CSR-profil: Mads Nygaard, Louis Nielsen

Optikerkæden Louis Nielsen har arbejdet i Tanzania siden oktober 2010 med eget CSR-projekt. Virksomhedens direktør Mads Nygaard involverer sig personligt i projektet, og de medarbejdere, der løbende bliver udvalgt til at være med i projektet, er stolte over det.

12.02.2013

CSR.dk

Mads Nygaard er direktør i Louis Nielsen og mener, at finanskrisen får kunderne til at gøre noget for andre..

15.000 danskere donerede kort før jul deres brugte briller til den indsamling, optikerkæden Louis Nielsen står bag. Brillerne tilpasses og gives til fattige folk på landet i Tanzania. Det specielle ved projektet er, at donoren kan følge sin brille fra indlevering i en butik i Danmark til udlevering til en bestemt person i Tanzania.

Hvorfor begyndte dit firma at interessere sig for CSR?
I skyggen af finanskrisen synes jeg, vi oplever, at mennesker – og det vil også sige vores kunder – er begyndt at interessere sig mere for, hvad man kan gøre for andre. Og knap så meget for hvordan man kan nå at forbruge mest muligt selv, hvilket nok var meget fremherskende i årene op til finanskrisen. Vi vil gerne være, hvor vores kunder er og afspejle de strømninger, der rør sig blandt dem; så for godt tre år siden var tidspunktet inde, hvor vi i Louis Nielsen begyndte at arbejde bevidst med det, som andre kalder CSR. Jeg synes, CSR lyder så formelt og foretrækker egentlig at se vores aktiviteter som en naturlig måde at give noget tilbage til det samfund og den verden, vi er en del af.

<p>"I det omfang en virksomhed gør ting for at få en pæn CSR-profil og for at kunne aflægge et flot CSR regnskab, så mener jeg, at det er uholdbart"</p>

Mads Nygaard, adm. direktør Louis Nielsen

Hvad tiltrækker dig ved at arbejde med CSR?
At vi med forholdsvis simple midler kan gøre en forskel inden for det felt, vi som virksomhed beskæftiger os med rent professionelt. For troværdighedens skyld er det meget vigtigt for mig, at det, vi vælger at arbejde med, har direkte relation til vores professionelle virke. Jeg har svært ved at se, hvordan man som virksomhed kan lave CSR uden for virksomhedens naturlige virkefelt – med troværdigheden i behold.

Læs også: 15.000 danskere donerer briller til Tanzania

Hvad motiverer dig i dit arbejde med CSR?
Det er meget simpelt: Gå ind på vores Tanzania-projekts hjemmeside, eksempelvis via vores facebook-side www.facebook.com/louisnielsen, og se billeder af nogle af de tusindvis af mennesker, som indtil videre har fået hjælp via vores projekt. Børn, som ikke tidligere har kunnet følge med i skolen. Voksne, som har haft svært ved at passe deres arbejde og dagligdag. Ældre, som i årevis har været ude af stand til at læse avisen – eller hvad de nu læser. Alt sammen fordi de aldrig har haft mulighed for at få lavet en synsprøve og få et par briller. Så kom vi forbi med udstyr og et læs briller, som vores kunder har været så venlige at donere til formålet, og med ét slag er livet ændret til det bedre for disse mennesker. Nogle gange en lille forbedring af livskvaliteten. Andre gange som at gå fra nat til dag, fordi vi taler om mennesker, der hidtil ikke har været i stand til at se noget som helst. Det er ikke svært at finde motivationen heri!

Hvad er de væsentligste udfordringer som CEO i Louis Nielsen lige nu i forhold til CSR?
Det er vel at få identificeret et rigtig godt projekt i Danmark. Et projekt, som naturligvis også skal udspringe af de ting, vi som virksomhed arbejder med. Det er ikke helt simpelt, for her i Danmark er det heldigvis sådan, at langt de fleste ikke har problemer med at få hjælp til et godt syn, hvis de har behov for det.

I det hele taget er det ikke vanskeligt at skabe begejstring og sympati for projektet

Mads Nygaard, adm. direktør Louis Nielsen

Hvordan får du medarbejdere og samarbejdspartnere til at tage CSR alvorligt?
Gennem involvering og engagement. Vores medarbejdere bliver jo løbende udvalgt til at lave arbejdet i Tanzania, og det er også dem, der tager slæbet med at håndtere og klargøre de tusindvis af briller, der kommer ind, når vi samler briller ind. Vi har også eksempler på samarbejdspartnere, som har givet bidrag til arbejdet. I det hele taget er det ikke vanskeligt at skabe begejstring og sympati for projektet. Det er noget, som de fleste har lyst til at være en del af, hvis de kan få chancen for det.

