Dansk Annoncørforening raser over regler for grøn markedsføring
De nye regler for etisk og grøn markedsføring får hårde ord med på vejen fra Dansk Annoncørforening. I yderste konsekvens risikerer reglerne at gå ud over de grønne produkter, mener organisationen.
Dansk Annoncørforening har ikke meget til overs for de nye regler om, hvordan virksomhederne dokumenterer grønne budskaber i deres markedsføring. Forbrugerombudsmand Henrik Øe har ellers haft en lang række interesseorganisationer og myndigheder med omkring bordet ved flere møder under tilblivelsen af det nye regelsæt. Den fælles indsats skulle gøre vejledningen så brugbar som mulig, men direktør Otto B. Christiansen fra Dansk Annoncørforening er langt fra tilfreds.
”Det virker jo alt sammen såre demokratisk og meget konsensussøgende, men denne gang gik noget galt. Fødslen gik i gang for tidligt, og barnet har adskillige livstruende funktionsfejl. Faktisk på nogle områder, hvor vi ivrige hjælpere havde rejst nogle advarselslamper. Så hvis dette er den endelige vejledning, havde vi måske været bedre foruden,” siger Otto B. Christiansen til Huset Markedsføring. Han peger blandt andet på kravet om, at virksomhederne skal kunne bevise, at deres produkt er væsentligt bedre miljømæssigt end tilsvarende produkter.
”Er det mere miljørigtigt at køre i tog end i bil? Ja. Kan man sammenligne tog og bil? Nej, for det er to forskellige produkter. Må man så sige, at tog er mere miljørigtige end biler? Nej,” lyder det fra direktøren, som også mener, selve regel-vejledningen er uoverskuelig og ikke gør grøn markedsføring lettere. Ifølge ham risikerer regelforvirringen i værste fald at få uheldige konsekvenser for miljøet.
”I et bredere perspektiv kan man spørge, om denne vejledning ikke opnår præcis det modsatte af det ønskede. Hvis det bliver så svært at markedsføre miljø- og etisk rigtige produkter, hvorfor så producere dem?,” siger Otto B. Christiansen.
- MS