Danske virksomheder bruger mindre palmeolie
Siden 2010 er det danske forbrug af palmeolie faldet med 11 procent - og det er ganske problematisk, lyder det fra flere fronter.
Forbruget af palmeolie i Danmark er langt lavere nu, end det var for blot fem år siden. Det danske forbrug er samlet faldet med 11 procent siden 2010, mens forbruget af palmeolie i fødevarer er faldet med 31 procent, skriver Dansk Industri (DI) på sin hjemmeside.
Tallene kommer fra en ny rapport om palmeolie, som er udarbejdet af DI Fødevarer for ”Erhvervsinitiativ for bæredygtig palmeolie”.
”Faldet skyldes formentlig, at virksomhederne udfaser palmeolie og erstatter det med alternativer, fordi de er nervøse for at bruge olien”, forklarer branchedirektør Leif Nielsen fra DI Fødevarer om baggrunden for de faldende tal.
RSPO-certificeret palmeolie
Produktionen af konventionel palmeolie er forbundet med en række problemer såsom fældning af regnskov, tab af biodiversitet og udledning af forurenet spildevand. Derfor anbefaler en taskforce bestående af Fødevareministeriet, WWF Verdensnaturfonden, DI Fødevarer, NaturErhvervstyrelsen og fødevarevirksomhederne Nestlé og Palsgaard, at man bruger RSPO-certificeret palmeolie.
Læs også: Amnesty: Palmeolieplantager bryder menneskerettighederne
”RSPO stiller krav om, at produktionen af palmeolie foregår på en måde, der er bæredygtig både socialt og miljømæssigt. Palmeolie er livsgrundlaget for rigtig mange mennesker, og det er det den olie, der er mest effektiv at producere. Udbyttet pr. hektar er mange gange større end andre planteolier”, forklarer Leif Nielsen.
Visse virksomheder oplever dog udfordringer med at få olien produceret på en socialt ansvarlig måde, hvorfor nogle skærer ned på eller helt dropper forbruget af palmeolien.
”Det, synes vi, er en ærgerlig udvikling. Der er bestemt behov for at forbedre måderne, palmeolien bliver produceret på. Men boykot af palmeolie er ikke den rigtige vej at gå. I stedet skal RSPO-certificeringen styrkes, så det bliver mere attraktivt at producere palmeolie med større hensyn til naturen og de mennesker, der er ansat i industrien”, siger Leif Nielsen videre.
Læs også: Unilever annullerer palmeolie-kontrakter
Også fra WWF lyder det, at RSPO-certificeret palmeolie er et bedre alternativ end andre typer olie. WWF opfordrer til, at forbrugerne stiller krav om certificeret palmeolie i de produkter, de køber.
Palmeolie og palmekerneolie udgør 32 procent af den globale planteolieproduktion. 18 procent af den samlede palmeolieproduktion er RSPO-certificeret.
- KLZ