Et spørgsmål om tillid og den er væk

Meninger er som … lad os sige nyrer. Alle har en. Også om greenwashing. Men hvad gør kommunikationsbranchen? CSR.dk tegner landskabet.

Foto: 123rf.com

13.12.2023

Eva Harpøth Skjoldborg, CSR.dk

Der findes groft sagt to hovedpositioner: Det er enten greenwashing eller  greenhushing, som er mest skadeligt for udviklingen og omstilingen af samfundet. 

Greenhusher-lejren argumenterer for, at det store fokus på greenwashing får virksomheder til at tie stille om deres indsatser og løsninger. Som Brian Mikkelsen sagde til Børsen tidligere i år.

“Hvis nogen holder igen med at lancere produkter, som er sindssygt gode og kan løse nogle ting, bare fordi de er bange for, hvad sanktionerne kan være, så bliver det et mindre effektivt samfund. …hvis virksomhederne er bange for at fortælle om deres purpose, fordi de bliver beskyldt for at greenwashe, så er der ikke et reelt marked til stede. Vi kan ikke udvikle et reelt marked, hvis vores virksomheder er bekymrede for, hvad der sker, når man stikker næsen frem.”

Greenwashing-lejrens bekymring handler til gengæld om, hvordan forkerte oplysninger om bæredygtighed skader omstillingen. 

”Man udvander begreber og ideer, som skal drive den grønne omstilling. Vores samfundsmodel skal ændres, så vores overforbrug ikke fortsætter. Men fristelsen til at opfordre til at fortsætte med at forbruge er enorm, og det er greenwashing en del af,” sagde Lotte Hansen fra Hansen og Ersbøll Agenda ved Folkemødet i 2022.

”Det værste er dog, at man, når man greenwasher, får etableret en falsk tryghed om, at vi er på vej det rigtige sted hen, og at man – hvis man vælger at købe et produkt med for grønne anprisninger – understøtter en klimavenlig udvikling af samfundet. Der er allerede for mange, som har interesse i at etablere den fortælling, at vi har styr på klimaforandringerne. Men det har vi ikke. Vi er ikke på rette vej,” forklarede Lotte Hansen ved et morgenmøde d. 2. november 2023 om greenwashing organiseret af Hansen & Ersbøll Agenda.  

Det står skidt til

En ting er konklusionerne i samtlige rapporter op til COP28 i Dubai, som uden undtagelse viste, at udviklingen i udledningen af drivhusgasser går den helt forkerte vej. Et andet er den viden, vi også har om kommunikation om bæredygtighed. 

Den vigtigste kilde til dette er EU-Kommissionens undersøgelse udgivet tidligere i år. Den viser, at ud af de marketingmaterialer, de har undersøgt, er 50 procent vage, vildledende eller ubegrundede og 40 procent udokumenterede. 

Denne tilstand producerer tal som f.eks. dem, der kan findes i en rapport fra IBM’s tænketank fra tidligere i år, kaldet The ESG Conondrum. 

Den viser, at kun 20 procent af forbrugerne stoler på de udsagn virksomheder kommer med om miljømæssig bæredygtighed, og det tal for blot to år siden var 50 procent. 

Også i de helt hjemlige miljøer, er mistilliden til at tage og føle på. 

”Vores forbrugerpanel viser, at selv reelle budskaber fra virksomhederne bliver afvist. Der er hårdt brug for at etablere ny tillid,” sagde Marie Frank fra Forbrugerrådet Tænk ved morgenmødet. 

Større evner påkrævet

Måske findes der en tredje vej? Det blev i hvert fald efterspurgt på morgenmødet.

Med frustration i stemmen rejste en deltager sig under mødet og sagde: 

”Jeg er træt af at tale om washing og husing. Jeg synes, vi skal tale om greentrusting. Vi skal blive enige om nogle værdier, bl.a. respekt over for dem, vi kommunikerer til, og at kommunikationen skal være bæredygtig i både form og indhold.” 

Det er kommunikationsbranchen næppe uenig i. Og at virksomhederne holder lidt igen med deres kommunikation, står klart, når man taler med reklame- og kommunikationsrådgivere inden for feltet. Men branchen er ikke uden skyld i denne tilstand. 

Det påpegede Charlie Stjerneklar, afgående direktør for Kreativitet og Kommunikation, som er en af to hovedorganisationer for den branche, 

”Jeg ser tre problemer. Som branche er vi massivt bagefter – hvilket også er et kæmpe tab for branchen. Det giver problemer med kommunikationen. Og så har vi frygten for at fejle, og derfor bliver der stille,” sagde han. 

”Som gammel bankmand har jeg lært, at man skal have både vilje og evne. Og beklager, men lige nu mangler vi evnen. Vi skal hæve både grund- og topniveauet. Det handler om at få opbygget tilliden igen, og uden at være naiv, så tror jeg på, at det skal vi nok få til at ske. Alle tager det alvorligt nu,” tilføjede han. 

