Dansk turisme får et skud bæredygtighed
Et tocifret millionbeløb skal få dansk turisme i gang igen efter mange måneders nedlukning – og nøgleordet er bæredygtighed.
Corona-tiden har nok været hård for de danskere, der lever af turisme, men den har også fået turismeorganisationerne og andre turismeaktører i hele landet til at finde sammen i partnerskaber og tværgående samarbejder om bæredygtighed.
Den udvikling har Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse besluttet, at man vil bakke op om og har valgt at støtte projekter inden for turisme med i alt 60 millioner kroner – og gerne med fokus på bæredygtighed.
Det glæder Arne Boelt, borgmester i Hjørring Kommune og medlem af Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse:
”Store dele af det danske turismeaktørlandskab er gået ind i at udvikle turismen i en grøn og bæredygtig retning, og det er en fornøjelse at se destinationsselskaber (turismeorganisationer, red.) skulder ved skulder med andre turismeaktører i samarbejder på kryds og tværs af hele landet. Det er det, vi har ønsket og håbet på. Covid-19 har medført store tab for mange i turismebranchen, og vi er på den baggrund glade for at kunne investere i branchen, særligt i aktiviteter der tager højde for den stigende efterspørgsel efter grønne og bæredygtige turismeprodukter, som vi har gode muligheder for at levere i Danmark.”
Bæredygtighed skal kunne måles
Men hvad er bæredygtig turisme? Og hvordan måles det, om turisme er bæredygtigt? Disse spørgsmål skal besvares i projektet "Bæredygtige destinationer i praksis", som med 2,9 millioner kroner i støtte skal gennemføres af samtlige 19 tværkommunale destinationsselskaber i Danmark.
”Vi taler meget om bæredygtighed i turismen, og langt de fleste ønsker mere bæredygtig udvikling og balanceret vækst, men vi måler stadig vores succes på gammeldags vis i overnatninger og omsætning, hvilket dette fælles projekt gerne skal gøre op med,” siger Jens Müller, formand for Danske Destinationer.
Læs også: Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse støtter lokale erhvervsinitiativer med 53 millioner kroner
Derfor skal projektet over tre år - med udgangspunkt i "best practice" fra udlandet - udvikle metoder og værktøjer, der kan bruges i alle landets destinationsselskaber til at måle bæredygtighed i turismen.
Vestkyst-powerhouse og verdens grønneste hovedstad
De støttede projekter rækker fra Vadehavet op langs Vestkysten til Skagen, og sydpå langs Kattegat – og fra Vesterhavet til Øresund. Det drejer sig f.eks. om:
- ”Vestkysten som samlet powerbrand”, der støttes med op til ca. 11 mio. kr., så fremtidens turister langs Vestkysten kan få opfyldt deres ønske om at lokalområdet samlet set opleves som bæredygtigt. Naturen må ikke virke slidt af turismen, den sociale og økonomiske bæredygtighed i lokalområdet skal kunne ses.
- ”Danmarks maddestinationer” har fødevareoplevelser som omdrejningspunkt. Det drives af VisitLolland-Falster i et tværgående samarbejde med aktører fra hele landet. Projektet støttes med op til ca. 4,9 mio. kr., og målet er at udvikle et fælles oplevelseskoncept for fødevareturisme med bæredygtige måltider baseret på lokale produkter
- Det nordjyske projekt ”Bæredygtig destinationsudvikling gennem internationale styrkepositioner” støttes med op til ca. 2,3 mio. kr. Anført af Destination Nord vil et stærkt partnerskab arbejde med at udvikle de nordjyske turismeområder i en bæredygtig retning.
- Det midtjyske projekt ”E.A.T. – Eating and Tourism” støttes med op til 1,3 mio. kr. Projektet, som VisitHerning står bag, har fokus på fødevarer ved de mange events - fx koncerter, mesterskaber og messer, der afvikles i Herning og Ikast-Brande Kommuner. Målet er at give erhvervs- og eventturister en bedre og mere bæredygtig oplevelse med den måde, der bliver produceret, spist og smidt mad ud på.
- "Sustainable Choice CPH” består af Wonderful Copenhagen og en række centrale turismeaktører – bl.a. Dansk Erhverv, Horesta/Green Key og Danske Restauranter og Caféer. Projektet vil via produktudvikling, certificering og kommunikation vise virksomhederne i hele turismeværdikæden, hvordan de i praksis kan omsætte bæredygtighed til forretning
Målet for København er at være rykket fra anden- til førstepladsen på det det internationale bæredygtighedsindeks, Global Destination Sustainability Index, når projektet afsluttes i sommeren 2024. Det lyder måske ikke af meget, men et kan blive en udfordring, fordi en række europæiske destinationer i disse år også sætter ind i forhold til bæredygtighed.
”Bæredygtighed bliver vigtigere og vigtigere i den internationale konkurrence om turisterne, og vi søsætter den ultimative ambition: At blive verdens mest bæredygtige hovedstadsdestination,” siger Mikkel Aarø-Hansen, adm. direktør i Wonderful Copenhagen.