Flere fælles frokostmåltider skal øge trivsel
Antallet af ensomme danskere er steget eksplosivt de senere år. Nu går aktører i detailhandlen sammen med Kokkelandsholdet i et partnerskab, der skal øge danskernes trivsel. Initiativet hedder Frokostbordet og forventes lanceret i første kvartal 2025.
Nyt stærkt partnerskab
Fødevareproducenter og Coop samt Folkebevægelsen mod Ensomhed går nu sammen med Kokkelandsholdet om at inspirere danskerne til oftere at nyde frokostretter med familie og venner, så mobiltelefoner fortrænges til fordel for den fysiske samtale over måltidet. Navnlig i weekender er potentialet stort for flere fælles frokostmåltider. David Vincent Nielsen, forperson for Folkebevægelsen mod Ensomhed, udtaler:
”En halv million danskere føler sig svært ensomme, så jeg håber nu, at mange fødevareproducenter følger bl.a. Coop og Hanegal ved at koble sig på dette initiativ, så vi med Kokkelandsholdet kan sætte projektet i gang. I Folkebevægelsen vil vi bidrage mest muligt til partnerskabet, bl.a. med de erfaringer vi har fra ’Danmark spiser sammen’, der viser, at samvær ved måltider bidrager til glæde i tilværelsen.”
Initiativet planlægges efter et årshjul, hvor frokostbudskabet boostes adskillige gange udenfor jul og påske. Hos Coop udtaler marketingchef Annette Bramsen:
”Vi er vi stolte af - som eneste retailkoncern - at være udvalgt partner i kampagnen "Frokostbordet", der skal bidrage væsentligt til at genoplive den danske frokosttradition, hvor venner og familie nyder måltidet sammen i weekender - og ikke kun til jul og påske.Vi glæder os til at inspirere danskerne til gode og smagfulde frokoststunder med familien, gode venner og vores børn.”
Partnerskabet vil med en massiv mediekampagne og events rundt i landet synliggøre frokostopskrifter, hvor bl.a. kokke fra Kokkelandsholdet vil formidle spændende lækre retter, der nemt kan laves hjemme i eget køkken. Hos Kokkelandsholdet ser man meget frem til samarbejdet. Her udtaler direktør Morten Juul Andersen:
”Hos Kokkelandsholdet glæder vi os til med Coop og progressive fødevareleverandører at genoplive den danske fælles frokostoplevelse. I dette partnerskab ser vi et stort potentiale for at fremme fællesskaber og bekæmpe ensomhed.”
Hanegal er en af de fødevareproducenter, der har valgt at indgå i partnerskabet. Her udtaler CEO Jesper Ottzen:
”Menneskers trivsel ligger Hanegal meget på sinde. Derfor indgår vi helhjertet i dette partnerskab om at glæde danskerne med lette og spændende frokostopskrifter, som gør det nemt at samle familie og venner omkring måltidet.”
Ideen til projekt Frokostbordet er udviklet af Lars Møller, der er direktør for Helicopter Communication og samtidig tilknyttet Havas Group, som er et af verdens største reklame- og mediebureauer. Lars Møller udtaler:
”Det er glædeligt, at initiativet nærmer sig kickoff. For sammen med vores partnere kan vi med dette projekt genoplive og forny den danske frokosttradition og dermed gøre en reel indsats for at mindske ensomhed i Danmark”.
- EHS