Danske influencere holder liv i fast-fashions overforbrug
Trods tidens opfordringer til at begrænse privatforbruget opretholder store danske influencere idealet om, at det gode liv er forbrugstungt. Eksperter advarer om, at dette kan have en klimaskadelig indflydelse.
Foto: 123RF.com
4115 kg CO2 på sko og tasker.
Så meget har influenceren Emili Sindlev ifølge Morten Sommer, professor på DTU, belastet klimaet med på blot et halvt år. Til sammenligning belaster en gennemsnitlig danskers årlige tøjkøb klimaet med 130 kg CO2.
Selvom modebranchens klimabelastning er kommet i stigende fokus, peger udviklingen på de sociale medier den modsatte retning. Her hyldes overforbruget, hvilket kan inspirere influencernes mange følgere til at hoppe med i forbrugsfesten.
Charlotte Louise Jensen fra Concito finder udviklingen bekymrende, da hun mener, det decideret kan have en klimaskadelig indflydelse:
”De medskaber en hastighed i forbruget, hvor vi hele tiden synes, vi skal have nyt, nyt, nyt”, forklarer hun til Politiken.
Magt og begær
Selvom influencere for de fleste udelukkende findes på telefonskærmen, an deres indflydelse have håndgribelige konsekvenser i den virkelige verden..
Helle Kannik Haastrup, der forsker i celebrities og influencere som rollemodeller på sociale medier ved Københavns Universitet, forklarer, hvordan influencere kan ”tegne tiden” og være med til at definere, hvad ’succes’ eller ’det gode liv’ er.
”Kvinderne repræsenterer en fortælling på de sociale medier, som rigtig mange mennesker gerne vil følge med i. De har en karismatisk autoritet, hvor de formår at skabe en visuel præsentation af sig selv, som har en appel, og et omdrejningspunkt, der hedder synligt forbrug”, forklarer hun i Politiken.
Hun uddyber, at influencerne har en indirekte magt over følgernes begær, således deres følgere længes efter at opnå den samme synlige succes, som de viser frem. I dag betyder det, at de mange følgere længes efter et liv i overforbrugets tegn, som klimaet ikke kan holde til.
I takt med at flere og flere virksomheder er begyndt at benytte sig af influencermarketing, vil kun flere blive eksponeret for det forbrugstunge livs klimaskadelige indflydelse.
- lhs