSR-profil og for at kunne aflægge et flot CSR regnskab, så mener jeg, at det er uholdbart. Vi skal ikke gøre noget som helst for CSRs egen skyld eller for at kunne smykke os med nogle lånte CSR-fjer. Vi skal knokle med de her ting som virksomhed, fordi det giver mening for os som virksomhed. Vi skal gøre det på grund af det output og de effekter, der rent faktisk er i den anden ende, og for den forskel, det gør for mennesker, dyr, miljø, samfund osv. Det holder i længden! Om nogen så vil kalde det CSR, sætte det ind i en fin rapport osv., det er fint nok, men må aldrig blive målet i sig selv.

Hvordan kobler du bedst af fra dit arbejde?
En løbetur eller en cykeltur gør altid underværker. Og ellers kobler jeg bedst af i selskab med familien, når jeg kan få lov til at være Mads og far – og ikke ham, der konstant forventes at skulle forholde sig til alt muligt. Men jeg må også indrømme, at jeg er typen, der bedst kobler af fra arbejdet ved hele tiden at have min Blackberry med mig, så jeg kan holde mig opdateret. Jeg slapper af, når jeg med sikkerhed ved, der ikke er noget vigtigt, jeg skal tage mig af på jobbet.

Miljømærkning Danmark

Sponseret

Netværk for Miljømærket indkøb Årskonference 2024

Bureau Veritas

Sponseret

Online forum om food waste & loss

Relateret indhold

27.03.2024CSR.dk

LEGO sender 16,5 millioner efter CO2-fangst

26.03.2024CSR.dk

Københavns Lufthavn kan lagre grøn strøm

20.03.2024CSR.dk

Sådan kan bureauer vise vejen

19.03.2024Advice

Sponseret

Fremtiden tilhører dem, der tør handle

19.03.2024Advice

Sponseret

ESG er ikke kun rapportering og compliance - det handler om forandringsledelse og konkurrenceevne

18.03.2024LEAD AGENCY A/S

Sponseret

Forskellighed fremmer forståelsen

18.03.2024MäRK

Sponseret

Her bor den gode (bæredygtigheds-)historie

18.03.2024Make A/S

Sponseret

Ansvarlig marketing: En ny æra og en ny rolle for marketing

Jobmarked

Se alle

Thygesen Textile Group

Struktureret og analytisk Corporate Responsibility Manager

Thygesen Textile Group søger struktureret og analytisk Corporate Responsibility Manager

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

19.04.2024

Compass Group Danmark A/S

Forretningsanalytiker til nyoprettet stilling i ESG

Brænder du for bæredygtighed, springer nye muligheder i komplekse data frem i dine øjne og vil du have ansvaret for at implementere strategiske nøgleinitiativer på ESG-området? Så er det måske dig vi søger.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

21.04.2024

Region Midtjylland

Udfold dine kompetencer og viden om bæredygtighed til gavn for bæredygtig omstilling i sundhedssektoren

Vil du omsætte dine naturvidenskabelige/tekniske kompetencer inden for grøn omstilling til praktiske løsninger i sundhedssektoren – og har du mod på at løfte en stor udviklingsopgave? Så vælg Region Midtjylland som din kommende arbejdsplads og vær med til at gøre en konkret forskel!

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

15.04.2024

Uddannelses- og Forskningsministeriet

Koncernindkøber til Uddannelses- og Forskningsministeriet (Ny frist)

Er du vores nye koncernindkøber? Vi søger en ny kollega, som kan styrke samarbejdet på tværs af UFM koncernen og som bidrager til at gøre UFM’s indkøb endnu bedre og endnu grønnere.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

31.03.2024

PwC Danmark

Erfarne rådgivere inden for strategi, rapportering og erklæringer på bæredygtighedsområdet

Hvis du kender os, så ved du, hvad der ligger i rollen. Hvis ikke, så læs videre – så fortæller vi dig mere.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Fortum Waste Solutions A/S

Apprentice Warehouse

Vil du være lagerelev hos os? Er der en indkøber gemt i dig med flair for god kundeservice, så læs videre her om en spændende mulighed for dig!

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

30.04.2024

BDO Statsautoriseret revisionsaktieselskab

Klima og GHGP – bliv en central del af ESG-området i BDO

Har du lyst til -og erfaring med at arbejde med bæredygtighed og klimadagsordenen hos Danmarks virksomheder? Så har vi stillingen til dig: ESG-konsulent hos BDO. Med rollen følger en unik mulighed for at kombinere din faglige viden og kompetencer inden for miljø, klimaregnskaber og CO2- reducerende tiltag med en central position i opbygningen af BDO’s ESG-afdeling.

Område

Hele landet

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
PwC Danmark
Webinar
Double Materiality Assessment: Value Creation and Value Leaks

The new Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) makes it a legal requirement to conduct a double materiality assessment.

Dato

02.04.2024

Tid

09:00

Sted

Online

Aros Business Academy
Kursus
Bæredygtighedskommunikation & brand management

Lær at kommunikere alle jeres fremragende bæredygtige tiltag og styrke jeres bæredygtige brand – og undgå samtidig at falde i fælderne ‘greenwashing’ og ‘greenhushing’!

Dato

03.04.2024

Tid

09:00

Sted

Radisson Blu Scandinavia Hotel, Aarhus

Dansk Industri
Webinar
Tal biodiversitet med finansbranchen: TNFD

Bliv introduceret til det globale biodiversitetsinitiativ med rapporteringsværktøjer og sektorvejledninger fra Taskforce of Nature-related Financial Disclosures (TNFD), og hør hvordan virksomheden Ørsted arbejder konkret med værktøjerne.

Dato

04.04.2024

Tid

13:00

Sted

Online

Bureau Veritas
Kursus
ISO 14001 Intern Auditor

På ISO 14001 Intern Auditor træner du forskellige auditeringsteknikker og -værktøjer, og hvordan du udfører intern audit af din virksomheds miljøledelsessystem i henhold til de strategiske og operationelle kravelementer i ISO 14001 standarden.

Dato

08.04.2024

Tid

08:30

Sted

Severin Kursuscenter, Skovsvinget 25, 5500 Middelfart, Danmark

Aros Business Academy
Kursus
Bæredygtighedskommunikation & brand management

Lær at kommunikere alle jeres fremragende bæredygtige tiltag og styrke jeres bæredygtige brand – og undgå samtidig at falde i fælderne ‘greenwashing’ og ‘greenhushing’!

Dato

08.04.2024

Tid

09:00

Sted

Fredericiagade 15 1310 København K

Klimakurser
Kursus
Klimahandling og klimaregnskab i praksis - Aarhus i april

Klimakurser er effektiv uddannelse, der giver ledere og medarbejdere de vigtigste kompetencer til at tage ansvar og arbejde med klimahandlinger og klimaregnskab i praksis – så virksomheden lykkes med at honorere klimakravene nu og i fremtiden.

Dato

09.04.2024

Tid

09:00

Sted

Aarhus