Den bæredygtige hospitalitybranche er både forretning og forskel
Hoteller, restauranter, festivaler og andre hjørner af den danske hospitalitybranche tager i stigende grad bæredygtighed til sig, og tendensen er kommet for at blive; der er udsigt til både positive forandringer øget indtjening.
”Vi har tiden med os; der er et stort fokus på ansvarlighed i offentligheden, og vores gæster forventer, at vi gør en indsats for at sikre, at vi passer på vores omgivelser, rydder op efter os, serverer noget ordentlig mad og generelt tager vores ansvar i samfundet seriøst”.
Sådan sagde ressourceansvarlig på Northside Festival, Sofie Randel, på sidste uges Responsible Hospitality Day, som Bella Center Hospitality Group afholdt på Hotel Crown Plaza.
Læs også: Virksomhed efterlyser støtte til flygtningeansatte
Den aarhusianske festival, der siden starten i 2010 har arbejdet med en gennemgående grøn profil, indkapslede dermed den røde tråd, som løb gennem eftermiddagens forskellige oplæg, og som handlede om den øgede opmærksomhed på bæredygtighed, der præger hele hospitalitybranchen.
Det mente i hvert fald eventens ordstyrer, forfatteren og forretningskvinden Tania Ellis, der indledningsvist slog fast, at den tendens ikke bare er en forbigående trend, men derimod en udvikling, der er kommet for at blive. Og det er der flere gode grunde til.
”Der er rigtig mange aktører i sektoren, der er begyndt at finde ud af, at det her ikke kun handler om at gøre en positiv forskel ude i verden, men at det også er en god forretning, fordi ansvarlighed er noget, flere og flere forbrugere efterspørger”, sagde hun.
Med henvisning til den godt 1½ år gamle rapport ”Better Business, Better World”, der viser at der er massive milliardbeløb at hente for virksomheder i at forfølge de 17 mål for bæredygtig udvikling, pegede Tania Ellis videre på, at der er et kæmpe potentiale for turistindustrien i mål 12 og 17, som omhandler ansvarligt forbrug og produktion hhv. partnerskaber for handling, og som også var en del af temaet for konferencen.
Kamp mod affald og madspild breder sig
Det synspunkt blev bakket op af fremtidsforskeren Birthe Linddal, der identificerede globalisering som en megatrend, der ”påvirker alting i verden i større eller mindre”, og som bl.a. handler om de udfordringer, som klimaforandringerne medfører.
”Den udvikling er begyndt at påvirke det forhold, gennemsnitsdanskeren har til sit forbrug og sit aftryk på omverdenen. Vi er jo eksempelvis noget nær verdensmestre i affald herhjemme – 777 kg pr. husstand om året – og for rigtig mange betyder det, at begreber som genbrug og cirkulær økonomi kommer højere og højere op på dagsordenen”, forklarede hun.
Madspild er en stor del af den affaldsmængde – og en stor økonomisk byrde – og derfor noget, man også bruger mange kræfter på i hospitalitybranchen. For at komme med indspark til den del af programmet, fortalte Mette Schellerup Gotfredsen fra Miljøstyrelsen om hendes erfaringer fra projektet Madspildsjægerne, som kørte i 2016 og ’17.
”Det er helt tydeligt, at arbejdet med at bekæmpe madspild aldrig slutter; der er altid mere at komme efter. Specielt for fagfolkene ude i restauranterne og på hotellerne, så er det ekstra arbejde at holde øje med det her spild, og det kræver motivation i hverdagen. Køkkenpersonalet skal anerkendes for deres indsat, og de skal have indflydelse på, hvordan det foregår”, understregede hun.
Lokale produkter på vej frem
Et andet aspekt omkring bæredygtige fødevarer, er den stigende interesse for lokale produkter, som bl.a. Refarmed er med til at understøtte og besvare. Direktør Camilla Enge var med for at tale om, hvordan man kan producere unikke hyperlokale fødevarer ud fra et cirkulært mindset og både øge produkternes kvalitet og friskhed.
Skridtet fra at slå sig op på et budskab – storytelling – til rent faktisk at føre det ud i virkeligheden – storydoing – er centralt i den sammenhæng.
”Vi kan levere super lokale varer, med total transparens og overblik, fordi vi har en ultrakort forsyningskæde, og vi kan demonstrere muligheden for at udnytte lokale ressourcer, eksempelvis ved at inddrage en ellers ’død’ tagflade og lave den om til et gartneri. På den måde kan man som virksomhed relativt nemt komme fra storytelling til storydoing”, sagde Camilla Enge.
Læs også: Nyt initiativ skal samle Danmark mod madspild
De mange forskellige debatter og et fremmøde på omkring 100 branchefolk skabte efterfølgende tilfredshed i Bella Center Hospitality Group, hvor man noterer sig at eventen på kort tid har fået en god position i sektoren.
”Det glæder os meget, at konferencen allerede i dens andet leveår har opnået rigtig stor anerkendelse blandt mange nøgleinteressenter og aktører, og nu anses som et centralt forum for diskussion og videndeling af bæredygtige løsninger i hospitalitybranchen”, siger adm. direktør for BCHG, Allan Agerholm, og fortsætter:
”I år valgte vi at fokusere på områderne 'ansvarligt forbrug og produktion' og 'partnerskaber for handling' og anvendte dermed atter FNs 17 Verdensmål som et operationelt 'bagtæppe' for konferencen. Heldigvis anerkender og forstår flere og flere aktører vigtigheden af at udvikle innovative og rentable bæredygtige løsninger, for Responsbile Hospitality er altså ikke blot en døgnflue, men tværtimod et højaktuelt og uopsætteligt emne for os alle.”
Bella Center Hospitality Group har lavet en video fra dagen, som kan ses her.