Forbrugerrådet savner åbenhed i danske supermarkeders CSR-arbejde
Når der indkøbes frugt og grønt fra udviklingslande, tilslutter supermarkederne i Danmark sig FN's menneskerettigheder og internationale erklæringer om beskyttelse af arbejderes rettigheder på papiret. Men i praksis er situationen anderledes.
Forbrugerrådets Tænk har analyseret og testet danske supermarkeders samfundsansvar og CSR-arbejde, når supermarkederne indkøber frugt og grønt fra udviklingslandende.
Ingen af supermarkederne i testen scorer over middel, og alle får kritik for manglende åbenhed omkring kontrolarbejdet af deres leverandører. Det skriver Taenk.dk.
I testen scorer Coop og Rema1000 flest point grundet en større adgang til information om kontrollen med leverandørerne end hos konkurrenterne.
Læs også: Dansk Standard i spidsen for internationalt samarbejde
Dansk Supermarked og Lidl placerer sig i midten, mens Aldi får dumpekarakter, da virksomheden stort set intet fortæller offentligt om sit arbejde med samfundsansvar og ikke ville deltage i undersøgelsen.
Kontrol af underleverandører
Supermarkederne kontrollerer deres leverandører, men Tænk rejser alligevel kritik, da det ikke fremgår af supermarkedernes CSR-information, hvordan, hvem og hvad de kontrollerer hos deres underleverandører af frugt og grønt.
Læs også: Supermarkedskunder giver 1,5 mio. kroner til syriske flygtninge
Når det ikke handler om frugt og grønt, så oplyser supermarkederne dog i langt større grad om kontrollen af leverandørerne. Her findes en del rapporter og hjemmesider om deres CSR- arbejde.
Større fokus på CSR i fremtiden
Tænk oplyser, at Coop siden 2010 har offentliggjort statistik om arbejdsvilkår hos leverandører fra Fjernøsten, dog kun non-food.
Vi har koncentreret os om Fjernøsten i første omgang, da mange asiatiske lande er højrisikolande. Her er der størst risici for børnearbejde eller grove arbejdsforhold for ansatte. Og vi fortæller gerne om resultaterne, siger Ulla Riber, CSR-projektchef i Coop, til taenk.dk.
I 2015 forventer Coop at offentliggøre informationer om arbejdsvilkår hos leverandører over hele verden, ikke kun fra Fjernøsten, og målet er, at en tredjedel af kontrolbesøg hos underleverandørerne skal vise acceptable forhold.
Læs også: Bilka lancerer CSR-projekt
Hos Dansk Supermarked er målet i første omgang at få alle leverandører kontrolleret. Derefter kan der opsættes mål.
Samfundsansvar var ikke et strategisk fokusområde, før jeg blev chef for området i 2013. Vi har nu færdiggjort en ny strategi, så der er meget i støbeskeen de næste år. Et af de første skridt bliver at vælge de områder, vi vil måle vores indsats på, udtaler Helene Regnell, CSR-chef i Dansk Supermarked, til taenk.dk.
-TK