27.09.2018  |  Kommunikation

Danish Crown: ”Det har aldrig været hensigten at tale svindebønderne ned”

Lanceringen af OUA-kød i Netto har fået svinelandmænd op i det røde felt, men kampagne-kommunikation fejlede ikke, lyder det fra Danish Crown.

Danish Crown forsvarer kampagnen, der lancerede OUA-svinekød (opdræt uden antibiotika) i Netto, efter hård kritik fra de danske svineproducenter, skriver landbrugsavisen.dk. De konventionelle svinebønder føler sig miskrediteret af kommunikationen i kampagnen. Men det har aldrig været hensigten, lyder det fra Astrid Gade, direktør i Danish Crown.

Læs også: Netto dropper kød fra svin med antibiotika i produktionen

"Det har aldrig været hensigten at tale svinebønderne ned. Det er mit job at styrke erhvervet og Danish Crowns omdømme, og det opnår man ikke ved at tale det ned,” sagde Astrid Gade til landbrugsavisen.dk.

Antibiotika-debat
I OUA-kødkampagnen fokuserede Danish Crown på at fortælle, at der ikke ville være nogle antibiotika-rester i det nye kød, og det har fået konventionelle svinebønder til at føle, at de samtidig sagde, at der var antibiotika-rester i deres kød. Pointen er, at der ikke aldrig er antibiotikarester i dansk svinekød, fordi grisene ikke må slagtes før medicinen er ude af kroppen. 

"I kampagnen har vi haft et skarpt fokus på at få budskabet om det her produkt ud. At fortælle den gode historie om hvor dygtige svinebønderne er, kommer senere. Vi er på vej med kommunikation om danske svinebønders lave antibiotikaforbrug, men det var ikke fokus i denne kampagne,” har hun udtalt til landbrugsavisen.dk.

Danish Crown: kommunikationen lykkedes
Men selvom de danske konventionelle svineavlere føler sig trådt på, mener Astrid Gade ikke at kommunikationen har fejlet – tværtimod:

"God kommunikation handler om at nå sin målgruppe med et budskab og ud fra den mediedækning, jeg har set, synes jeg, det er lykkedes. Derfor er det selvfølgelig ærgerligt, at kampagnen er faldet DSP for brystet,” sagde Astrid Gade til landbrugsavisen.dk

Læs også: Landbruget begraver stridsøksen for at sikre dansk økologi

Og fortalte videre:

”Men jeg kan kun sige, at vi vender tilbage med kommunikation, der skal tale det samlede erhverv op, og her er det selvfølgelig en del af fortællingen, at der ikke er medicinrester i det kød, forbrugerne køber.”

- SN

Mere fra CSR.dk - Forum for bæredygtig forretning

CSR.dk - Forum for bæredygtig forretning

www.csr.dk

CSR.dk – forum for bæredygtig forretning – er Danmarks eneste erhvervsmedie og community med dedikeret fokus på forretningsdrevet CSR. Medlemmer på CSR.dk kan bidrage aktivt med indhold og erfaring og betragtes som en indsigtsfuld vidensressource i udviklingen af CSR.dk. Vi udkommer dagligt på CSR.dk, ugentligt med nyhedsbreve samt fire gange om året med magasinet CSR Quarterly.

Se virksomhedsprofil  

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere