Forbrugerundersøgelse: Kommunikation omkring CO2-neutralitet skaber forvirring

Arlas brand 'Arla Øko' reklamerer med CO2-neutralitet på deres produkter. Det får forbrugeren til fejlagtigt at tro, at det gælder flere af koncernens produkter, viser undersøgelse.

10.02.2021

CSR.dk

I en kampagne under brandet Arla Øko har koncernen CO2-kompenseret 90 millioner kg. mælk. Det svarer til under en tiendedel af koncernens samlede årlige mændge øko-mælk.

Det skriver Børsen.

Det skaber problemer i forbrugernes opfattelse af hvilke produkter, der er kompenseret for, og hvilke der ikke er, viser en ny undersøgelse. Undersøgelsen er lavet af Margarine Foreningen, der tilbage i november 2020 anmeldte Arla til Fødevarestyrelsen for vildledende markedsføring.

Undersøgelsen viser blandt andet at 69 procent af de 1015 adspurgte personer tror, at Arlas økologiske Klovborg-ost også er CO2-kompenseret. Det er dog ikke tilfældet.

Forbrugerrådet Tænk stiller sig også kritisk overfor kampagnes metode, hvor CO2-neutralitet kun gælder udvalgte produkter.

“Vi mener i det hele taget, at man bør afholde sig fra at markedsføre noget som værende CO2-neutralt. Og hvis folk ovenikøbet får det indtryk, at flere produkter, end der er tilfældet, er kompenseret med klimakreditter, er det selvfølgelig ekstra alvorligt,” fortæller formand i Forbrugerrådet Tænk, Anja Philip.

Læs også: Salling Group vil guide kunder til at købe mere klimavenligt

Arla understreger dog, at det fremgår tydeligt på emballagen, hvilke produkter der er inkluderet i kampagnen og stiller sig kritisk overfor Margarine Foreningens undersøgelse af sagen.

Et andet dilemma er imidlertid hele konceptet omkring klima-neutralitet, da det fejlagtigt kan lede forbrugeren til at tro, at mælkeprodukter har et lavt klimaaftryk, hvilket ikke er tilfældet sammenlignet med fx plantebaserede produkter.

Her mener Concito dog, at Arla har sit på det rene, da de tydeligt gør forbrugeren opmærksom på, at CO2-neutraliteten er opnået i gennem klima-kreditter.

Man kan så diskutere om den gængse forbruger har viden nok om CO2-udledninger og klimakreditter til at kunne finde hoved og hale i emnet.

En anden undersøgelse også foretaget af Margarine Foreningen viser nemlig, at 65 procent af deltagerne siger, at de enten ved “meget lidt” eller “ingenting”, om hvilke regler der gælder ved brug af klimakreditter.

- MTN

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole

Sponseret

Bæredygtighedskommunikation uden greenwashing

Miljømærkning Danmark

Sponseret

Lanceringswebinar: Svanemærkets nye krav til rengøringsservice og vinduespolering

Denne artikel er del af et tema:

I fokus: Hvordan får vi kunderne med?

Kunder siger, at de er interesserede af bæredygtighed og villige til at betale mere for det. Men langt færre gør det. Hvorfor er det sådan? Hvad skal der til for at ændre det? Vi leder efter svarene og virksomheder, som har fundet dem.

Relateret indhold

20.12.2024CSR.dk

Millionbøde til endnu bilproducent for greenwashing

17.12.2024Danmarks Medie- og Journalisthøjskole

Sponseret

Bæredygtighedskommunikation uden greenwashing

05.12.2024Atea Danmark A/S

Sponseret

Atea bliver en del af ny rangliste over verdens mest bæredygtige virksomheder

04.12.2024CSR.dk

Ny genbrugskampagne skal bekæmpe elektronikaffald

25.11.2024DreistStorgaard Advokater A/S

Sponseret

Governance på agendaen i ESG

22.11.2024Accura Advokatpartnerselskab

Sponseret

En transparent værdikæde er nøglen til en bæredygtig succes

22.11.2024DreistStorgaard Advokater A/S

Sponseret

Hvad må man - og hvad må man ikke - sige, om det man gør på det ”grønne” område?

19.11.2024SustainImpact ApS

Sponseret

CSRD integrerer bæredygtighed i strategien

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
CBS Executive Fonden
Kursus
SERVICE EXCELLENCE LEADERSHIP ACADEMY

Tidligere SECA-uddannelse! En executive diplomuddannelse med fokus på dit personlige lederskab, forretningsudvikling og kundedreven innovation. Service Excellence Leadership Academy har til formål at udvikle ledere og servicevirksomheder ved at udvide den enkelte deltagers ledelses- og forretningsmæssige kompetence samt ved at udvikle netværk og styrke konkurrence- og innovationsevnen.

Dato

04.12.2024

Sted

Porcelænshaven 22, 2000 Frederiksberg

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Webinar
Q&A webinar 2. januar: Sustainable Business Change Manager

Overvejer du at tage en uddannelse inden for ESG og bæredygtighed, kan Sustainable Business Change Manager være rigtig for dig. Er du interesseret, men har spørgsmål eller brug for fif til, hvordan du kan sælge uddannelsen ind internt? Deltag i et uforpligtende webinar om uddannelsen.

Dato

02.01.2025

Tid

12:30

Sted

Zoom

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Uddannelse
Q&A webinar 2nd January: Sustainable Business Change Manager (Intl/Online)

Are you considering an education in ESG and sustainability? The Sustainable Business Change Manager programme might be the perfect fit for you. If you’re interested but have questions or need tips on how to present the programme’s value internally, join our free Q&A webinar to learn more.

Dato

02.01.2025

Tid

14:00

Sted

Zoom

Sustainable Business Solutions ApS
Webinar
Klimarapportering scope 1 og 2

Er din virksomhed klar til at indsamle data og beregne scope 1 og 2, så I kan være i overensstemmelse med de nyeste rapporteringsstandarder? Klimarapportering er i stigende grad et krav fra både investorer, kunder og myndigheder, og en korrekt rapportering af klimaregnskabets scope 1 og 2-emissioner er et centralt skridt mod at forstå og reducere jeres samlede klimapåvirkning.

Dato

07.01.2025

Tid

08:15

Sted

Live online (Zoom)

Erhvervsakademi Aarhus
Efteruddannelse
ESG-rapportering

Er du ansvarlig for at redegøre for virksomhedens arbejde med bæredygtighed og ansvarlige virksomhedsdrift? Så er kurset i ESG-rapportering det oplagte for dig. ESG-rapportering er jeres måde som virksomhed til at redegøre for arbejdet med bæredygtighed og samfundsansvar. ESG-rapportering er et nødvendigt tiltag I bør forholde jer til, da det kan påvirke jeres omdømme over for fx investorer, kunder og leverandører.

Dato

07.01.2025

Tid

09:00

Sted

Erhvervsakademi Aarhus, Ringvej Syd 104, 8260 Viby J

Bureau Veritas
Seminar
Seminar: Science-based update on control of Food Safety Hazards

Are you a food safety auditor or responsible for managing food safety in your business? Join us for a comprehensive seminar designed to keep you at the forefront of food safety standards and practices.

Dato

08.01.2025

Tid

08:45

Sted

Middelfart / MS Teams