04.06.2013 | Klima, miljø og energi
Ingen garanti for brintbilens succes
Selv om Københavns Kommune netop har investeret i 15 brintbiler, er der ingen garanti for, at de bliver en succes, siger teknik- og miljøborgmester Ayfer Baykal.
Det er bilmærket Hyundai, der står bag verdens første serieproducerede brintbil. Foto: Erhvervsmagasinet CSR.
Teknik- og miljøborgmester i København Ayfer Baykal foretager den første optankning på brint-tankstanderen. Foto: Erhvervsmagasinet CSR.
Københavns Sydhavn lagde mandag asfalt til lanceringen af den første af tre planlagte brinttankstationer i hovedstadsområdet. Ved samme lejlighed kunne Københavns Kommune præsentere sine 15 nyindkøbte brintbiler af mærket Hyundai.
Blandt de tilstedeværende var klimaminister Martin Lidegaard og teknik- og miljøborgmester i København, Ayfer Baykal, der klippede snoren over til den nye brinttankstation.
Borgmesteren tror på, at brintbiler kan blive en af de teknologier, der kan bidrage til at nå målet om et CO2-neutralt København i 2025. Men om projektet bliver en succes, kan hun ikke love.
Vi håber på gode resultater med brintbilerne, men der er ikke nogen statsgaranti for, at de bliver en kæmpe succes. Det kan jo være, at man finder ud af, at det ikke var den rigtige teknologi, siger Ayfer Baykal til csr.dk. Hun uddyber:
I og med brint- og elbils-teknologien konstant udvikler sig, kommer der måske nye løsninger, som der slet ikke er tænkt på endnu. Det er ikke til at vide, hvilken teknologi der bliver standardløsningen, og hvilke der ender som supplementer. Men hvis brintbilen skal leve, er det vigtigt, at vi får startet på at rulle infrastrukturen ud.
Om brintstationerne
- Brinten produceres på stedet ved hjælp af vedvarende energi
- En brintbil kan køre cirka 600 kilometer på en fuld optankning
- En tankning tager tre minutter
Kilde: Københavns Kommune
Spiller på flere heste
Borgmesteren understreger, at kommunen spiller på flere heste, når der indkøbes miljøvenlige biler.
Vi skal som landets største kommune teste markedet, turde gå forrest og satse på forskellige teknologier. Vi vil gerne medvirke til at skabe en efterspørgsel blandt virksomheder og institutioner, så de kommer mere ind i kampen, siger Ayfer Baykal til csr.dk.
Frem mod 2015 skal 85 procent af kommunens 8-900 personbiler være udskiftet til el- eller brintbiler.
Klima, miljø og energi

Fremtidens strøm er bæredygtig og gratis
En ny samarbejdsaftale mellem Gaia Solar og SustainSolutions skal give kunden gratis, bæredygtig strøm som et konkurrencedygtigt alternativ til den traditionelle el.
Kommunikation
Skrot din gamle øse ansvarligt
I dag onsdag den 6. maj kan du skrotte din bil på Rådhuspladsen og få 1.500 kroner i hånden af miljøminister Kirsten Brosbøl. Også i Aarhus og Odense er der mulighed for at aflevere udtjente køretøjer.
Klima, miljø og energi
Finanskrisen var god for klimaet
Det var den globale økonomiske krise, der skal have det meste af æren for, at USA udledte 11 procent mindre CO2 mellem 2007 og 2013. Det viser ny forskning.
Kommunikation

DHL har sendt sit Disaster Response Team til Nepal
Mindre end 48 timer efter jordskælvet i Nepal sendte DHL flere hold frivillige til det ramte område. Fra lufthavnen i Kathmandu skal de støtte nødhjælpsarbejdet med deres ekspertise inden for logistik.
Strategi & ledelse
Sociale fremskridt er en bedre målestok end BNP
Der er stor variation i landes evne til at konvertere økonomisk velstand til sociale fremskridt, viser Deloitte-undersøgelse.
Klima, miljø og energi
Trykkeri sætter nye grønne standarder
KLS Grafisk Hus i Hvidovre har som det første trykkeri i Nordeuropa opnået verdens højeste miljøcertificering, Cradle2Cradle.