Ministerium overtager Danmark mod Madspild-partnerskabet
Et sjældent godt match af formål og behov har gjort, at to madspildsinitiativer, som begge blev lanceret i august, nu kommer under samme hat.
En række virksomheder og organisationer lancerede i august et ambitiøst partnerskab under overskriften ”Danmark mod Madspild”. Miljø- og fødevareministeren lancerede nogenlunde samtidig sit arbejde med at etablere en ny tænketank om forebyggelse af madspild og fødevaretab.
Nu har aktørerne bag de to initiativer besluttet sig for at slå initiativerne sammen, så Danmark mod Madspild bliver en del af Miljø- og fødevareministeriets tænketanks arbejde.
”Jeg er rigtig glad for, at ”Danmark mod Madspild” kommer til at blive en del af Tænketankens arbejde. Tænketanken og ”Danmark mod Madspild” kan i fællesskab bruge noget af det, som der allerede er udarbejdet, til at få endnu flere interesserede organisationer med ind i aftalen,” siger miljø- og fødevareminister Jakob Ellemann-Jensen.
Det er Per Bank, administrerende direktør enig i, og fremhæver samtidig styrken i partnerskaber på tværs af sektorer:
”Vi har sammen skabt "Danmark mod Madspild" for at kæmpe mod en fælles udfordring. At vi nu kan overdrage et initiativ lanceret i privat regi til ministeriet, er et stærkt eksempel på, hvordan vi i Danmark kan indgå partnerskaber og samarbejde om væsentlige emner – på tværs af brancher og imellem offentlige og private aktører. Samtidig er vi glade for at have været med til at udforme konceptet og platformen for en fremtidig national handlingsplan mod en halvering af madspild i 2030,” siger han.
Med fra begyndelsen
Konkret betyder det, at ministeriet overtager administration og projektledelse. Med sin brede deltagerskare, som kan ses under artiklen, passer Danmark mod Madspild som fod i hose til Miljø- og fødevareministeriets tænketank.
Med den vil ministeriet nemlig sikre en bred forankring af arbejdet med at forebygge madspild og fødevaretab og sikre fagligt underbyggede indsatser. Tænketanken skal derfor bygge på samarbejde i hele fødevarekæden. Arbejdet er inspireret af FN´s Bæredygtighedsmål nr. 12.3 om reduktion og forebyggelse af madspild og fødevaretab.
Planerne for tænketanken fremgår af pressemeddelelsen, og her - mindre end to måneder siden lanceringen - ved man indtil videre, at man vil forsøge at forhandle en frivillig aftale om et fælles reduktionsmål for hele fødevarernes værdikæde fra jord til bord. De øvrige projekter i regi af tænketanken vil skulle understøtte arbejdet med at nå målsætningerne i den frivillige aftale.
Initiativtagerne til ”Danmark mod Madspild”
- Salling Group
- Alfred Pedersen & Søn
- Arla Foods
- Carletti
- HK Scan
- Kohberg Bakery Group
- Løgismose Meyers
- Naturmælk
- Nestlé
- Peter Larsen Kaffe
- Stryhns
- Unilever
- Stop Spild Af Mad
- FødevareBanken