Læs også: CSR-profilen: Positionen som rollemodel forpligter

Hvordan kommer du igennem med dine synspunkter i forhold til bestyrelse?
Det er egentlig ikke en problemstilling hos os. Vi er en del af verdens største privatejede optikerkæde, Specsavers, og i Specsavers har det været en integreret del af værdierne siden grundlæggelsen, at vi involverer os i det samfund, vi er en del af og bidrager med de ting, som vi nu kan, og som er naturligt for os som virksomhed. Så man kan vel sige, at jeg først ville have en udfordring, hvis jeg forsøgte at overbevise vores bestyrelse om, at CSR ikke er noget, vi skal beskæftige os med!

Blå bog

Navn:
Mads Nygaard

Nuværende job:
Adm. direktør i optikerkæden Louis Nielsen siden 2006

Tidligere job:
Var Louis Nielsens første optikerelev overhovedet, siden butikschef, marketingchef, udviklingschef m.v. Har aldrig arbejdet andre steder end i Louis Nielsen

Fritidsinteresser:
Familien, cykling, løb, vin

Civilstatus: Gift

Hvordan synes du, CSR har ændret sig i den periode, du har arbejdet med det?
Jeg synes, at der er kommet en rigtig god bevidsthed om vigtigheden af at arbejde med CSR. Mange har nogle gange travlt med at se hullerne i osten og pege på alle manglerne rundt omkring i Danmark og verden. Jeg ser sådan på det, at for hvert eneste ærlige og oprigtige gode CSR-initiativ, der bliver taget, så gør vi det en smule bedre, end vi gjorde i går. Det er måske ikke perfekt, men det er bedre end i går, og vi er på rette kurs.

Hvilke udfordringer ser du generelt for CSR i fremtiden?
Jeg tror, at det på den lange bane bliver afgørende at værne om ærligheden og troværdigheden i det, man laver. Ellers holder det ikke i længden. I det omfang en virksomhed gør ting for at få en pæn CSR-profil og for at kunne aflægge et flot CSR regnskab, så mener jeg, at det er uholdbart. Vi skal ikke gøre noget som helst for CSRs egen skyld eller for at kunne smykke os med nogle lånte CSR-fjer. Vi skal knokle med de her ting som virksomhed, fordi det giver mening for os som virksomhed. Vi skal gøre det på grund af det output og de effekter, der rent faktisk er i den anden ende, og for den forskel, det gør for mennesker, dyr, miljø, samfund osv. Det holder i længden! Om nogen så vil kalde det CSR, sætte det ind i en fin rapport osv., det er fint nok, men må aldrig blive målet i sig selv.

Hvordan kobler du bedst af fra dit arbejde?
En løbetur eller en cykeltur gør altid underværker. Og ellers kobler jeg bedst af i selskab med familien, når jeg kan få lov til at være Mads og far – og ikke ham, der konstant forventes at skulle forholde sig til alt muligt. Men jeg må også indrømme, at jeg er typen, der bedst kobler af fra arbejdet ved hele tiden at have min Blackberry med mig, så jeg kan holde mig opdateret. Jeg slapper af, når jeg med sikkerhed ved, der ikke er noget vigtigt, jeg skal tage mig af på jobbet.

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

3 centrale trin til ESG i din materialehåndtering

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole

Sponseret

Brainy Brunch: S’et i ESG: 3 stærke råd til at kommunikere om social ansvarlighed

Relateret indhold

22.07.2024CSR.dk

Klimavenlige handlinger betaler kulturelle oplevelser i København

18.07.2024CSR.dk

EU's Taksonomi kan skubbe branchen i en mere bæredygtig retning

25.06.2024CSR.dk

Lejetøj hitter

24.06.2024CSR.dk

Derfor skal ESG-folk gå op i kommunikation

24.06.2024CSR.dk

ESG-kommunikation står med fem kritiske opgaver

20.06.2024Kunde & Co A/S

Sponseret

Seks principper til at få styr på din positionering og kommunikation omkring bæredygtighed

20.06.2024CSR.dk

Rigspolitiet køber sko af kritiseret skogigant

13.06.2024CSR.dk

Svensk tøjkæde anklages for greenwashing

Jobmarked

Se alle

Visma e-conomic A/S

Sustainability Manager

Har du erfaring med ESG, og vil du gøre en forskel i en virksomhed i rivende udvikling? Så er det måske dig, vi leder efter.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Roblon A/S

ESG-koordinator

Brænder du for at arbejde med bæredygtighed? Få et spændende job som ESG-koordinator hos Roblon A/S og bliv fagligt ansvarlig for ESG-rapportering i en international virksomhed i vækst

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

29.08.2024

Beierholm

ESG-Seniorkonsulent til Beierholm Bæredygtighed

Til vores nyopstartede afdeling for Bæredygtighed søger vi erfarne konsulenter, der kan være med til at sætte deres præg på afdelingen fra dag ét!

