Lidl-kampagne skal sikre, at pris ikke er en hindring for det plantebaserede valg

Med kampagnen 'Valget er dit’ vil Lidl prismatche priserne på de veganske private-labelprodukter under Vemondo-mærket med sammenlignelige animalske produkter.

Lidl matcher nu kiloprisen på veganske og animalske produkter. Foto: Lidl.

11.01.2024

CSR.dk

Ifølge en undersøgelse fra Madkulturen vil 46 procent af danskerne gerne spise mere klimavenligt. 

Men valget af fødevarer handler også i høj grad om tryghed, smag, vaner – og mange af de retter, danskerne tyer mest til, når aftensmaden skal på bordet, indeholder kød.

Læs også: Fond giver millionstort boost til dansk, plantebaseret fødevareindustri

Det vil Lidl med en ny kampagne forsøge at gøre om på. ’Valget er dit’ hedder den og går ud på at prismatche supermarkedskædens veganske produkter med de animalske.

“Typisk er veganske produkter dyrere end sammenlignelige animalske produkter. Det er vores kunders valg, om de foretrækker animalske eller veganske produkter, men vi håber, at det vil motivere flere til at prøve de veganske alternativer,” siger Maria Lovecchio, der er indkøbsdirektør i Lidl Danmark.

Indkøbschefen fortæller også, at man med kampagnen vil lette valget for kunderne ved at placere nogle af de veganske produkter ved siden af de animalske. 

Det skal ifølge Maria Lovecchio gøre det nemmere at træffe et valg mellem animalske og veganske alternativer inden for samme type retter - for eksempel pasta bolognese, burger, pølser og frikadeller.

Succes i Tyskland
I Lidl Tyskland prisregulerede man i oktober størstedelen af det veganske Vemondo-sortiment, og her har man oplevet en markant stigning i salget af veganske produkter.

Læs også: Fire ud af ti solgte måltider i Ikea er plantebaserede

Derfor regner man også i Lidls danske butikker med at se, at flere vil prøve de plantebaserede alternativer i perioden.

”Vi kan se, at placering og pris har indflydelse på salget af plantebaserede produkter. Tid er en mangelvare for mange i hverdagen og kreativiteten er ikke altid på sit højeste, når man står i supermarkedet og skal beslutte aftensmaden. Derfor lægger vi stor vægt på produkter, der udgør helstøbte veganske hverdagsretter i vores butikker og i vores markedsføring,” siger Maria Lovecchio.

- HCL

Dansk Standard

Sponseret

DSB anvender ISO 14001 til at skabe struktur på deres arbejde med bæredygtighed

Rambøll A/S

Sponseret

Final Call: ESRS Deep-dive webinar

Relateret indhold

28.03.2025CSR.dk

Offentlige bygherrer vil bruge færre nye råstoffer

27.03.2025ANDERS ANDERSENS RENGØRING

Sponseret

OVERSHOOT DAY 2025

27.03.2025Lübech Living ApS

Sponseret

Vedvarende energi hos Lübech Livings leverandører er ikke en tilfældighed

27.03.2025Troldtekt A/S

Sponseret

Nyt showroom i Aarhus: Oplev karakterfulde Troldtekt akustikløsninger – og interiør fra otte andre brands

26.03.2025CSR.dk

Overraskelse: Mange virksomheders klimaindsats går godt

26.03.2025CSR.dk

Nemmere at klare opgaven med producentsansvar

25.03.2025CSR.dk

I Sønderjylland lever drømmen om grønne flyrejser

24.03.2025CSR.dk

Pantkop i Aarhus er en succes – nu udvides systemet

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Sustainable Business Solutions ApS
Kursus
Sustainability Management i praksis - Forår 2025 København

Sustainability Management i praksis er en eksklusiv, konkret og handlingsorienteret uddannelse til dig, der har ansvar for ESG og bæredygtighed. Du får overblik og indblik, der gør dig klar til at sætte mål og eksekvere på dem med det samme.

Dato

25.03.2025

Tid

09:00

Sted

København

Dansk Industri
Kursus
Kommunikér troværdigt om bæredygtighed

Er du klar til at styrke din kommunikation om bæredygtighed? Undgå både greenwashing og greenhushing, og bliv skarp på, hvordan du kan kommunikere om virksomhedens grønne indsatser på en troværdig, effektiv og lovlig måde.

Dato

01.04.2025

Sted

Aarhus & København

Aalborg Kongres & Kultur Center
Konference
Work Life - et fælles sprog for trivsel og tryghed

Work Life er en årlig tilbagevendende konference med fokus på arbejdsmiljø. Temaet for 2025 er ‘Et fælles sprog for trivsel og tryghed” – og temaet er ikke valgt uden grund, for tallene taler deres tydelige sprog.

Dato

02.04.2025

Tid

08:30

Sted

Aalborg Kongres & Kultur Center, Europa Plads 4 9000 Aalborg

Bureau Veritas
Kursus
Risk Management

Uanset din virksomheds type eller størrelse, vil du møde interne eller eksterne risici, som skal vurderes og håndteres således, at de ikke får uforudsete konsekvenser for din virksomhed - og derfor er risk management en forankret del af ISO-standarderne.

Dato

02.04.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

UN Global Compact Network Denmark
Webinar
Nordic Nature Starter Pack: Deep dive on water stewardship

Webinar 4: In this webinar we will zoom in on water stewardship and how companies can build water resilience and strengthen water management to reduce water impacts in their own operations and the value chain.

Dato

02.04.2025

Tid

09:00

Sted

Online via Zoom

Dakofa
Konference
Hvor langt er vi med affaldssorteringen - og hvad venter forude?

Deltag i årets sorteringskonference! Her får du den nyeste status på danskernes affaldssortering, genanvendelsesniveauet i kommunerne og seneste nyt om det udvidede producentansvar for emballage, der træder i kraft i 2025.

Dato

02.04.2025

Tid

09:30

Sted

Centralværkstedet Aarhus