17.09.2021 | Klima, miljø og energi
Lidls Plastikinitiativ: Stor, landsdækkende konkurrence skal bane vej for en hverdag med mindre plastik
Indhold fra partner Hvad er dette?
Som en del af Lidls plastikstrategi, REset Plastic, afholder dagligvarekæden en stor plastikkonkurrence for alle idérige danskere, hvor førstepræmien lyder på 25.000 kroner. ”Lidls Plastikinitiativ – På vej mod en hverdag med mindre plastik” giver alle danskere mulighed for at indsende deres idéer til at mindske plastforbrug. Vinderen findes til et finaleevent i Aarhus i november.
Lidls nye, store og landsdækkende konkurrence, ’Lidls Plastikinitiativ’, sættes i gang fredag den 17. september og løber til den 15. oktober. Her får alle danskere, ældre som unge, studerende såvel som pensionister, mulighed for at indsende deres idéer til, hvordan man kan ændre forbrugeradfærd omkring plastik, reducere plastik eller håndtere plastik på en mere bæredygtig måde.
”Formålet med dette initiativ er at støtte en innovativ idé eller et projekt, som beskæftiger sig med reduktion, genbrug eller genanvendelse af plast, og som mangler ressourcer til at blive udviklet og løftet ud i virkeligheden. Vi ser frem til at modtage en masse spændende og innovative idéer fra hele Danmark, og vi ser et stort potentiale i alle de små uforløste idéer, som har brug for et skub ud i det danske samfund", siger Lidl Danmarks adm. direktør, Jens Stratmann.
Vinderen får sparring fra miljøorganisationen Plastic Change
Konkurrencen kulminerer med et stort event i Aarhus den 11. november, hvor de udvalgte finalister skal præsentere deres idéer foran en jury bestående af eksperter indenfor området, hvorefter en vinder kåres.
Udover en check på 25.000 kroner modtager vinderen 10 timers støtte og sparring fordelt på to år fra Lidls samarbejdspartner, miljøorganisationen Plastic Change. Derudover vil præmien inkludere en Lidl Gavekurv med nøje udvalgte Lidl-produkter.
Ideen skal blandt andet tage udgangspunkt i nedenstående:
- Relevans – bidrager projektet til målsætningerne?
- Potentiale – hvor stor fremdrift kan projektet bidrage til?
- Implementeringspotentiale – hvor nem er ideen at omsætte?
- Brugervenlighed – hvor tilgængeligt/nemt er det for forbrugeren?
- Innovationsgrad – hvor innovativ er ideer?
Lidls REset Plastik-strategi
REset Plastic er en plastikstrategi, der blev lanceret i 2018, gælder for hele Schwarz Gruppen, som Lidl er en del af. Med den overordnede Lidl-vision: ”Less plastic – closed loops” arbejder Lidl Danmark på at reducere mængden af unødvendig plastik og har følgende mål for strategien:
- Inden 2025 skal det overordnede forbrug af plastikemballage skæres ned minimum med 20 % på Lidls egne mærker i fast sortiment.
- Lidls mål er 100 % maksimal genanvendelighed af emballagen i egne mærkevarer i fast sortiment inden 2025.
- I 2025 skal Lidls plastemballage i gennemsnit indeholde mindst 20 % genanvendt materiale.
Velkendte samarbejdspartnere
Siden 2018 har Lidl arbejdet sammen med miljøorganisationen Plastic Change, og den danske dagligvarekæde ser frem til endnu et spændende samarbejde med Plastic Change og det øgede fokus på plastik i vores alles hverdag.
Hos Plastic Change ser CEO Louise Lerche-Gredal frem til den store konkurrence:
”Det er fremtidens virksomheder, som skal materialisere den grønne omstilling. Derfor vil vi meget gerne bidrage med input og sparring i udviklingen af grønne forretningsidéer, som kan løse nogle af de udfordringer, vi står overfor".
Juryen består af repræsentanter fra Plastic Change, Dansk Erhverv, Aarhus BSS samt Lidl. Mere information om finaleeventet i Aarhus offentliggøres senere.
Sådan deltager man:
Fra fredag den 17. september kan alle deltage i Lidls Plastikinitiativ via hjemmesiden: lidl.dk/plastikinitiativ, hvor man kan læse alt om konkurrencen. Den 15. oktober er der ansøgningsfrist, hvorefter finalisterne til finaleeventet i Aarhus udvælges.
Samfund

Hjernesagen og Lidl fortsætter samarbejdet
Hjernesagen og dagligvarekæden Lidl har forlænget deres samarbejde med yderligere to år. Lidl vil dermed være Hjernesagens hovedsponsor frem til 2024.
Indhold fra partner
Samfund

Lidl-kunder donerer over 860.000 kr. flaskepant til Danske Hospitalsklovne: En af dem er 11-årige Cecilia, der kender hospitalsklovnene fra sin lange indlæggelse
Kunderne i Lidl har i 2021 doneret over 860.000 kr. i pant, som ubeskåret går til Danske Hospitalsklovne, der arbejder for at styrke indlagte børns livsglæde og livsmod, så de bedre kan stå sygdomsforløb igennem.
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi

Lidl skærer ned på plastik og sparer op mod 76 % på emballagen til egen skylle- og opvaskemiddel
Som en del af Lidls REset Plastik-strategi har dagligvarekæden optimeret emballagen på deres egen opvaske- og skyllemiddel for blandt andet at spare på mængden af plastik. Nature Packs er navnet på den nye emballage og består af op til 76 % mindre plastik i forhold til tilsvarende produkter i Lidls sortiment.
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi

Lidl udgiver ny bæredygtighedsrapport
Mindre madspild, ambitiøs plastikstrategi og et øget fokus på dyrevelfærd. De seneste to år har budt på mange højdepunkter for Lidl, som netop har udgivet dagligvarekædens bæredygtighedsrapport for regnskabsårene 2019 og 2020.
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi

Nu skal folkeskoleelever blive klogere på biers betydning
Nyt undervisningsmateriale fra Danmarks Biavlerforening og Lidl skal gøre landets folkeskoleelever klogere på biers livsbetingelser og deres store betydning for bestøvning af afgrøder. Undervisningsmaterialet, som både indeholder læringsmateriale og poser med frø til udsåning, er målrettet 2.-4. klassetrin og kan bestilles gratis af skoler.
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi

1.-klasseelever plantede træer: Lidl rejser ny bi-skov ved Skælskør
En helt ny skov, som tilgodeser bier, insekter og biodiversitet, vil i de kommende år rejse sig ved Ladebovej/Parkvej i Skælskør. Onsdag d. 8. december plantede 1.-klasseelever træer i den fem hektar store, nye skov.
Indhold fra partner