Mit samarbejde med Røde Kors viser overskud
For Tim Juul er et medlemskab af Røde Kors' Erhvervsklub et signal til kunderne om, at hans firma Juuls Træer ikke kun handler om profit. Og at han har overskud til at tænke på andre.
Juuls Træer sælger på 14. år juletræer på Poul Henningsens Plads på Østerbro i København. Hver december tager indehaver Tim Juul turen fra Skørping i Nordjylland for at sælge træer til den kreds af stamkunder, som han har bygget op over årene. Hans varemærke er flotte og høje træer, der kan matche de højloftede Østerbro-lejligheder.
Hvorfor er din virksomhed medlem af Erhvervsklubben?
Det startede med, at jeg stod på juletræsstadet og i en pause i al travlheden lige blev lidt blød om hjertet. Det var jul, og det er en tid, hvor man tænker på næstekærlighed, på at nogle er ensomme, og nogle er fattige. Jeg stod og tænkte på, at det jo egentlig gik rigtig godt for mig – og det ville jeg gerne dele med nogen.
Så faldt tanken naturligt på Røde Kors, fordi det er en organisation, der tager sig af udsatte mennesker og fordi det er en stor organisation, der kan gøre en forskel. Det havde også betydning, at det er en sag, som jeg selv og mine kunder kan forholde sig til, og ikke noget der er for specielt eller kontroversielt.
Hvilken betydning har det i forhold til firmaets kunder?
Vi er efterhånden blevet en stor butik. Vi har ens tøj på, virksomhedens logo er synligt, og vi signalerer, at vi er en veldreven forretning. Det føles naturligt og spiller godt sammen med, at vi også har sat en Røde Kors indsamlingsbøsse op, så vores kunder kan se, at det ikke handler om ren profit. Der er også tænkt på andre mennesker.
Alligevel har vi valgt at nedtone det. En ting er, at vi jo har den her jantelov, og at jeg er jyde. Jeg er ikke så meget for at sige: "Se hvor god jeg er". Hvor andre ikke er så bange for at give den fuld skrald. Jeg har heller ikke lyst til at misbruge det eller forvirre folk og få dem til at tro, at overskuddet af salget af juletræerne går til Røde Kors. Det er noget med at finde den sunde balance.
Vi får selvfølgelig forskellige reaktioner, fordi folk er forskellige. De reaktioner, vi får er overvejende positive. Nogle har i forvejen taget penge med til at købe gran hos blomsterhandlen, og de vælger at lægge dem i bøssen, når de tager gratis gran. Nogle lægger en krone, nogle lægger flere hundrede kroner. Jeg forsøger diskret, at fiske efter at folk lægger noget i bøssen.
Generelt oplever jeg, at folk synes, at vores samarbejde med Røde Kors viser overskud.
Hvad betyder det for dig at støtte Røde Kors' arbejde?
Når jeg giver et bidrag til Røde Kors aktiviteter, så oplever jeg, at det rækker meget længere for dem, der modtager det, end samme beløb gør for mig.
Jeg kan købe to biografbilletter og få en hurtig oplevelse, mens det for en fattig familie kan omsættes til for eksempel en stor sæk ris, der kan holde i lang tid. Den endelige værdi for dem er langt større, og de får meget mere ud af det. Så et bidrag rækker meget langt som nødhjælp.
Hvilken betydning har det i forhold til firmaets medarbejdere?
Jeg har jo truffet et bevidst valg om at støtte Røde Kors, og har jeg haft en forventning om, at mine medarbejdere, som er unge studerende, også synes, at det er er en god idé.
Overraskende nok, har nogle af dem været lidt skeptiske. Jeg tænker, at de bare er unge og har et mål om at tjene penge selv, og at de kommer til at tænke anderledes om det, når de bliver ældre. Mens mit mål er at opbygge en forretning og pleje min kundegruppe.
Hvad bruger firmaet diplom/logo til?
Fordi vi står og sælger udendørs, giver det ikke meget mening at printe et diplom og hænge op. Det ville ikke holde ret længe på grund af regn og vind. Vi har ikke nogen hjemmeside eller Facebookside, men vi bruger Instagram. Jeg tager et billede af vores Røde Kors Erhvervsklub-diplom og lægger ud.
Medlem af Røde Kors Erhvervsklub siden 2015
Donerer fast 3500 kr. til Røde Kors om året.
Firmaet donerer også juletræer til Røde Kors. De bliver brugt på Kvindeherberg, væresteder, omsorgscenter og nogle står i Røde Kors' lokaler på Nordre Fasanvej og Blegdamsvej. I 2017 donerede Juuls Træer 13 juletræer til Røde Kors.
På pladsen sætter Tim Juul hvert år en Røde Kors indsamlingsbøsse op, hvor folk kan donere et valgfrit beløb, hvis de tager gratis afskårne grangrene.
Denne artikel er del af et tema:
I fokus: CSR i SMV'er