Flybranchen er bagud med den grønne omstilling
Sidste år bryggede flybranchen på en farlig, sort, cocktail: Rekordhøje niveauer af flytrafik og et forbrug af bæredygtigt brændsel, der var 30 gange lavere end branchens klimamål foreskriver.
Foto: 123rf.com
Mange flyselskaber har lovet at reducere deres stigende udledning af drivhusgasser ved at øge brugen af bæredygtigt flybrændstof, også kaldet SAF (Sustainable Aviation Fuel).
Air France-KLM, Delta Air Lines Inc. og Cathay Pacific Airways Ltd. er blandt en stor gruppe flyselskaber, der lover at bruge 10 procent SAF inden 2030.
Men det reelle forbrug er kun steget marginalt i forhold til de fastsatte mål. Sidste år udgjorde SAF kun 0,3 procent af det samlede kommercielle flybrændstofforbrug, hvilket er langt under prognosen på 0,53 procent for 2024.
For at opfylde 2030-målene skal flyselskaberne imidlertid øge deres forbrug af SAF mere end 30 gange.
"Jeg tror, at 10 procent er et mål, der sandsynligvis ikke vil blive nået inden 2030," siger Jimmy Samartzis, administrerende direktør for LanzaJet Inc., som bygger flere bæredygtige brændstofanlæg rundt om i verden, ifølge Bloomberg.
Dobbelt så dyrt
Flere store SAF-anlæg er dog kommet i drift i de seneste måneder.
Diamond Green Diesel har for nylig startet sit raffinaderi i Texas, som kan producere over 200 millioner gallon SAF om året. Phillips 66 har i mellemtiden omdannet et raffinaderi nær San Francisco til at producere vedvarende brændstoffer.
I begge tilfælde kan raffinaderierne dog veksle mellem at producere vedvarende brændstoffer til vejtransport eller luftfart, afhængigt af blandt andet efterspørgslen fra flyselskaberne.
Denne efterspørgsel forbliver dog usikker, når SAF forsat koster mindst dobbelt så meget som konventionelt flybrændstof.
- lhs