EU vil bane vejen for ren, sikker og automatiseret mobilitet
Trafikken i Europa skal være sikrere, forurene mindre og hænge endnu bedre sammen, i høj grad understøttet af ny teknologi. For at sørge for det, præsenterede Europa-Kommissionen i går et nyt sæt målsætninger, bl.a. med unionens første CO2-standarder for tunge køretøjer.
Fremtidens transportsektor i Europa skal være sikker, ren, forbundet og automatiseret. Sådan lyder det fra Europa-Kommissionen, som i går offentliggjorde det tredje og sidste sæt målsætninger i den samlede såkaldte Europe on the Move-strategi. De to første udmeldinger kom i maj hhv. november sidste år.
Læs også: EU vil overvåge lastbilers CO2-udslip
Blandt de centrale elementer i gårsdagens pakke af foranstaltninger er den første standard for CO2-udslip fra tunge køretøjer, en strategisk handlingsplan for udvikling og bæredygtig produktion af batterier i Europa, og en fremsynet plan for forbundet og automatiseret mobilitet.
Det overordnede mål med den samlede dagsorden er at give alle europæere en mere sikker trafik, mindre forurenende køretøjer og mere avancerede teknologiske løsninger og samtidig støtte det europæiske erhvervslivs konkurrenceevne. Det kræver en bred indsats, lyder det fra Bruxelles.
"Alle sektorer skal bidrage til at opfylde vores klimaforpligtelser i henhold til Parisaftalen. Derfor fremsætter vi for første gang nogensinde forslag om EU-normer, der skal øge brændstofeffektiviteten og nedbringe emissionerne fra nye tunge køretøjer. Disse normer giver det europæiske erhvervsliv en mulighed for at styrke sin nuværende førerposition, når det kommer til innovative teknologier", siger EU’s klima- og energikommissær, Miguel Arias Cañete.
Virksomheder tilfredse med målsætninger
Konkret går CO2-normerne på, at de gennemsnitlige CO2-emissioner fra nye lastbiler i 2025 skal være 15 procent lavere end i 2019, og frem mod 2030 foreslår man et vejledende reduktionsmål på mindst 30 procent, igen med 2019 som udgangspunkt.
Målene stemmer ifølge Kommissionen overens med EU's forpligtelser i henhold til Parisaftalen. Derudover har man regnet sig frem til, at de vil spare de europæiske transportvirksomheder, hovedsageligt SMV’erne, for 25.000 euro (godt 186.000 kr.) over fem år.
For at fremme yderligere CO2-reduktioner vil Kommissionen også gøre det lettere at designe mere aerodynamiske lastbiler, ligesom man er i færd med at skabe forbedringer inden for mærkning af dæk.
Målsætningerne bliver taget vel imod blandt nogle af kontinentets største transportkøbere, beretter interesseorganisationen Transport and Environment.
”Vi mener at klimaforandringerne er en af de største udfordringer, menneskeheden står over for. Vores ambition er at reducere drivhusgasudledningerne fra vores transport- og forsyningskæde markant. Vi har brug for en bred palet af løsninger for at tackle klimaforandringerne. Høje og ambitiøse brændstofeffektivitetsnormer er en vigtig del af puslespillet for at sætte skub i de nødvendige forandringer”, siger Sustainability Manager, Global Transport & Logistics Services for IKEA Supply, Elisabeth Munck af Rosenschöld, til T&E.
Den udmelding bliver bakket op af bl.a. forbrugsvaregiganten Unilever.
”Vi sikrer os, at vores transport- og distributionssystemer er så grønne, som muligt. Ambitiøse udledningsmål for lastbiler er essentielle for at skabe innovation og sætte fart på udbredelsen af nye, nulemissionsteknologier – det er godt for erhvervslivet, borgerne og planeten”, siger koncernens europæiske topchef, Hanneke Faber.
Regnskabstrick trækker ned
Transport and Environment er dog ikke udelt tilfredse med Kommissionens udspil. De såkaldte supercredits, som er en del af forslaget, kan nemlig give bagslag, vurderer organisationen. Kort fortalt handler det om, at elektriske lastbiler og busser, der bliver solgt før 2025, kan tælles flere gange i CO2-regnskabet, hvilket ifølge T&E kan reducere ambitionen for 2025 med omkring en femtedel.
”Supercredits-regnskabstricket vil underminere lastbilernes CO2-mål, snyde virksomheder for større besparelser på brændstof, og reducere, ikke øge, antallet af elektriske lastbiler, der bliver solgt. Parlamentet burde afskaffe supercredits og introducere et salgsmål for nulemissionskøretøjer i stedet”, siger cleaner trucks officer for T&E, Stef Cornelis.
Læs også: Store virksomheder sparer over 80 mia. kr. på mindre CO2 i forsyningskæderne
Hele listen over de forskellige initiativer i de tre mobilitetspakker kan ses her. De bliver desuden understøttet med en indkaldelse af forslag under Connecting Europe-faciliteten, hvor man har afsat 450 mio. euro (ca. 3,35 mia. kr.) til støtte for projekter i medlemsstaterne, der skal bidrage til vejsikkerheden, digitaliseringen og samspillet mellem forskellige transportformer. Indkaldelsen løber frem til den 24. oktober 2018.
-AK