Danish Crown: ”Det har aldrig været hensigten at tale svindebønderne ned”

Lanceringen af OUA-kød i Netto har fået svinelandmænd op i det røde felt, men kampagne-kommunikation fejlede ikke, lyder det fra Danish Crown.

Danish Crown er kommet i søgelyset efter hård kritik fra de konventionelle svinebønder, men de forsvarer deres kampagne-kommunikation. Foto: Danish Crown.

27.09.2018

CSR.dk

Danish Crown forsvarer kampagnen, der lancerede OUA-svinekød (opdræt uden antibiotika) i Netto, efter hård kritik fra de danske svineproducenter, skriver landbrugsavisen.dk. De konventionelle svinebønder føler sig miskrediteret af kommunikationen i kampagnen. Men det har aldrig været hensigten, lyder det fra Astrid Gade, direktør i Danish Crown.

Læs også: Netto dropper kød fra svin med antibiotika i produktionen

"Det har aldrig været hensigten at tale svinebønderne ned. Det er mit job at styrke erhvervet og Danish Crowns omdømme, og det opnår man ikke ved at tale det ned,” sagde Astrid Gade til landbrugsavisen.dk.

Antibiotika-debat
I OUA-kødkampagnen fokuserede Danish Crown på at fortælle, at der ikke ville være nogle antibiotika-rester i det nye kød, og det har fået konventionelle svinebønder til at føle, at de samtidig sagde, at der var antibiotika-rester i deres kød. Pointen er, at der ikke aldrig er antibiotikarester i dansk svinekød, fordi grisene ikke må slagtes før medicinen er ude af kroppen. 

"I kampagnen har vi haft et skarpt fokus på at få budskabet om det her produkt ud. At fortælle den gode historie om hvor dygtige svinebønderne er, kommer senere. Vi er på vej med kommunikation om danske svinebønders lave antibiotikaforbrug, men det var ikke fokus i denne kampagne,” har hun udtalt til landbrugsavisen.dk.

Danish Crown: kommunikationen lykkedes
Men selvom de danske konventionelle svineavlere føler sig trådt på, mener Astrid Gade ikke at kommunikationen har fejlet – tværtimod:

"God kommunikation handler om at nå sin målgruppe med et budskab og ud fra den mediedækning, jeg har set, synes jeg, det er lykkedes. Derfor er det selvfølgelig ærgerligt, at kampagnen er faldet DSP for brystet,” sagde Astrid Gade til landbrugsavisen.dk

Læs også: Landbruget begraver stridsøksen for at sikre dansk økologi

Og fortalte videre:

”Men jeg kan kun sige, at vi vender tilbage med kommunikation, der skal tale det samlede erhverv op, og her er det selvfølgelig en del af fortællingen, at der ikke er medicinrester i det kød, forbrugerne køber.”

- SN

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole

Sponseret

Bæredygtighedskommunikation uden greenwashing

Miljømærkning Danmark

Sponseret

Lanceringswebinar: Svanemærkets nye krav til rengøringsservice og vinduespolering

Relateret indhold

20.12.2024CSR.dk

Millionbøde til endnu bilproducent for greenwashing

17.12.2024Danmarks Medie- og Journalisthøjskole

Sponseret

Bæredygtighedskommunikation uden greenwashing

05.12.2024Atea Danmark A/S

Sponseret

Atea bliver en del af ny rangliste over verdens mest bæredygtige virksomheder

04.12.2024CSR.dk

Ny genbrugskampagne skal bekæmpe elektronikaffald

25.11.2024DreistStorgaard Advokater A/S

Sponseret

Governance på agendaen i ESG

22.11.2024Accura Advokatpartnerselskab

Sponseret

En transparent værdikæde er nøglen til en bæredygtig succes

22.11.2024DreistStorgaard Advokater A/S

Sponseret

Hvad må man - og hvad må man ikke - sige, om det man gør på det ”grønne” område?

19.11.2024SustainImpact ApS

Sponseret

CSRD integrerer bæredygtighed i strategien

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
CBS Executive Fonden
Kursus
SERVICE EXCELLENCE LEADERSHIP ACADEMY

Tidligere SECA-uddannelse! En executive diplomuddannelse med fokus på dit personlige lederskab, forretningsudvikling og kundedreven innovation. Service Excellence Leadership Academy har til formål at udvikle ledere og servicevirksomheder ved at udvide den enkelte deltagers ledelses- og forretningsmæssige kompetence samt ved at udvikle netværk og styrke konkurrence- og innovationsevnen.

Dato

04.12.2024

Sted

Porcelænshaven 22, 2000 Frederiksberg

Sustainable Business Solutions ApS
Webinar
Klimarapportering scope 1 og 2

Er din virksomhed klar til at indsamle data og beregne scope 1 og 2, så I kan være i overensstemmelse med de nyeste rapporteringsstandarder? Klimarapportering er i stigende grad et krav fra både investorer, kunder og myndigheder, og en korrekt rapportering af klimaregnskabets scope 1 og 2-emissioner er et centralt skridt mod at forstå og reducere jeres samlede klimapåvirkning.

Dato

07.01.2025

Tid

08:15

Sted

Live online (Zoom)

Erhvervsakademi Aarhus
Efteruddannelse
ESG-rapportering

Er du ansvarlig for at redegøre for virksomhedens arbejde med bæredygtighed og ansvarlige virksomhedsdrift? Så er kurset i ESG-rapportering det oplagte for dig. ESG-rapportering er jeres måde som virksomhed til at redegøre for arbejdet med bæredygtighed og samfundsansvar. ESG-rapportering er et nødvendigt tiltag I bør forholde jer til, da det kan påvirke jeres omdømme over for fx investorer, kunder og leverandører.

Dato

07.01.2025

Tid

09:00

Sted

Erhvervsakademi Aarhus, Ringvej Syd 104, 8260 Viby J

Bureau Veritas
Seminar
Seminar: Science-based update on control of Food Safety Hazards

Are you a food safety auditor or responsible for managing food safety in your business? Join us for a comprehensive seminar designed to keep you at the forefront of food safety standards and practices.

Dato

08.01.2025

Tid

08:45

Sted

Middelfart / MS Teams

PwC Danmark
Konference
Naturkonferencen 2025 – virksomhederne kan gøre en positiv forskel

Få indsigt og inspiration til løsninger, når vi samler dansk erhvervsliv til en stor konference om natur - udfordringer og muligheder.

Dato

09.01.2025

Tid

09:00

Sted

PwC, Strandvejen 44, 2900 Hellerup

Dansk Industri
Webinar
Webinar: ESG i Værdikæder - Kom i gang med værdikædeoptegning

Dette webinar stiller skarpt på, hvordan virksomheder kan kortlægge deres værdikæde med et praktisk print-ud værktøj. Få overblik over leverandører, produktion og kunder, og få indsigt i, hvordan du kan arbejde med bæredygtighed i din virksomhed.

Dato

09.01.2025

Tid

09:00