Eksperter kritiserer modeugen
Det kan tyde på greenwashing, når Copenhagen Fashion Week stiller bæredygtighedskrav til dens deltagende tøjmærker. Det mener flere aktører.
Hele denne uge har Copenhagen Fashion Week rullet over de københavnske gader og stræder – og særligt de seneste år med et bæredygtighedsfokus, der er blevet rost af blandt andet britiske Vogue og amerikanske Atmos.
Men nu kritiserer flere eksperter modeugen for ikke at være så grøn, som den fremstår.
Det skriver TV 2 Echo.
Læs også: Dansk teknologi kan producere tøj ni gange hurtigere end i Kina
Kritikken har blandt andet noget at gøre med den bæredygtighedsstrategi, som Copenhagen Fashion Week lancerede i 2020.
Den er i år fremsat som 18 minimumskrav til de deltagende brands, og går eksempelvis ud på at stoppe brugen af plastikindpakning og at arbejde strategisk med at integrere bæredygtighed og standarder for menneskerettigheder.
Men ifølge Louise Lerche-Gredal, direktør for Plastic Change, er det problematisk, at man kan kalde sådanne krav bæredygtige.
Læs også: Tøjmærke dropper begrebet 'bæredygtighed'
”Modeugen i København markedsfører sig benhårdt på bæredygtighed, men det er nærmest umuligt at gennemskue, hvad tøjmærkerne skal leve op til, siger hun til TV 2 Echo.
Hun mener derimod, at det kan tyde på greenwashing.
For Tanja Gotthardsen, selvstændig rådgiver for mode- og tekstilbranchen, savner hun med kravene også et øget fokus på mængden af tøj, der generelt bliver produceret i branchen.
- HCL