Kritikere: H&Ms bæredygtighedspris løser ikke det reelle problem
H&M Conscious Foundation stiller en samlet præmie på 7,5 millioner kroner til rådighed til de fem bedste ideer, der kan skabe bæredygtig forandring. Men kritikere mener ikke, at tøjgigantens innovationskonkurrence løser det reelle problem med fast fashion.
H&M Conscious Foundation vil gerne fremme bæredygtighed i modebranchen og har derfor lanceret innovationskonkurrencen Global Change Award, der skal finde de bedste ideer, der kan skabe bæredygtig forandring. Det skriver fashionforum.dk.
Læs også: H&M og Unicef hjælper børn til at hjælpe andre børn
En ekspertjury vil, med hjælp fra en verdensomspændende onlineafstemning, udpege fem vindere, der tilsammen får en præmie på 7,5 millioner kroner. Foruden det store pengebeløb får de også adgang til et skræddersyet innovationsforløb, der skal bruges til at føre idéerne ud i livet.
Og tøj-gigantens innovationskonkurrence er et smart træk, men det løser ikke det reelle bæredygtighedsproblem, som branchen står overfor, mener kritikere. Det skriver The Guardian.
Lucy Siegle, journalist og forfatter til To Die for: Is Fashion Wearing Out the World?, mener, at det er H&Ms måde at sige; Vi kan producere så meget mode, som vi vil, uden at skulle snakke om at neddrosle eller bremse udvidelsen af butikker.
Læs også: H&M vil have 80 procent bæredygtig energi
En anden kritiker er Maxine Bedat, der er medstifter og direktør i den New York-baserede online virksomhed, Zady, der sælger slow fashion. Hun mener, at det er vigtigt at gøre noget ved de bæredygtige problemer. Men initiativet tackler ikke elefanten i rummet, som hun mener er overproduktion af tøj. Ifølge hende er løsningen i stedet at købe mindre tøj, men af højere kvalitet, da det vil mindske klimaaftrykket.
-SSM