Meget mere end kaffe
NGUVU gør det muligt for danske virksomheder at styrke kvindelige kaffebønder i Kenya gennem det daglige kaffeforbrug. Kaffekonceptet skaber ekstra engagement blandt medarbejderne, fordi de kan se den konkrete forskel, de bidrager til i Kenya.
Kvinder udgør 70 procent af kaffeindustrien i Kenya. Alligevel er det mændene, der skummer fløden og tager det meste af overskuddet, når kaffebønnerne skal sælges. Det er den danske virksomhed NGUVU i gang med at lave om på.
”De kvindelige kaffebønder i Kenya laver det hårde arbejde. Men de er afhængige af en række mellemmænd, der ofte tager det meste af fortjenesten. NGUVU handler direkte med kvinderne, så vi kan sikre dem den løn, de fortjener. Det betyder typisk, at de får tre gange mere end tidligere for deres kaffebønner. Derudover giver vi dem kurser, så de kan optimere høsten og dermed styrke deres forretning”, fortæller Rune Sandholt, der stiftede NGUVU for 3 ½ år siden.
NGUVU giver også kvinderne økonomisk støtte til børnenes skolegang.
”Det er stærkt at opleve, hvordan kvinderne hver dag kæmper for at give børnene en bedre fremtid. En fremtid hvor børnene har mulighed for at forfølge deres drømme her i livet. Derfor har det virkelig stor betydning, når vi kan hjælpe kvinderne med at sende både døtre og sønner i skole, så de kan få den vigtige uddannelse”, siger Rune Sandholt.
Verdensmålene er kommet højt på agendaen
I øjeblikket køber 16 virksomheder kaffebønnerne fra kvinderne i Kenya. Mange af dem er kommet med ombord det seneste halve år, og interessen for det samfundsansvarlige kaffekoncept vokser hele tiden.
”Et stigende antal virksomheder har fokus på samfundsansvar – også når det gælder indkøb af kaffebønner. Det skyldes især FN’s 17 Verdensmål for bæredygtig udvikling, der viser, hvordan vi sammen kan løse de store udfordringer, som verden står over for i dag. Det er virkelig positivt, at mange virksomheder har taget Verdensmålene til sig, da det er nøglen til, at vi for alvor kan sætte skub i udviklingen og få omsat mål til handling”, siger Rune Sandholt, der forklarer, at virksomhederne gennem kaffekonceptet især støtter op om ligestilling mellem kønnene (mål 5), anstændige jobs og økonomisk udvikling (mål 8) og kvalitetsuddannelse (mål 4).
Kaffe med mening
Makio er en af de virksomheder, der køber kaffebønnerne fra kvinderne i Kenya. Ved siden af kontorets kaffemaskine hænger to store plakater, hvor man både kan se og læse om, hvorfor Makio støtter op om kaffekonceptet. Der står blandt andet:
”Gode job gør stærkere - også i Afrika. Vi tror på, at livet er for kort til ikke at have et godt job. Det arbejder vi for hver eneste dag, fordi vi arbejder med jobsøgendes vej til deres næste job. Det kunne være sådan i hele verden. Men der er lang vej. Gennem NGUVU får kvinder et godt og fair betalt job lokalt i Kenya - og det giver uendelig meget mening for os at støtte op om dette tiltag. Det er nøglen til at skabe en positiv forandring, der rækker langt ud i fremtiden. Jo mere kaffe vi køber fra kvindernes plantager, desto bedre ruster vi dem. Og jo mere kaffe, vi drikker i Makio – jo flere børn får uddannelse og en lysere fremtid!”
Virksomheden Hudson køber også kaffebønnerne fra kvinderne. De har desuden valgt at give et scholarship til en af kaffekvindernes sønner, så han kan læse på universitetet. Noget de unge i området sjældent får mulighed for.
”Medarbejderne er ikke bare glade for smagen af kvindernes kaffebønner. De er også glade for at se de konkrete historier, der følger med. Det er fantastisk at se, hvordan vi gør en forskel gennem vores kaffeforbrug, og hvordan vi på andet år er med til at sikre, at en talentfuld ung mand kan gå på hans drømmestudie”, fortæller Maluu Villemoes fra Hudson.
Kvindernes kaffebønner har den bedste kvalitet, Kenya AA, og bliver ristet i København, så virksomhederne hele tiden kan fylde nyristede kaffebønner i kaffemaskinerne. Læs mere om kaffekonceptet