17.09.2021  |  Klima, miljø og energi

Lidls Plastikinitiativ: Stor, landsdækkende konkurrence skal bane vej for en hverdag med mindre plastik

Indhold fra partner Hvad er dette?

Som en del af Lidls plastikstrategi, REset Plastic, afholder dagligvarekæden en stor plastikkonkurrence for alle idérige danskere, hvor førstepræmien lyder på 25.000 kroner. ”Lidls Plastikinitiativ – På vej mod en hverdag med mindre plastik” giver alle danskere mulighed for at indsende deres idéer til at mindske plastforbrug. Vinderen findes til et finaleevent i Aarhus i november.

Lidls nye, store og landsdækkende konkurrence, ’Lidls Plastikinitiativ’, sættes i gang fredag den 17. september og løber til den 15. oktober. Her får alle danskere, ældre som unge, studerende såvel som pensionister, mulighed for at indsende deres idéer til, hvordan man kan ændre forbrugeradfærd omkring plastik, reducere plastik eller håndtere plastik på en mere bæredygtig måde.

”Formålet med dette initiativ er at støtte en innovativ idé eller et projekt, som beskæftiger sig med reduktion, genbrug eller genanvendelse af plast, og som mangler ressourcer til at blive udviklet og løftet ud i virkeligheden. Vi ser frem til at modtage en masse spændende og innovative idéer fra hele Danmark, og vi ser et stort potentiale i alle de små uforløste idéer, som har brug for et skub ud i det danske samfund", siger Lidl Danmarks adm. direktør, Jens Stratmann.

Vinderen får sparring fra miljøorganisationen Plastic Change
Konkurrencen kulminerer med et stort event i Aarhus den 11. november, hvor de udvalgte finalister skal præsentere deres idéer foran en jury bestående af eksperter indenfor området, hvorefter en vinder kåres.

Udover en check på 25.000 kroner modtager vinderen 10 timers støtte og sparring fordelt på to år fra Lidls samarbejdspartner, miljøorganisationen Plastic Change. Derudover vil præmien inkludere en Lidl Gavekurv med nøje udvalgte Lidl-produkter.

Ideen skal blandt andet tage udgangspunkt i nedenstående:

  • Relevans – bidrager projektet til målsætningerne?
  • Potentiale – hvor stor fremdrift kan projektet bidrage til?
  • Implementeringspotentiale – hvor nem er ideen at omsætte?
  • Brugervenlighed – hvor tilgængeligt/nemt er det for forbrugeren?
  • Innovationsgrad – hvor innovativ er ideer?

Lidls REset Plastik-strategi
REset Plastic er en plastikstrategi, der blev lanceret i 2018, gælder for hele Schwarz Gruppen, som Lidl er en del af. Med den overordnede Lidl-vision: ”Less plastic – closed loops” arbejder Lidl Danmark på at reducere mængden af unødvendig plastik og har følgende mål for strategien:

  • Inden 2025 skal det overordnede forbrug af plastikemballage skæres ned minimum med 20 % på Lidls egne mærker i fast sortiment.
  • Lidls mål er 100 % maksimal genanvendelighed af emballagen i egne mærkevarer i fast sortiment inden 2025.
  • I 2025 skal Lidls plastemballage i gennemsnit indeholde mindst 20 % genanvendt materiale.

Velkendte samarbejdspartnere
Siden 2018 har Lidl arbejdet sammen med miljøorganisationen Plastic Change, og den danske dagligvarekæde ser frem til endnu et spændende samarbejde med Plastic Change og det øgede fokus på plastik i vores alles hverdag.

Hos Plastic Change ser CEO Louise Lerche-Gredal frem til den store konkurrence:

”Det er fremtidens virksomheder, som skal materialisere den grønne omstilling. Derfor vil vi meget gerne bidrage med input og sparring i udviklingen af grønne forretningsidéer, som kan løse nogle af de udfordringer, vi står overfor".

Juryen består af repræsentanter fra Plastic Change, Dansk Erhverv, Aarhus BSS samt Lidl. Mere information om finaleeventet i Aarhus offentliggøres senere.

Sådan deltager man:
Fra fredag den 17. september kan alle deltage i Lidls Plastikinitiativ via hjemmesiden: lidl.dk/plastikinitiativ, hvor man kan læse alt om konkurrencen. Den 15. oktober er der ansøgningsfrist, hvorefter finalisterne til finaleeventet i Aarhus udvælges.

Mere fra Lidl Danmark

Lidl Danmark

www.lidl.dk

Lidl er med sine over 11.200 butikker i mere end 32 europæiske lande og USA - en af Europas førende dagligvarekæder. Lidl har i øjeblikket 130 butikker i Danmark. Lidl’s målsætning er at tilbyde kunderne kvalitetsvarer til lave priser. Samtidig vil Lidl løbende udvikle og implementere CSR-aktiviteter som skaber værdi for mennesker, miljø og samfund.

Se virksomhedsprofil  

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere