Lidl-kampagne skal sikre, at pris ikke er en hindring for det plantebaserede valg
Med kampagnen 'Valget er dit’ vil Lidl prismatche priserne på de veganske private-labelprodukter under Vemondo-mærket med sammenlignelige animalske produkter.
Ifølge en undersøgelse fra Madkulturen vil 46 procent af danskerne gerne spise mere klimavenligt.
Men valget af fødevarer handler også i høj grad om tryghed, smag, vaner – og mange af de retter, danskerne tyer mest til, når aftensmaden skal på bordet, indeholder kød.
Læs også: Fond giver millionstort boost til dansk, plantebaseret fødevareindustri
Det vil Lidl med en ny kampagne forsøge at gøre om på. ’Valget er dit’ hedder den og går ud på at prismatche supermarkedskædens veganske produkter med de animalske.
“Typisk er veganske produkter dyrere end sammenlignelige animalske produkter. Det er vores kunders valg, om de foretrækker animalske eller veganske produkter, men vi håber, at det vil motivere flere til at prøve de veganske alternativer,” siger Maria Lovecchio, der er indkøbsdirektør i Lidl Danmark.
Indkøbschefen fortæller også, at man med kampagnen vil lette valget for kunderne ved at placere nogle af de veganske produkter ved siden af de animalske.
Det skal ifølge Maria Lovecchio gøre det nemmere at træffe et valg mellem animalske og veganske alternativer inden for samme type retter - for eksempel pasta bolognese, burger, pølser og frikadeller.
Succes i Tyskland
I Lidl Tyskland prisregulerede man i oktober størstedelen af det veganske Vemondo-sortiment, og her har man oplevet en markant stigning i salget af veganske produkter.
Læs også: Fire ud af ti solgte måltider i Ikea er plantebaserede
Derfor regner man også i Lidls danske butikker med at se, at flere vil prøve de plantebaserede alternativer i perioden.
”Vi kan se, at placering og pris har indflydelse på salget af plantebaserede produkter. Tid er en mangelvare for mange i hverdagen og kreativiteten er ikke altid på sit højeste, når man står i supermarkedet og skal beslutte aftensmaden. Derfor lægger vi stor vægt på produkter, der udgør helstøbte veganske hverdagsretter i vores butikker og i vores markedsføring,” siger Maria Lovecchio.
- HCL