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole

Sponseret

Bæredygtighedskommunikation uden greenwashing

Miljømærkning Danmark

Sponseret

Lanceringswebinar: Svanemærkets nye krav til rengøringsservice og vinduespolering

Denne artikel er del af et tema:

Tema: Bureauer viser vejen til ansvarlig kommunikation

Et presserende spørgsmål i ESG-arbejdet er, hvordan virksomheder på en ansvarlig og værdiskabende måde kan kommunikere deres ESG-initiativer? Bureauer spiller en nøglerolle i det arbejde, og i dette tema kommer nogle af de førende i feltet med deres bud på, hvordan det kan og bør gå for sig. 

Relateret indhold

20.12.2024CSR.dk

Millionbøde til endnu bilproducent for greenwashing

17.12.2024Danmarks Medie- og Journalisthøjskole

Sponseret

Bæredygtighedskommunikation uden greenwashing

05.12.2024Atea Danmark A/S

Sponseret

Atea bliver en del af ny rangliste over verdens mest bæredygtige virksomheder

04.12.2024CSR.dk

Ny genbrugskampagne skal bekæmpe elektronikaffald

25.11.2024DreistStorgaard Advokater A/S

Sponseret

Governance på agendaen i ESG

22.11.2024Accura Advokatpartnerselskab

Sponseret

En transparent værdikæde er nøglen til en bæredygtig succes

22.11.2024DreistStorgaard Advokater A/S

Sponseret

Hvad må man - og hvad må man ikke - sige, om det man gør på det ”grønne” område?

19.11.2024SustainImpact ApS

Sponseret

CSRD integrerer bæredygtighed i strategien

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
CBS Executive Fonden
Kursus
SERVICE EXCELLENCE LEADERSHIP ACADEMY

Tidligere SECA-uddannelse! En executive diplomuddannelse med fokus på dit personlige lederskab, forretningsudvikling og kundedreven innovation. Service Excellence Leadership Academy har til formål at udvikle ledere og servicevirksomheder ved at udvide den enkelte deltagers ledelses- og forretningsmæssige kompetence samt ved at udvikle netværk og styrke konkurrence- og innovationsevnen.

Dato

04.12.2024

Sted

Porcelænshaven 22, 2000 Frederiksberg

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Webinar
Q&A webinar 2. januar: Sustainable Business Change Manager

Overvejer du at tage en uddannelse inden for ESG og bæredygtighed, kan Sustainable Business Change Manager være rigtig for dig. Er du interesseret, men har spørgsmål eller brug for fif til, hvordan du kan sælge uddannelsen ind internt? Deltag i et uforpligtende webinar om uddannelsen.

Dato

02.01.2025

Tid

12:30

Sted

Zoom

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Uddannelse
Q&A webinar 2nd January: Sustainable Business Change Manager (Intl/Online)

Are you considering an education in ESG and sustainability? The Sustainable Business Change Manager programme might be the perfect fit for you. If you’re interested but have questions or need tips on how to present the programme’s value internally, join our free Q&A webinar to learn more.

Dato

02.01.2025

Tid

14:00

Sted

Zoom

Sustainable Business Solutions ApS
Webinar
Klimarapportering scope 1 og 2

Er din virksomhed klar til at indsamle data og beregne scope 1 og 2, så I kan være i overensstemmelse med de nyeste rapporteringsstandarder? Klimarapportering er i stigende grad et krav fra både investorer, kunder og myndigheder, og en korrekt rapportering af klimaregnskabets scope 1 og 2-emissioner er et centralt skridt mod at forstå og reducere jeres samlede klimapåvirkning.

Dato

07.01.2025

Tid

08:15

Sted

Live online (Zoom)

Erhvervsakademi Aarhus
Efteruddannelse
ESG-rapportering

Er du ansvarlig for at redegøre for virksomhedens arbejde med bæredygtighed og ansvarlige virksomhedsdrift? Så er kurset i ESG-rapportering det oplagte for dig. ESG-rapportering er jeres måde som virksomhed til at redegøre for arbejdet med bæredygtighed og samfundsansvar. ESG-rapportering er et nødvendigt tiltag I bør forholde jer til, da det kan påvirke jeres omdømme over for fx investorer, kunder og leverandører.

Dato

07.01.2025

Tid

09:00

Sted

Erhvervsakademi Aarhus, Ringvej Syd 104, 8260 Viby J

Bureau Veritas
Seminar
Seminar: Science-based update on control of Food Safety Hazards

Are you a food safety auditor or responsible for managing food safety in your business? Join us for a comprehensive seminar designed to keep you at the forefront of food safety standards and practices.

Dato

08.01.2025

Tid

08:45

Sted

Middelfart / MS Teams