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Hofor

Seniorprojektleder og talsperson for regn- og spildevandsprojekter i Hovedstadsområdet

Vil du være med til at klimasikre hovedstadsområdet og kommunikere de udfordringer, vi oplever som spildevandsforsyning? Så har du mulighed for at blive en del af holdet i Spildevand Plan HOFOR.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

22.07.2024

Andel

Sustainability Supply Chain Specialist – Skab en bæredygtig fremtid i vores indkøbsafdeling!

Vil du være med til at prioritere grønne indkøb og arbejde med ansvarlig leverandørstyring? Vær med til at sætte dit præg på bæredygtighedsrejsen i vores indkøb og leverandørkæde. Vi er en ny funktion i indkøbsafdelingen, det betyder at dit ansvarsområde og dine opgaver løbende tilføres og tilpasses, i forhold til din og forretningens udvikling.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

14.07.2024

SUSTAINX ApS

Vil du være med på et stærkt ESG-Hold? 🌱

Som Senior ESG Advisor hos SustainX bliver du en aktiv del af den grønne omstilling, og sammen leverer vi ESG løsninger, der omfatter alt fra strategi til direkte projektudførelse.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Anlægsgartner Gottlieb A/S

Anlægsgartner Gottlieb A/S privathave afdelingen søger formand

Anlægsgartner Gottlieb Søger formand til udførsel af anlægsopgaver

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Beierholm

Senior Manager til erklæringsafgivelse på bæredygtighedsområdet

Til vores nystartede afdeling for erklæringsafgivelse på bæredygtighedsrapporteringer søger vi en Senior Manager, der kan være med til at sætte sit præg på afdelingen fra dag ét!

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Klimakampen ApS
Workshop
Klimakampen - Marts 2024

Er du kontorets klimahelt? Saml dit hold og dyst mod dine kollegaer i at udføre klimavenlige handlinger i 4 uger. Tilmeld jer Klimakampen nu!

Dato

04.03.2024

Sted

Online

Sustainable Business Solutions ApS
Kursus
Klimadata og klimaregnskaber i praksis - København

Efterspørges der en baseline på virksomhedens carbon udledninger, og har du behov for at blive bekendt med klimaregnskabets scope 3? Dette to-dages kursus vil ruste dig til at håndtere klimadata og klimaregnskaber effektivt.

Dato

25.06.2024

Tid

09:00

Sted

IDA Conference, Kalvebod Brygge 31-33, 1530 København V

SUSTAINX ApS
Webinar
Webinar: Spørgetime om ESG

- Med CEO og Partner i SustainX, Line Amtorp

Dato

26.06.2024

Tid

11:00

Sted

Online

Sustainable Business Solutions ApS
Webinar
Gratis webinar - Scope 3: Downstream-udledninger

Bliv klogere på de 7 downstream-udledninger i klimaregnskabets scope 3, når vi gennemgår dem én efter én med konkrete eksempler og gode råd. Webinaret er en del af Sustainable Business Solutions gratis webinarrække "ESG to the point".

Dato

02.07.2024

Tid

08:15

Sted

Live online (Zoom)

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Webinar
Åben tilmelding: ESG Sommerskole

Få viden og værktøjer til at forbedre din virksomheds bæredygtige forretningsindsats med sommersmagsprøver fra den praktiske Sustainable Business Change Manager uddannelse.

Dato

07.07.2024

Tid

09:00

Sted

Online

2030 Builders
Møde
Sustainability Engagement Consultative call

Participate in an open discussion hosted by Mia Negru, co-founder of 2030 Builders. Engage in a dynamic dialogue focusing on the unique challenges and best practices in sustainability engagement. This session aims to foster a collaborative environment where you can exchange insights with fellow professionals, explore innovative solutions, and learn how to leverage technology to enhance human interactions within your company.

Dato

02.08.2024

Tid

12:00

Sted

Google Meet