Gymnasieelever skal finde fremtidens klimaløsninger
Tirsdag lægger en række elever fra Alssundgymnasiet i Sønderborg vejen forbi Danfoss for at undersøge og komme med konkrete bud på, hvordan man laver grønne forbedringer, der kan have effekt verden over.
Energieffektivitet er den hurtigste og økonomisk mest rentable vej til en grønnere fremtid.
Men det fulde potentiale i at energioptimere transport, industri og bygninger er endnu ikke nået. For hvordan laver man grønne forbedringer i materialevalg og energiforbrug, der har effekt i en globaliseret verden?
Det vil organisationen Naturvidenskabernes Hus sammen med Danfoss prøve at finde svar på.
Læs også: Science Based Targets-initiative godkender Danfoss’ klimamål
Tirsdag er nemlig startskuddet til et nyt undervisningsforløb med Alssundgymnasiet i Sønderborg, hvor omkring 35 elever skal besøge Danfoss og sammen prøve at finde løsninger på en række selvvalgte problemstillinger.
Det skal skabe en motiverende opstart, der fanger elevernes interesse, fordrer elevdeltagelse og engagerer eleverne i forløbet, fortæller Karina Esmine Ibsen, der er projektleder og udviklingskonsulent i Naturvidenskabernes Hus.
”Der er mange gode grunde til at arbejde med samfundsrelevante udfordringer, men først og fremmest motiverer og engagerer det eleverne, når de oplever, hvad gymnasiefagene kan bruges til. I forhold til det konkrete forløb med Danfoss kan problemstillingen være alt, fra hvordan man kan omstille energiforsyningen, hvilken rolle storbyer spiller i forhold til bæredygtig vækst, til hvordan kan man spare energi steder, hvor et forbrug er nødvendigt,” siger hun.
Nye perspektiver
Når gymnasier og virksomheder arbejder sammen, giver det nye perspektiver på undervisningen. Det er tanken bag de forløb, som Naturvidenskabernes Hus udvikler i samarbejde med relevante virksomheder.
Læs også: Hos Danfoss skal cirkulær økonomi være det nye sort
De giver elever i gymnasiet mulighed for at arbejde med samfundsrelevante virksomhedscases, som de selvstændigt udvikler problemformuleringer og finder løsninger på. Når eleverne møder virksomhedens medarbejdere, får de også mulighed for med egne øjne at se fremtidige spændende jobmuligheder.
Forløbene skal derudover åbne op for forskellige problemstillinger med menneskelig, social og samfundsmæssig relevans med fokus på bæredygtighed og verdensmålene.
- HCL