Kaffen gør en forskel
Peter Larsen Kaffe integrerer socialt ansvar og bæredygtighed i sine produkter og løsninger. Et godt eksempel er øko-kaffescooteren Tripl, der på Responsible Business Events viser vejen til god kaffe.
På konferencen Responsible Business Events om bæredygtighed i events d. 30. oktober – der afholdes som en selvstændig del af den globale Sustainable Brands Copenhagen - præsenterer Peter Larsen Kaffe øko-kaffescooteren Tripl, der er udviklet og produceret i Danmark af Peter Larsen Kaffe selv i samarbejde med energikoncernen EWII og robotteknologivirksomheden Odico.
Læs om dagen her.
”Øko-kaffescooteren er vores bud på næste generation mobile kaffebarer. Vi har udskiftet dieselos og hostende knallertmotorer med fremtidens eldrevne teknologi. Sortimentet er Fairtrade og kaffebaren bærer det økologiske guldmærke for 100% økologi,” fortæller Lars Aaen Thøgersen, udviklings- og kommunikationschef for Peter Larsen Kaffe, og tilføjer: ”Omdrejningspunktet er at forene den gode kaffe og samtidig reducere vores miljømæssige aftryk. Kaffen ristes på vores risteri i Viborg, hvor vi for længst har afskaffet fossile brændstoffer og udelukkende bruger vindenergi fra danske vindmøller.”
Peter Larsen Kaffe har dog allerede i mange år arbejdet med at integrere socialt ansvar og bæredygtighed i virksomheden, fx gennem videreuddannelse af kaffebønderne, så de kan udvide deres produktion markant – kaffeprojektet Kaffe For en Bedre Fremtid fik således over tre år uddannet 5.300 kaffebønder, der bl.a. sikrede deres kaffekooperativ en fremgang i indtjeningen på over 200%.
”Vi vil være danskernes bæredygtige kaffebrand. Men vi har også et ønske om at trække hele kaffebranchen i en mere bæredygtig retning. Det er vores drivkraft og det har det været, siden vi som de første introducerede økologisk og Fairtrade kaffe for danskerne i starten af halvfemserne,” siger Lars Aaen Thøgersen.
En stolt prisvinder - en ydmyg virksomhed
Den stædige indsats er også blevet anerkendt fra mange sider. Fra Fairtrade Mærkets jubilæumspris og årets virksomhed i Viborg til Det Økologiske Guldmærke og en nominering til Dansk Industris Årspris. En variation af priser, der både anerkender virksomhedens bedrifter, men også virker som en fin historik for en ellers ydmyg virksomhed, der egentlig bare med sund fornuft, vilje og hjertet på rette sted taget fat på mange af udfordringerne i Verdensmålene flere år før de blev opfundet eller vedtaget.
”Vi er bestemt ikke i mål endnu, men det er meget inspirerende for os selv, at vi kan se, hvor stor en forskel vi gør for miljøet, kaffebønderne og kvaliteten. Det er klart, at det både giver en stolthed over produktet og blod på tanden for at løse alle disse små og store udfordringer,” fastslår Lars Aaen Thøgersen.
Mød Peter Larsen Kaffe – og prøv smagen selv – på Responsible Business Events 30. oktober, hvor 9 stærke seminarer lærer deltagerne om afholdelse af bæredygtige events og integration af alle aspekter af events i virksomhedens samlede CSR-strategi.
Læs mere om det stjernespækkede program her - eller om Peter Larsen Kaffe her.